• ١٩ مرداد ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٥٦١٢
رسالت خبرنگاری

رسالت خبرنگاری

قطع به یقین حرفه ی خبرنگاری یکی از دشورا ترین و خطرناک ترین مشاغل دنیا به حساب می آید. بر اساس آخرین آماری که مطالعه می کردم، سالانه بیش از100 خبرنگار در اثر حوادث شغلی جان خود را از دست می دهند و بیشتر از این آسیب دیده و یا بر اثر تهدید شغل خود را از دست داده اند در کنار این همه دشواری، نبود مزایای متناسب با استرس های شغلی، شرایط دشواری پیش روی علاقه مندان و متخصصان این حرفه قرار داده است ولی این تنها بخش کمی از سختی های حرفه ی خبرنگاری است. عمده سختی که این عزیزان با آن دسته و پنجه نرم می کنند چیزی بیش از این است و عموما تاثیر بالایی نیز در شرافت و اهمیت شغلی آنها دارد. در نظر داریم به بهانه روز خبرنگار این دشورای ها را مطرح کنیم:
1- پایبندی و تعهد به انتشار صحیح، غیر مغرضانه و درست اطلاعات: خداوند منان در قرآن کریم می فرمایند« وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ: شما که دانائید حق را با باطل میامیزید و آن را کتمان مکنید. سوره بقره آیه42». انتشار اخبار درست و بدون جهت گیری، کمک می کند که تا جامعه بر این مبنا توان تشخیص حق از باطل را داشته باشد. عمده گمراهی که امروزه در جامعه بشری مشاهده می کنیم بواسطه این است که اخبار فقط به ظاهر زیبا و مرتب چیده شده اند برخی از آنها در ظاهر زیبا و حقیقی خود پیام رسان اخبار بیهوده و باطل هستند و صرفا با نیت فریب مردم تنظیم شده اند. در جوامع غربی تنها با همین ترفند مردم را به پیروی از سیاست های استثماری خود وادار می کنند.
2- برخورداری از بصیرت، حلم و صبر و کاردانی و مشورت: خداوند در قرآن کریم در این خصوص می فرمایند: «وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى‏ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إِلاَّ قَليلاً و چون از ناحیه کفار خبری از امن و یا خوف به این سست ایمانها برسد آن را منتشر سازند ، در حالی که اگر قبل از انتشار ، آن را به اطلاع رسول و کارداران خویش رسانده ، درستی و نادرستی آن را از آنان بخواهند ، ایشان که قدرت استنباط دارند ، حقیقت مطلب را فهمیده ، به ایشان می گویند و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود جز مواردی انگشت شمار هر لحظه شیطان را پیروی می کردید. سوره نساء آیه 83». خبرنگاری از این جهت بعنوان مسئولانه ترین و حساس ترین شغل مطرح می شود که بواسطه تاثیر گذاری بالایی که در تغییر و تهیج افکار جامعه دارد می تواند زمینه های مساعد رشد و توسعه جامعه را فراهم کند یا برعکس مقدمات انحطاط یک جامعه به حساب آید. کلام الهی به صراحت اشاره به این دارد که خبرنگار علاوه بر تمام فنون حرفه ای و اخلاقی کار خود، باید مجهز به هنر بصیرت، حلم و صبر و کاردانی و مشورت باشد تا ناخواسته عامل پخش شایعات دشمنان قسم خورده جامعه اسلامی نباشند.
3- تلاش برای ایجاد امنیت روانی و امید به آینده با انتشار اخبار خوب: درست است که همواره کمی ها و کاستی هایی در جامعه وجود دارد ولی این نقش خبرنگاران است که با ترجیح و اولویت دهی اخبار مثبت و امید بخش روحیه جامعه را تقویت کنند تا خدای ناکرده فضای ناامیدی در جامعه شکل نگیرد و مردم در توکل به خداوند به روز های خوب وبهتر امید داشته باشند. خدواند منان در این خصوص می فرمایند« ... وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا. ... هر کس بر خدا توکّل کند ، کفایت امرش را می کند خداوند فرمان خود را به انجام می رساند و خدا برای هر چیزی اندازه ای قرار داده است. سوره طلاق آیه 3». لذا پرهیز از پراکندن بذر ناامیدی در جامعه و دست گذاشتن بر نقاط ضعف آن، هر چند که خواهان و طرفداران زیادی داشته باشد، نباید اتفاق بیفتد هرچند به آسانی میسر نیست ولی امری ضروری به حساب می آید قطع به یقین در جامعه مایوس و نامید احتمال وقوع هر گونه اتفاق ناگواری وجود دارد.
هر چند که این مختصر اجازه نمی دهد که ابعاد بیشتر از سختی ها و حساسیت های کار خبرنگاری را که کمتر به چشم می آید، را بیان کنیم اما در جمع بندی بحث می توان گفت، تعهد قلبی و ایمانی خبرنگاران عزیز کشورمان در امید بخشی به جامعه برای داشتن بصیرت، بردباری و کمک به انتشار اخبار درست و دقیق بوده است که با تمام فشار هایی که دولت های غربی برای ایجاد آشوب اجتماعی در کشور ایجاد کرده بوده اند، این حیله ها به جایی نرسد تا مسیر انقلاب به درستی ادامه یابد. در پایان با تبریک روز خبرنگار به تمام عزیزانی که در سطح رسانه های خبری کشور فعال هستند، آرزو می کنم که مسئولین عزیز با در نظر گرفتن دشواری های پیشه ی خبرنگاری شرایطی را فراهم کنند که این عزیزان حداقل در مسائل مالی و رفاهی با مشکلات کمتر و ثبات شغلی بیشتری روبرو باشند، در حوزه ی مسائل سیاسی با اختیارات و توان بیشتری عمل کنند و اسباب سوء استفاده و تسویه حساب جریانات سیاسی قرار نگیرند و در حوزه ی مسائل حقوقی- قضایی از گستره ی بازتر اختیاراتی برخوردار باشند تا بتوانند بدون ترس از توبیخ، جریمه و محکومیت کیفری، جامعه را در تشخیص درست راهنمایی و کمک کنند و رسالت های خبری خود را به جا بیاورند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: