• ١٧ مرداد ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٥٦٠٤
روز خبرنگار ، پاسداشت آزادی بیان

روز خبرنگار ، پاسداشت آزادی بیان

هفده مرداد بهانه‌ای است تا از انسان‌هایی که با قلم توانا در زمینه‌ی اطلاع رسانی به مردم ، فعّالیّت دارند، تقدیر به عمل آوریم.

خبرنگاری هنری است که استعداد، توانمندی، شجاعت و صادقت نیاز دارد. و حرفه‌ی پرمسؤلیّتی است که اصول اوّلیه‌ی آن تعهّد ، خلاقیّت ، احترام به آزادی عقیده و داشتن صداقت است.

در روزگاری که به عصر ارتباطات و فن‌آوری معروف است ، خبرنگار به عنوان مهمترین ابزار اطلاع‌رسانی نقش مهمی بر عهده دارد. به اعتقاد بنده خبرنگار نبض گویای کشور است.

کسی که به این عرصه قدم می‌گذارد ، ضمن داشتن استعداد و دقّت کافی باید حوصله فراوان برای این کار داشته و در انتقال اخبار نیز سرعت عمل داشته باشد.

خبرنگاران متعهّد ، تحوّلات اجتماعی و سیاسی را دنبال می‌کنند ؛ مسائل جامعه را مورد بررسی قرار می‌دهند و با شیوه‌های صحیح ، به رشد آگاهی جامعه کمک می‌کنند . این قبیل خبرنگاران ، واقعیت‌ها را تحریف نمی‌کنند و با مخاطبین خود ارتباطی صادقانه برقرار می‌کنند.

وظیفه‌ی مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی اطلاع‌رسانی به موقع و ارتقای آگاهی جامعه است . اگر در جامعه‌ای سانسور مطبوعاتی حاکم باشد و رسانه‌ها نتوانند آزادانه فعالیّت کنند ، در واقع حقوق اجتماعی مردم نادیده گرفته شده است.

بزرگداشت روز خبرنگار در واقع بزرگداشت آزادی بیان و آزادی قلم است.

حمایت از خبرنگار در شعاردادن و جشن روز خبرنگار خلاصه نمی شود . حمایت از خبرنگار در عمل ، با احترام به آزادی قلم و آزاد اندیشی به اثبات می رسد.

خبرنگاران و سایر افرادی که در زمینه‌ی تولید خبر دستی دارند ، حق دارند به سایت‌ها و مراکز معتبر خبر دسترسی داشته باشند ؛ اخبار را تحلیل کنند و با مردم در ارتباط باشند . محدود کردن این امکانات ، نشان از بی‌توجهی به حقوق قانونی مطبوعات است . از این رو در جوامعی که خبرها به روز نیستند یا به دلایلی تحریف می‌شوند ، افراد جامعه در صدد برمی‌آیند که از هر راه ممکن به اخبار واقعی دست بیابند . در شرایطی که خبرنگاران برای تولید و نشر اخبار با محدودیت‌هایی مواجه باشند و یا دست اندرکاران خبر ، اخبار را سانسور کنند ، مردم عادی که خبرنگار هم نیستند ، دست به کار می‌شوند و با تهیه فیلم و عکس از حوادث به طور مستقیم ، آخرین اخبار را به شکل مستند از طریق شبکه های اینترنت به سراسر دنیا انتقال می‌دهند .

در عصر ارتباطات ، مردم راه دست‌یابی به اطلاعات را پیدا می‌کنند . حتی آنان که الفبای خبرنگاری را هم نمی‌دانند ، در شرایطی مانند خبرنگاران حرفه‌ای عمل می‌کنند و علاوه بر دستیابی به اخبار صحیح ، باعث انتشار سریع آنها هم می‌شوند.

حوزه‌ی خبر ، حوزه‌ای جذاب و پرمخاطره و در عین حال بسیار متنوّع است . گوناگونی اخبار باعث شده که خبرنگاران هم هر کدام در یک حوزه‌ی خبری تخصّص پیدا کنند . گاه انتشار برخی خبرها برای خبرنگار دردسرهایی به بار می‌آورد از این رو این حرفه افرادی را طلب می‌کند که علاوه بر تیزبینی ، صداقت و سرعت عمل ، شهامت گفتن حقایق را هم داشته باشد . آنچه مسلم است خبرنگاری که صداقت پیشه و متعهد است از گفتن حرف حق ابایی ندارد و شرافت خبرنگاری را با ریاکاری آلوده نمی‌کند.

روز خبرنگار بر تمامی خبرسازانی که در عرصه‌ی حق و عدالت قلم فرسایی می‌کنند ، گرامی باد .





 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: