• يکشنبه ١٩ دی ١٤٠٠-١١:٢٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٥١٤
احمد صادقی در تذکری به شهرداری تهران مطرح کرد: 2-38

لزوم ارتباط قاعده‌مند مبتنی بر سیستم‌های هوشمند بین شهروندان و شهرداری

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه برای وقوع فساد است، افزود: 42 درصد درآمدهای شهرداری از این معاونت تامین می‌شود که مواجهه و مراجعه حضوری مردم به کارکنان ادارات می‌تواند زمینه فساد و سوء استفاده را فراهم آورد، آسیبی که اگر مهار نشود هیچ حد و مرزی ندارد و علاوه بر سلب اعتماد مردم، موجب کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورای شهر می‌شود. لذا تنها راه حل این مسئله ایجاد ارتباط قاعده‌مند مبتنی بر سیستم‌های هوشمند بین شهروندان و شهرداری و قطع ارتباط مستقیم بین مردم و کارکنان است.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران احمد صادقی در سی و هشتمین جلسه شورا انتخاب پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران را به عنوان رییس شورای عالی استان ها تبریک گفت و افزود: می دانید شورای عالی استان ها ظرفیت های بزرگی دارد که استفاده حداکثری از این ظرفیت ها نشده بود و امیدواریم با حضور آقای سروری بتوانیم به نفع مردم سراسر شهر ها و به ویژه تهران از این ظرفیت ها استفاده کنیم و قوانین و مصوبات که باید در مجلس شورای اسلامی و هیات دولت طرح و در راستای استیفای حقوق شهرداری ها و شوراها باشد و از طریق شورای عالی استان ها مطرح شود  به سرانجام برسد. 
صادقی در ادامه به بیان تذکرش پرداخت و گفت: تذکر من خطاب به شهرداری تهران و حوزه معاونت معماری و شهرسازی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات است. 
وی ادامه داد: حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه برای وقوع فساد است، 42 درصد درآمدهای شهرداری از این معاونت تامین می‌شود که مربوط به انواع پروانه‌ها اعم از تخریب، نوسازی و پایان کار می‌شود و در ارتباط مستقیم با تعداد زیادی از شهروندان است. لذا مواجهه و مراجعه حضوری مردم به کارکنان ادارات می‌تواند زمینه فساد و سوء استفاده را فراهم آورد و پرسنل و مراجعان را در خطر ابتلا به روابط فساد آلود قرار دهد؛ آسیبی که اگر مهار نشود هیچ حد و مرزی ندارد و علاوه بر سلب اعتماد مردم، موجب کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورای شهر می‌شود.
اجمد صادقی افزود: لذا  تنها راه حل این مسئله ایجاد ارتباط قاعده‌مند مبتنی بر سیستم‌های هوشمند بین شهروندان و شهرداری و قطع ارتباط مستقیم بین مردم و کارکنان است.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند گفت: پیرو وظایف نظارتی و پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح «چارچوب اختيارات و وظايف كميسيون‌هاي داخلي مناطق»  به شناسه 7338 در مورخ 7/2/1400 باعنایت به مواد صریح این مصوبه و بند های 2 و 3 و 9 و 10 ماده چهارم مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در مورخ 7/2/1400 به صراحت در خصوص ایجاد شفافیت و هوشمندسازی در درگاه های شهروندی و ارائه فرمول محاسبه عوارض نظارت فنی به شهروندان به صورت شفاف و اعلام ضرایب پایه و ضرایب متغیر هر ملک به صورت شفاف می بایست ارائه گردد.
صادقی با بیان اینکه در حال حاضر محاسبه عوارض به صورت دستی (با دخالت و تعیین توسط کاربر) صورت گرفته و به صورت سیستمی هوشمند(بدون دخالت کاربر و از طریق محاسبه سامانه) می شود، افزود: این موضوع با ارائه نرخ های خارج از فرمول مصوب شورای شهر و به صورت غیر شفاف و بدون درج ریزمحاسبات و مبنا به مالکین و سپس در یک فرایند بسیار نامشخص فرایند اخذ تخفیف و کاهش آن دیده می شود. 
وی ادامه داد: از این رو جهت جلوگیری از فساد و رفع ظلم به شهروندان و درآمد شفاف و قانونی شهرداری تهران می بایست به فوریت این مصوبه شورای شهر به صورت سیستمی عملیاتی گردد. 
صادقی خاطر نشان ساخت: همچنین مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص « بسته محرك در شرايط سخت اقتصادي و نيز در شرايط بحراني ناشي از گسترش ويروس كرونا» به شناسه 6983 مورخ 1399/02/14و ماده چهاردهم  «شهرداري تهران موظف است ظرف مدت شش (6) ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين مصوبه نسبت به تكميل، تأمين و تجهيز بستر كامل خدمات غيرحضوري شهروندان در حوزه شهرسازي و مالي و توسعه درگاه‌هاي غيرحضوري و كاهش مراجعات حضوري در دفاتر خدمات الكترونيك در مناطق 22گانه شهرداري تهران اقدام نمايد.» 
وی افزود: لیکن پس از گذشت بیش از یک سال از این تاریخ تاکنون اقدام موثری در این موضوع صورت نگرفته است و دیده می شود تاکنون مراجعات حضوری شهروندان بیش از پیش افزایش یافته است.
به گفته صادقی حال که تمامی ارکان دولتی در ایران و بیشتر نهاد های خدمت رسان در جهان به دنبال توسعه خدمات غیرحضوری و کاهش سفر های درون شهری غیر ضرور می‌باشد، بازگشت به روش های سنتی و افزایش مراجعه حضوری شهروندان امری ناپسند و  اشتباه می باشد.
رییس کمیته شهر هوشمند شورای اسلامی در ادامه خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شد. 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: