• شنبه ١٥ آذر ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١١٧٣٤
حجت نظری

راه حل «حناچی»

اواخر قرن بیستم میلادی، یعنی کمتر از 50 سال پیش، «بوگوتا» پایتخت کلمبیا شهری غرق در دود، ترافیک و ناامنی بود. روندی که گویا شهروندانش نیز آن را پذیرفته و با آن کنار آمده بودند و احتمالا تصور نمی کردند که روزی شهر خود را طور دیگری ببینند. تغییر در شهر اما با روی کار آمدن یک شهردار جدید کلید خورد و خیلی زودتر از آنچه که تصور می شد اصلاحات در شهر آغاز شد. انريکه پنالوسا شهردار جدید، بر خلاف دیگر شهرداران آن شهر، نه شروع به ساخت و ساز در شهر کرد و نه وعده های بزرگ و دور از ذهن به شهروندانش داد. او تنها یک کار کرد و با همشهریانش همراه شد.

این روزها در تهران هم اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن است. اقداماتی که پیش از این شهروندان تهرانی مشابه آن را به یاد ندارند. پیروز حناچی شهردار جدید تهران وعده خاصی به شهروندان تهرانی نداد. او نه سودای ریاست جمهوری در سر دارد و نه دنبال پوست اندازی و ایجاد تحول در یک جریان سیاسی است. حناچی شهردار تهران است و در قامت شهردار پرجمعیت ترین شهر کشور، با مردم شهرش همراه شده است. همراهی که اتفاقا در مدت کمتر از دو هفته با واکنش های مثبتی از سوی مردم روبه رو شده است. متاسفانه اما در این میان برخی از چهره های سیاسی دست به تخریبش زده و مثلا به او توصیه کرده اند به جای دوچرخه سواری، در محل کارش حاضر شده و ترافیک تهران را مدیریت کند! مگر شهرداران قبلی که هر روز با خودروی شخصی به محل کارشان رفتند چه توفیقی در مدیریت ترافیک داشتند که حالا حناچی همان راه را تکرار کند؟ حداقل حسن کار حناچی در استفاده از مترو یا دوچرخه این است که اگر فردا از شهروندی بخواهیم خودروی شخصی اش را کنار بگذارد و از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند، دیگر نمی تواند با این جمله که «چرا مسئولان و بالادستی ها خودشان این کار را نمی کنند» رفتارش را توجیه کند.

باید به شهردار جدید تهران اجازه دهیم تا ایده های خود را که مبتنی بر تحقق عدالت در شهر و افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان است، اجرایی کند. نمی توان از دیکته نانوشته غلط گرفت و از شهردار به‌خاطر رفتاری که هنوز بازخورد و نتایجش در شهر به منصه ظهور نرسیده انتقاد کرد. فراموش نکنیم که تفاوت میان «نقد» و «نِق» چندان زیاد نیست و اگر بخواهیم با نق زدن شهردار را از تحقق اهداف و برنامه هایش دور کنیم، خیانتی بزرگی در حق شهر و شهروندانش کرده ایم.

بهتر است دیگر مسئولان هم با رفتار جدید شهردار تهران در همراهی با مردم سهیم شوند. آنها هم تجربه دوچرخه سواری، حضور در صف مترو و معطلی در ترافیک را لمس کنند تا خدای نکرده مردم گمان نکنند که مسئولان و نمایندگان‌شان فاصله زیادی از آنها دارند.

خوب است در حوزه‌های مختلف، از پشت میزمان بیرون برویم و اصطلاحاً کار‌های کف خیابانی انجام دهیم تا در زمان تصمیم گیری، درک درست‌تر و بهتری از شرایط داشته باشیم. شاید در این صورت فجایعی مثل بلند مرتبه سازی‌ها و طرح‌هایی که شهر و شهر‌نشینی را دچار مشکل می‌کند، دیگر تکرار نشود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: