• ٢١ فروردين ١٣٩٦-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٧٤٠١
ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع)

ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع)

13 رجب سالروز ولادت حضرت علی(ع) امام اول شیعیان از اهمیت و جایگاه خاصی در میان شیعیان و مسلمانان برخوردار است. مناسبت‌هایی همچون ولادت و شهادت، فرصتی مغتنم است تا با پرداختن به ابعاد شخصیتی ائمه اطهار، بصیرت، معرفت و شناخت خود را افزایش دهیم.
حضرت علی(ع) دارای ابعاد مختلف شخصیتی می باشد و همچون الگویی کم‌نطیر در مذهب، دیانت، سیاست، اخلاق، جهاد و ... می‌درخشد. ولادت معجزه‌وار ایشان در محل کعبه که مورد استناد محدثان و مورخان شیعه و سنی قرار گرفته، از همان ابتدا شخصیت خاص ایشان را اثبات می‌کند. پدر و مادر آن بزرگوار با این که در دوران جاهلیت می‌زیسته اند اما به گواهی بزرگان ان زمان در زمره موحدین و یکتاپرستان قرار داشتند و افتخار بزرگی نصیب ایشان شده بود که از همان کودکی در جوار پیامبر اکرم(ص) که کودکی خود را در نزد خانواده ابوطالب پدربزرگوار امام علی(ع) می‌گذراند، به کسب مدارج اخلاقی و اجتماعی بپردازد.
مولود کعبه از همان کودکی پا در رکاب مساعدت و یاری پیامبر گذاشت و در برهه‌های زمانی مختلف، وفاداری و ارادت خویش را نسبت به پیامبر اسلام(س) اثبات کرد. ایشان در همان کودکی با اعلام بیعت با پیامبر در ماجرای دعوت خویشاوندان و قبیله قریش، در نقش یک وصی و جانشین ظاهر شد و در رویدادهای دیگری همچون خوابیدن در بستر پیامبر برای نجات جان آن بزرگوار، ولایت‌پذیری خود را به نمایش گذاشت. حادثه غدیر خم و انتخاب حضرت علی به عنوان جانشین پیامبر که نقطه عطفی در تاریخ اسلام و شیعه به شمار می‌آید، تجلیل و پاداشی بر اطاعت‌پذیری، شهامت، شجاعت و بصیرت علی(ع) در عرصه‌های مختلف بود که او را همچون پیروزی سربلند از حوادث روزگار، شایسته مسئولیتی خطیر برای هدایت جامعه اسلامی گردانید.
امام اول شیعیان از معدود معصومین بزرگواری هست که فرصت یافت، ولایت خود را به عنوان حاکم جامعه اسلامی جاری و ساری کند. دوران حکومت ایشان در طول تاریخ نماد عدالت، مهرورزی، اخلاق، مردم‌داری، ساده زیستی، شایسته سالاری، فسادستیزی و ... شناخته می شود و هرچند دوران زعامت ایشان در نقش یک رهبر سیاسی طولانی نبود، اما سیره سیاسی ایشان تا قرن‌ها بعد مورد توجه مسلمانان قرار گرفت و از آن به عنوان دوران طلایی حکومت اسلامی یاد می شود.
زندگانی حضرت علی(ع) به دلیل اختلافات و توطئه دشمنان در صدر اسلام بیشتر در رویدادهایی چون جنگ و جهاد ترسیم شده است. ولایت‌پذیری امام اول شیعیان باعث شده بود که همیشه در صف اول جنگ و جهاد در کنار سایر مسلمین قرار بگیرد و در دفاع از کیان و حیثیت اسلام و جامعه اسلامی تا پای مرگ پیش برود. از این روست که به رغم شایستگی و سجایا و فضایل اخلاقی و شخصیتی مولای متقیان، جنبه‌های نظامی ایشان مورد توجه بیشتری قرار گرفته و در تاریخ نقل شده است.
امروز که این فرصت تاریخی در اختیار مسلمانان قرار گرفته تا با تشکیل یک حکومت اسلامی که بر پایه‌های دینی و فقهی استوار است، باید از سیره سیاسی و اخلاقی حضرت علی(ع) برای رشد و تربیت جامعه اسلامی و پیشبرد اهداف حکومت دینی بهره بیشتری برد. ولایت‌پذیری، بصیرت، دشمن شناسی، زهد و ساده زیستی، اخلاق گرایی، فسادستیزی و عدالت طلبی از مهم‌ترین شاخصه‌های سیاسی و اخلاقی دوران زعامت علی(ع) بود که در روزگار اخیر می‌تواند همچون چراغی روشن پیش روی مردم و دولتمردان قرار گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: