• ٢٠ ارديبهشت ١٣٩٦-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٥١٨٢
نیمه شعبان، نقطه عطف حکومت اسلامی

نیمه شعبان، نقطه عطف حکومت اسلامی


نیمه شعبان، سالروز ولادت امام دوزادهم شیعیان از جایگاه و اهمیت خاصی در میان مسلمانان و به ویژه شیعیان برخوردار است تا جایی که به عنوان یکی از اعیاد مبارک و بزرگ شیعیان شناخته می شود و آداب و فضیلت‌های خاصی برای آن برشمرده‌اند. ولادت حضرت مهدی صاحب‌الزمان به عنوان آخرین حجت خدا بر زمین از سوی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار (ع) بشارت داده شده است و حتی بسیاری از بزرگان اهل سنت نیز این حقیقت را بشارت داده بودند به نحوی که کتب متعددی روایاتی که از طرف علمای اهل سنت مطرح شده را گردآوری کرده‌اند . زندگانی کوتاه آن امام همام سرشار از رمز و رازهایی است که نقطه عطفی در تاریخ اسلام به شمار می‌آید. غیبت صغری قائم آل محمد به دلیل ظلم و فشار حکومت جور و اختناق شدید آن روزگار، جامعه را از حضور حجت محروم کرد و بعد از مدتی غیبت کبری نیز آغاز و تا به امروز ادامه یافته است و جامعه اسلامی از نعمت حضور عینی و مستقیم معصوم محروم بوده است.

نحوه ولادت و غیبت امام دوازدهم شیعیان و موضوع مهدویت در طول تاریخ اسلام تاثیر زیادی بر اندیشه‌های سیاسی و فقهی اندیشمندان و علمای مسلمان گذاشته است. تداوم حکومت دینی در دوران غیبت از جمله مهم‌ترین مباحثی بود که نیاز بود برای مسلمانان تببین شود. خوشبختانه دلایل عقلی و نقلی زیادی برای استمرار حکومت اسلام در منابع مختلف اسلامی وجود داشت و اندیشمندان مسلمان در طول قرن‌ها با استخراج این روایات و شواهد دینی و تاریخی زمینه را برای برقراری حکومت اسلامی در اعصار بعدی نیز فراهم کردند. کما اینکه در ادیان و مکاتب دیگر نیز وجود منجی آخرالزمان یک پدیده رایج و عام شمول به شمار می‌آید.

تلاش مسلمانان و بویژه بزرگان دینی در قرون مختلف ادامه داشت تا اینکه در چهارده قرن بعد از ظهور اسلام و تشکیل اولین حکومت اسلامی، نظریه ولایت فقیه به عنوان جایگزینی مشروع برای استمرار حکومت دینی از سوی امام خمینی(س) عملی شد. مسلمانان آزاد اندیش که قرن‌ها حلاوت و شیرینی حاکمیت اسلام واقعی را نچشیده بودند و در هر عصری به گونه‌ای شاهد ظلم و جور حکام بودند، این بار در صدد حمایت و دفاع از حکومت اسلامی منطبق بر ولایت فقیه برآمدند و نتیجه این تلاش‌ها در 22 بهمن سال 57 و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی بعد از قرن‌ها انتظار ، موضوع مهدویت را بیشتر عیان ساخت و احکام و قوانین اسلامی را در جامعه جاری ساخت، گرچه هنوز با واقعیت‌های اجرایی آنها فاصله داریم.

وجود پربرکت امام عصر(عج) و غیبت کبری به عنوان یکی از رموز الهی، حاوی پیام‌ها و نکات بی شماری است. خداوند حکیم هیچ گاه زمین را خالی از حجت نکرده و غیبت امام زمان ، باعث نشده ارتباط و پیوند جامعه اسلامی با حجت خدا قطع شود. نیمه شعبان به عنوان یکی از اعیاد مهم جامعه اسلامی فرصت مناسبی است تا با تبیین اندیشه بزرگ مهدویت، نسل جوان را با اسرار و رموز زندگانی آن حضرت آشنا کرد. مهدویت امروز به یک پدیده جهانی تبدیل شده و وظیفه آحاد مسلمین در هر عصری این است که زمینه ظهور را در جامعه ایجاد کنند.

مهدویت، انتظار ظهور ، آماده سازی مقدمات ظهور و امید به ظهور و اینده‌ای روشن از موارد خاص تفکر شیعیان و به ویژه امید داشتن همیشه قوه محرکه انسان‌ها برای حرکن به سوی ارتقاء و بهترشدن بوده است و انتظار فرج و حرکت شتابان برای ساختن جامعه از افتخارات انحصاری باورهای دینی تشیع می باشد. خداوند ما را از منتظران واقعی حضرت ولی عصر، امام زمان (عج) قرار دهد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: