• دوشنبه ٢٧ آبان ١٣٩٨-١٣:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٢٩١
علی اعطا

لکنت در اقناع افکار عمومی

پیش از ظهر روز گذشته به مرکز کنترل ترافیک شهر تهران رفتم تا از طریق سیستم پایش موجود در مرکز، امکان بررسی اجمالی و پایش نقاط گره گاهی ترافیک شهر و محورهای مسدود فراهم شود. مشاهدات اولیه نشان می‌داد همزمانی 2مسئله، یکی در مقیاس ملی و دیگری در مقیاس شهر تهران، پایتخت را با چالش جدی انسداد برخی از معابر مواجه کرده است.

یکی مسئله اعلام قیمت جدید بنزین، که بار دیگر چالش بزرگ لکنت در اقناع افکار عمومی را در برابر دیدگان ما قرار داد و موجب بروز اعتراضاتی پراکنده در سطح شهر، مسدودی برخی معابر شد؛ و دیگری، فقدان آمادگی کافی در مواجهه با رویدادی طبیعی و پرتکرار، یعنی بارش برف و باران در پایتخت.
بحران اقناع افکار عمومی، مسئله‌ای است که سیاستگذاران، تصمیم‌گیران و مدیران به‌کرات با آن مواجه بوده‌اند. در رابطه با مسئله بنزین، در سالیان اخیر بحث و گفت‌وگوهای دامنه دار صورت پذیرفته است و بخش قابل‌توجهی از صاحب‌نظران بر ضرورت اصلاح قیمت، هم‌داستانند. 

آنچه امروز عمدتا از سوی شهروندان محل پرسش است، عمدتا از این منظر صورت می‌گیرد که در کنار گلایه‌های شهروندی بابت عدم‌اطلاع‌رسانی مناسب و شفاف در این خصوص (به‌عنوان مقدمه اقناع افکار عمومی)، چرا همچنان پس از عملی کردن این تصمیم بخش قابل توجهی از شهروندان اطلاع دقیقی ندارند که هدف از افزایش قیمت بنزین چیست و نتایج، تبعات و البته دستاوردهای آن چه خواهد بود؟ شهروندان سؤال می‌کنند آیا، هدف برقراری تراز بودجه مدنظر قرار گرفته است؟ 
آیا مسیر و رویکرد کاهش واردات و کاهش مصرف بنزین در کشور دنبال می‌شود؟ آیا کاهش آلودگی در شهرها – و البته در شهر تهران به‌عنوان پایتخت – مدنظر است؟ حتما برای این پرسش‌ها پاسخ روشنی از سوی دولت محترم وجود دارد، اما از مقوله دیگری به نام اقناع افکار عمومی سخن می‌گوییم که در شرایط امروز کشور، به‌عنوان یک چالش بزرگ پیش روی ما قرار گرفته است. طبیعی است در چنین شرایطی، شهروندان نسبت به تصمیمات مجریان و سیاستگذاران، در خوش‌بینانه‌ترین حالت نگاهی توأم با سوء ظن و تردید خواهند داشت. در چنین شرایطی است که فضا برای برخی ناهنجاری‌ها  در سطح شهر مهیا می‌شود؛ چنان‌که روز گذشته، در برخی از معابر پایتخت شاهد مسائلی از جنس اختلال در نظم عمومی 
بودیم.
از دیگر سو، مسئله آمادگی ناکافی شهرداری تهران در برابر برف سنگین در ساعات نخستین روز شنبه، در کنار عامل اول، به‌عنوان مسئله مهمی رودرروی مدیریت شهری، شهروندان را مجددا با نگرانی‌های هرساله مواجه کرد. شهروندان این پرسش را مطرح می‌کنند که چگونه است که شهرداری تهران با وجود نیروها و مدیران مجرب، و تجهیزات مؤثری که بعضا در بحران‌های سایر استان‌ها-  همچون سیل و زلزله- از آن بهره می‌بریم، در مواجهه با برف هرساله، به کرات با مشکلاتی در مدیریت شهر در چنین روزهایی مواجه می‌شوند؟
اینها پرسش‌هایی است که در برابر چشمان نظاره گر شهروندان قرار دارد؛ و طبیعی است که ما به‌عنوان نمایندگان شهروندان تهران در شورای اسلامی این شهر، ضمن توجه به مجموعه ملاحظات و واقعیت‌های کارشناسی، راهبردی و مدیریتی، طرح دغدغه‌ها از منظر نمایندگی مردم را ضروری می‌دانیم و بر ضرورت اقناع افکار عمومی و پاسخ به پرسش‌ها و دغدغه‌های شهروندان تأکید می‌کنیم.

_ ‌سخنگوی شورای شهر تهران

همشهری-27/8/98

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: