• يکشنبه ٣١ ارديبهشت ١٤٠٢-١٢:٢١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٦٤٧
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در صحن شورا مطرح کرد؛ 2-148

تقدیر از برنامه های شورای شهر تهران در حوزه فرهنگسازی اهدای عضو

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جریان ارائه گزارشی از وضعیت اهدای عضو در صحن شورا، تصریح کرد: تنها پارلمانی در کشور که مصوبه‌ای در حوزه تبلیغی و اجرایی و فرهنگسازی اهدای عضو دارد شورای شهر تهران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران؛ علیرضا زالی در یکصد و چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از برنامه های هفته سلامت توسط شهرداری تهران، اظهار کرد: امسال برنامه های این هفته بسیار متنوع تر و به شکل فرهنگساز و ترویجی برگزار شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین تصریح کرد: تنها پارلمانی در کشور که مصوبه‌ای در حوزه تبلیغی و اجرایی و فرهنگسازی اهدای عضو دارد شورای شهر تهران است.
وی با اعلام اینکه ۴۷ هزار بیمار دارای نارسایی کلیوی داریم، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که سالانه هفت هزار نفر به این بیماران اضافه شود و تا چند سال آینده تعداد این بیماران به دو برابر افزایش یابد.
زالی با بیان اینکه کیفیت زندگی و بقای عمر با پیوند کلیه به طور چشمگیری تغییر خواهد کرد، یادآور شد: فشار خون و دیابت دو عامل مهم در نارسایی کلیه هستند و علاوه بر این کم تحرکی و سندروم کبد چرب نیز منجر به نارسایی کبد می شود، متأسفانه سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر بر اثر نارسایی کبد جان خود را از دست می دهند.
وی با اعلام اینکه بقای ۷۷ درصدی پس از پیوند کبد در ایران ثبت شده که افتخارآفرینی کشور را در این حوزه نشان می دهد، گفت: پیش بینی ما این است که هشت درصد از مردم در آینده دچار نارسایی قلب خواهند شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با اشاره به جان باختن ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر از هموطنان در یک میلیون و ۵۰۰ هزار تصادف، یادآور شد: پیش بینی ما این است که سالیانه پنج تا هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی شوند.
وی افزود: با وجود اینکه باید سالانه چهار هزار پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی انجام شود اما یک سوم از این میزان صورت می گیرد و همین آمار ضرورت فرهنگسازی اهدای عضو را نشان می دهد.
زالی با اعلام اینکه هر ساعت یک یا دو نفر از افراد حاضر در لیست پیوند عضو جان خود را از دست می دهند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در صف پیوند هستند که ۱۸ هزار نفر به صف انتظار پیوند کلیه برمی گردد؛ از سه هزار و ۵۰۰ پیوند در سال قبل دو هزار و ۴۰۰ پیوند کلیه و ۹۰۰ مورد پیوند کبد بوده است.
وی با اشاره به فراهم شدن پهنه های تبلیغاتی شهری برای فرهنگسازی اهدای عضو، تصریح کرد: درخواست ما این است که در بوستان های شهر، درختانی به نام کسانی که اهدای عضو انجام داده اند نامگذاری شود که شهرداری در انتظار دریافت مصوبه برای این اقدام است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد:تقاضای ما این است که یک قطعه برای اهداکنندگان عضو و یا به عبارتی جان‌بخشان در بهشت زهرا (س) پیش بینی شود.
وی در پایان با بیان اینکه بیلبوردهای شهری برای تبلیغات اهدای عضو به کار گرفته شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شهرداری در سال قبل مشارکت خوبی در برگزاری جشن نفس داشت و امسال نیز پیش بینی های لازم انجام شده است.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: