• ٢٥ اسفند ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٧٣٦٣
فاطمه، الگویی جاودانه

فاطمه، الگویی جاودانه

ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) پایانی بر سال 1395 می‌باشد که در تقویم رسمی کشور ما به عنوان روز زن نیز شناخته می شود. وجود مبارک و نازنین حضرت فاطمه زهرا دارای رمز و رازها و ابعاد مختلفی است که همگی دال بر کرامت، بزرگی و شخصیت ویژه این بانوست. اطلاق القاب مختلفی همچون امینه‌الوحی( نگهدارنده امین وحی)، الانسیه الحورا( بشر بهشتی)، آیه النبوه( نشانه نبوت)، بضعه الرسول( پاره تن رسول) و القابی چون ریحانه( خوشبو و مهربان)، راکعه( اهل رکوع و تواضع)، زکیه (پاک)، صدیقه(راستگو) و دیگر القاب و عناوین نشان از وجود وجوه مختلف اخلاقی، شخصیتی، عرفانی و حتی سیاسی این بزرگوار است.
یکی از جنبه‌های مهم و قابل تامل زندگانی حضرت فاطمه(س)، نحوه ولادت و شهادت ایشان می باشد که مشحون از اسرار و رموز است؛ ولادت این بانوی کریمه در خانه کعبه روی داده و مدفن ایشان به دلایل مختلف با وجود قرن‌ها مبهم و نامشخص باقی مانده است. هرچند تاریخ اسلام نمونه‌ها و اسوه‌های فراوانی از زنان پاکدامن و مومنه را به خود دیده، اما هیچ شخصیتی در کمالات و اوصاف و مقام انسانی در جایگاه حضرت فاطمه(س) قرار نگرفته است. ایشان را می‌توان نقطه وصل نبوت و امامت نامید؛ چرا که فاطمه(س) دختر خاتم پیامبران و همسر اولین امام معصوم یعنی حضرت علی(ع) می‌باشد. از سویی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از وجود بابرکت این بانوی عفیف متولد شده‌اند. معصومی که هم فرزند معصوم بوده، هم همسر معصوم بوده و هم مادر معصوم شناخته می شود، بی‌شک باید شخصیتی بزرگوار و بنده‌ای برگزیده در نزد خداوند باشد.
هرچند ناملایمتی‌های روزگار فرصت نداد وجود مبارک آن حضرت بیشتر از دو دهه زمین را مزین کند، اما در همین مدت کوتاه نقشی موثر و بی بدیل در تثبیت اسلام و ارائه الگویی موفق نافذ برای آینده برجای گذاشت. او در زمان حیات خود در تمام سختی‌ها و گردبادهای زندگانی پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) حضوری دلگرم‌کننده و پشتیبان داشت و سختی‌های روزگار باعث نمی شد او حتی یک بار زبان به شکوه و گلایه بگشاید؛ با کاستی‌ها می ساخت و از هر فرصتی برای یاری رساندن به اصل مهم نبوت و امامت تلاش می‌کرد. در منزل، همسری فداکار، دلسوز و مهربان بود که یادگارانی بس بلندمرتبه از خود برجای گذاشت و در اجتماع نیز الگویی عینی و عملی برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان مسلمان بود.
جامعه اسلامی امروز ما بیش از هر زمان دیگری به معرفی چنین اسوه‌های بی‌نظیری نیاز دارد. متاسفانه پیشرفت‌های بشری به ویژه در زمینه ارتباطات گرچه دستاوردهای خوبی را برای انسان ها و جوامع به ارمغان اورده، اما این فرصت در اختیار مکاتب ضددینی و سکولار قرار گرفته تا در سایه غفلت و کم‌توجهی ما، شخصیت‌ها و نمونه‌های بی‌نظیر به عنوان الگو به جامعه زنان معرفی شوند که کمترین قرابتی با زنان مسلمان ایران زمین ندارند و واجد ویژگی‌ها و شاخص‌های یک بانوی مسلمان نیستند. با وجود گوهرهای گرانبهایی چون بانو فاطمه زهرا(س) نباید هراسی از مواجهه و تقابل با دیگر فرهنگ ها و مکاتب داشته باشیم، چرا که اعتقاد راسخ داریم تبیین شخصیت آن بزرگوار آن‌چنان تاثیری بر عمق جان و دل می‌گذارد که می‌تواند دل هر حقیقت‌جو و آزادی‌خواهی را به دست آورد. امیدوارم در سال جدید مرام و منش فاطمی در جامعه ساری و جاری باشد و جامعه ما از وجود مبارک این حضرت به نحو مطلوب‌تری محظوظ گردد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: