• شنبه ٢٣ آذر ١٣٩٨-٠٩:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٧٦٨
افشین حبیب زاده:

چرا مجلس سخت به مصوبات محلی رای می‌دهد؟

شورای شهر می‌تواند بر اساس اختیاراتش انجمن تشکیل دهد. نهادی که در حال حاضر وجود دارد انجمن شورایاری است. از نظر شوراها نهادی که به مصوبه قانونی مجلس نیاز دارد شورای محل است. از نظر ما این شورای محل نیست و انجمن شورایاری است. شورای محلی که در قانون اساسی به آن اشاره شده نیازمند مصوبه مجلس است و مجلس باید برای آن قانون گذاری کند، ترتیب برگزاری انتخاباتش را مشخص سازد و حدود و صغور وظایف، دوره فعالیت و بسیاری موارد دیگری که در ارتباط با نهادهای انتخابی وجود دارد را تصویب و برگزار کننده‌اش را نیز مشخص کند که وزارت کشور، فرمانداری ها و یا خود شوراهای شهر باشند. 

اما نهادی که الان وجود دارد شورای محل نیست و شورایاری است و اسمش انجمن شورایاری محلات است. اعضای انجمن شورایاری ها کسانی هستند که در جمع آوری مطالبات مردم به اعضای شورای شهر کمک می کنند. شورای شهر می توانست این فرایند را اکتسابی برگزار کند یعنی مثلا بگوید فلان اشخاص را مشخص می کنیم که در محلات بروند و مطالبات مردم را جمع و به اعضای شورا کمک کنند. 

در مقطعی شورای اول به این نتیجه رسید که بگذارند مردم انتخاب کنند. زمانی که مخالفت‌هایی شد و نهادهای ناظر ورود کردند و مجوز موردی دادند.

نهادهایی که مخالف هستند مخالفتشان از باب قانون، چگونگی هزینه‌کردها، وسعت انتخابات در کلان شهر تهران و امکان برگزاری آن است که برای پاسخ به این نگرانی‌ها شوراها مذاکره کردند و مراتب قبل مجوز گرفتند و این بار هم از دولت مجوز گرفتند تا انتخابات را برگزار کنند. 

مخالفان هم مخالف اصل موضوع نیستند و نگرانی‌هایی دارند که باید به آن‌ها توجه و مستندات قانونی لازم تهیه شود.داد. پس این دو موضوع کاملا متفاوت است؛ این که از شورای عالی استان‌ها بخواهیم طرحی به مجلس ارائه کند و مجلس تصمیم گرفته و مجوزی صادر کند که تهران می تواند انتخابات شورایاری برگزار کند. این موضوع از نظر رفع نگرانی‌ها می تواند کمک کند ولی شاید اگر از منظر حقوقی وارد این قضیه شویم به جهت تفاوت بنیادی که بین شورایاری و شوراهای محلی ذکر شده، ممکن است. در قانون اساسی چندان محملی نداشته باشد. لذا شوراها سعی کردند از همین طریق که تا الان پیش رفتند موضوع را پیش ببرند. 

میشود شورایاری استان‌ها طرحی تهیه کنند و به مجلس ببرند ولی باز بیم این می رود که چون مجلس سخت به مصوبات محلی رأی می‌دهد، بسا به تصویب نرسد و شاید نشود انتخابات شورایاریها را برگزار کرد. تا الان مجلس سه بار برای تصویب شورای محل خیز برداشته و هر سه بار موافقت نشد.

درباره انتخابات الکترونیک هم وقتی نتیجه را بررسی می‌کنیم می بینیم مثبت بوده است. هرکس موقع رأی دادن پرینت رای خود را مشاهده و بلافاصله پس از پایان انتخابات پرینت نتایج گرفته می‌شد، همه این کارها را ماشین انجام می‌داد. اگر خطایی هم بوده در حد خطاهایی که ماشین‌ها دارند بوده و امروزه این خطاها به حداقل رسیده است. اکثریت کسانی که در انتخابات شرکت کرده بودند از نوع انتخابات و شمارش آراء رضایت داشتند. شکایت هایی هم که به ستاد شورایاری‌ها شده بود بیشتر از سال‌های گذشته نبود که شمارش آراء به صورت دستی بود. مباحثی که مطرح می‌شد چندان مباحثی نبود که بشود در آن ورود کرد و مستنداتی ارائه شده باشد که به نوع رأی گیری ارتباط داشته باشد؛ بیشتر اختلافات محله‌ای بود که به همه آنها رسیدگی شد. به نظر ما اگر این نوع برگزاری انتخابات شیرینی داشته و مثبت انگاشته می شود نتیجه فعالیت جمعی است که هم مدیریت شهری و هم دولت در آن دخیل بوده است.

 

اقتصاد آنلاین 22 آذر ماه

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: