• شنبه ٢١ فروردين ١٣٩٨-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٣٤٣٤
مدیریت بحران نه تشدید بحران

مدیریت بحران نه تشدید بحران

منظور از شرایط بحرانی، شرایطی است که روال طبیعی و معمولی زندگی ساکنان منطقه‌ای دچار اختلال شود. در چنین شرایطی اداره آن منطقه نیازمند اعمال مدیریت بحران است نه تشدید بحران با دامن زدن به برخی حرف و حدیث‌های سیاسی و جناحی. همچنین مدیران و مدیریت بحران باید علاوه بر اداره سانحه، همزمان به سازمان دهی بپردازند و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود و اتخاذ تصمیمات منسجم، کارآمد، شجاعانه، دقیق و مبتنی بر داده‌های علمی، شرایط را مدیریت و از ریسک آن بکاهد.

 

مطابق قوانین بالادستی کشور، در چنین شرایطی استانداران به عنوان تنها مسئولان و مدیران ستاد بحران در استان‌ها، ضمن دارا بودن این وظایف و مأموریت‌ها از اختیاراتی فراتر از قوه مجریه برخوردارند. به عبارت دیگر، در این شرایط نیروهای نظامی و همه ظرفیت‌های کلیت نظام، با اعلام وضعیت و تشخیص استاندار، تحت فرمان و مدیریت واحد او موظف به انجام وظیفه هستند. برخلاف شرایط عادی که استانداران نمی‌توانند برای بسیاری از این نهادهای حاکمیتی بویژه نظامیان دستورات عملیاتی صادر کنند، در وضعیت بحرانی همه توان لجستیک، ناوگان و سایر ظرفیت‌های متعلق به کلیت نظام در اختیار استاندار قرار می‌گیرد. تجارب بشری و تجارب مدیریتی ما در 40 ساله اخیر اثبات می‌کند که اعمال مدیریت بحران در شرایطی میسر است که اتحاد، همگرایی، همدلی، هماهنگی، تبعیت پذیری و انسجام لازم در عالی ترین درجه خود وجود داشته باشد.

 

باتوجه به تجربه ناچیزی که دارم، متأسفانه طی روزهای اخیر شاهد وجود بالفعل این عنصر مهم، یعنی هم‌رأیی، همدلی وانسجام میان بخش‌های مختلف حاکمیت نبوده‌ایم . در سطح مدیران ارشد کشور بعضاً گفتارها و رفتارهای مخل اصل ضروری  انسجام را شاهد بودیم همچنین در سطح برخی از استان‌ها نیز ناهماهنگی‌هایی دیده شد. چنان‌که در برخی استان‌ها 10 روز پس از آغاز شرایط بحرانی، شاهد گفتارها و گزاره‌هایی هستیم مبتنی بر اینکه نظام توزیع اقلام خدماتی و مددکاری اجتماعی بایستی مبتنی بر کارت ملی یا شناسنامه یا دفترچه‌های خاصی باشد. درصورتی که برای مدیریت صحیح بحران، وفق ضوابط علمی و تجارب بشری، همه این مراحل پیشاپیش با مفروض دانستن شرایط بحرانی هر منطقه اندیشیده شده باشد.

 

امیدوارم که در ادامه این مرحله به ویژه در استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان که هنوز از مرحله امداد و نجات خارج نشدیم ، قبل از ورود به مرحله اسکان و مرحله نهایی که بازسازی خسارت‌ها و خرابی‌ها است، در اسرع وقت متولیان امر نسبت به رفع این نقیصه اعمال کنند. در چنین شرایطی در سطح ملی معاون اول رئیس جمهوری به نیابت از رئیس جمهوری که دومین نفر کشور است، مسئولیت فرماندهی را به عهده دارد. در استان‌ها استانداران به صفت اینکه هم رؤسای ستاد بحران‌ها هستند و هم رئیس شورای تأمین استان، براساس قوانین بالادستی به نمایندگی از کلیت نظام، فراتر از تقسیم کار مندرج دراصل 157 قانون اساسی، مدیریت ارشد و راهبری عالی هماهنگی‌های شرایط بحرانی را برعهده دارند شاهد بازنگری و اصلاح سریع و خارج کردن شرایط به وضعیت مناسب باشیم.

 

منبع :  روزنامه ایران

 

 


 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: