• ٩ بهمن ١٣٩٦-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٩٥١٦
تغییرچهره اتوبوس‌های تهران

تغییرچهره اتوبوس‌های تهران

بیش از 60درصد سفرهای روزانه در تهران با استفاده از حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود و به‌عبارتی از8.5میلیون نفر جمعیت تهران 5میلیون نفر به‌صورت مرتب و مستمر از وسایل نقلیه عمومی اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده می‌کنند. علاوه بر این سایر شهروندان نیز به تناسب و تناوب از وسایل نقلیه همگانی بهره می‌برند. از 4,5 میلیون مسافر روزانه اتوبوس، حدود 2,1 میلیون نفر یعنی ٢٧ درصد از مسافران اتوبوس‌ها زنان هستند.

مسائلی همچون آپارتمان‌نشینی، آلودگی هوا و نوع پوشش زنان، به‌خودی خود افراد جامعه به‌خصوص زنان و کودکان را از نعمت استفاده از نور خورشید محروم می‌کند.از طرفی ترافیک نفسگیر و ازدحام مسافران اتوبوس به‌خصوص در ساعات اول و انتهای روز کاری در تهران سبب می‌شود تا کسانی که از اتوبوس استفاده می‌کنند زمانی طولانی را در اتوبوس سپری کنند. اگر اتوبوس‌سوار باشید به یقین شرایط برخی اتوبوس‌های تهران را دیده‌‌اید. تبلیغ‌های بزرگی که روی بدنه اتوبوس نصب می‌شوند و تمام پنجره‌ها را نیز می‌گیرند فضای داخل اتوبوس را شبیه به قفس پرندگان می‌کند. کودکان زیادی هستند که به‌دلیل رنگ آمیزی چشمگیر بدنه اتوبوس‌ها با اشتیاق سوار آن می‌شوند اما وقتی وارد اتوبوس می‌شوند، فضای تاریک و پنجره‌هایی که منظره بیرون را تیره و تار نشان می‌دهد، ممکن است آنها را غمگین و دلگیر کند. اعتراضات زیادی از طرف مسافران و رسانه‌ها به ما رسیده و بشخصه یک‌روز در خطوط مختلف سوار بر اتوبوس‌های با پوشش کامل تبلیغاتی شدم و با مسافران زن و مرد صحبت کردم، از مشکلات و انتظاراتشان پرسیدم که به اتفاق شکایت از تیره و تار شدن درون اتوبوس و عدم‌دید شفاف داشتند.

همین مسئله باعث شد که من و همکارانم چند تذکر را در صحن شورای شهر داشته باشیم. تذکر بنده به سازمان زیباسازی شهر تهران بود که نسبت به این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد و براساس قوانین، نصب تبلیغات روی اتوبوس‌ها انجام شود.تبلیغات صورت‌گرفته روی اتوبوس‌های تندرو از منظر زیباشناسی و سلامت روانی برای مسافران قابل توجیه نیست. بارها اعلام کرده‌ام که تمام شهروندان تهرانی در اتوبوس‌های تندرو محصور شده با تبلیغات، حس پرندگانی را دارند که در قفس اسیر شده‌اند. از مدتی قبل جنس این برچسب‌ها را تغییر داده ‌به‌طوری که برخلاف نمای بیرونی که تصویر و رنگ روی بدنه اتوبوس دیده می‌شود، از داخل اتوبوس نمای بیرون قابل دیدن است؛ البته نه به وضوح. تعدادی از مسافران اتوبوس‌ها معتقدند که نصب این برچسب‌ها برای جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب مناسب است و به‌ویژه آنهایی را که مسیری طولانی با اتوبوس طی می‌کنند از گرمای آفتاب محافظت می‌کند. از طرفی مردمی که داخل اتوبوس‌ها هستند به‌دلیل اینکه دیدی به بیرون ندارند حتی راه را گم می‌کنند. البته خوشبختانه پیگیری‌های من و همکارانم نتیجه داده است و معاون شهردار تهران محسن‌پور سیدآقایی با بیان اینکه نتایج نظرسنجی انجام‌شده از شهروندان نشان می‌دهد 60درصد از مسافران پایتخت با شکل کنونی اکران تبلیغات موافق نیستند، تصریح کرد: طی بخشنامه‌ای به شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران ابلاغ کردیم که از این پس در عقد قراردادهای تبلیغاتی و فرهنگی از نصب هرگونه تبلیغات بالاتر از ارتفاع دید مسافران به بیرون جلوگیری شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: