• پنج شنبه ٣١ شهريور ١٤٠١-٠٨:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٢١٥
پیرهادی مطرح کرد: 

هشدار جدی برای گستردگی آلودگی ها در تهران/ معاون اول رئیس جمهور متولی آلودگی هوا شود

عضو شورای شهر تهران با اعلام هشدار جدی به تمامی دستگاه های مرتبط در خصوص روند افزایش آلودگی های زیست محیطی، این رخداد را برای کلانشهرها بخصوص تهران بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: در خصوص آلودگی هوا ۲۱ دستگاه متولی شده‌اند و این اتفاق موجب ایجاد چند قطبی های مدیریتی شده و این معضل باقی خواهد ماند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، صبح امروز در جریان برگزاری نهمین نشست کمیته تخصصی محیط زیست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، مهدی پیرهادی عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری با حضور در این نشست به چالش های پیش روی محیط زیست اشاره کرد و ضمن انتقاد به عملکرد برخی دستگاه های متولی در امر کنترل آلودگی هشدارهای جدی را در این خصوص ایراد کرد.
وی با اشاره به اینکه با وجود یک قرن از ایجاد بلدیه در تهران، به دلیل عدم مدیریت یکپارچه شهری، همچنان در موضوعات بسیاری از جمله محیط زیست دچار معضل و مشکالت جدی هستیم، عنوان کرد: کشور ما در سال ۲۰۲۱ از نظر آلودگی رتبه ۲۴ را داشت و شهر تهران در بعضی روزها رتبه نخست را از نظر آلودگی هوا دارا بود؛ در آب هوا، خاک و تنوع زیستی
وضعیت خطرناکی داریم و به سمت و سوی نامناسبی نیز در حال پیشروی هستیم. 
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه توسعه صنایع در کنار شهرها، کم توجهی به مسائل حمل و نقل، عدم نوسازی بافت های فرسوده و استفاده بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی وضعیت مخاطره انگیزی ایجاد کرده، ادامه داد: خشک کردن درختان، فرسایش خاک و افت کمی و کیفی آب و منابع آبهای سطحی و زیرزمینی از مشکلاتی است که اگر برای این موضوعات تدبیر نکنیم مشکلات در شهرهای مختلف گریبان گیر ما می شود. 
پیرهادی اضافه کرد: در چند ماه گذشته در شورای شهر تهران در حوزه آب تمرکز و بالغ بر صد برنامه با شرکت آب و 
فاضلاب طرح کردیم که خروجی آن می تواند برای سایر کلانشهرها تجربیاتی را داشته باشد؛ همچنین امسال نسبت به سال قبل در حدود ۲۸ درصد کاهش نزولات آسمانی را داشتیم که باعث برداشت بیشتر از منابع آبهای زیر زمینی می شود؛ در واقع اگر از الان پیش بینی نکنیم ممکن است آبیاری فضاهای سبزمان نیز دچار مشکل شود. بنابراین در تهران به این مسأله توجه کردیم و حدود هزار میلیارد تومان به موضوع آب و فاضلاب اختصاص دادیم. 
وی با بیان اینکه تغییرات اقلیم با سرعت انجام می شود و اگر به تغییرات آب و هوایی که در دنیا اتفاق می افتد توجه نشود بسیاری از مشکلات ممکن است آسیب های جدی ایجاد کند، یادآور شد:  در بحث آلودگی هوا ۲۱ دستگاه متولی این مساله هستند و با این شیوه هیچ مشکلی حل نخواهد شد و اگر بخواهد توفیق پیدا کند باید معاون اول رئیس جمهور متولی آن شود تا سایر دستگاهها را در کنار هم قرار دهد، ضمن اینکه باید در قانون هوای پاک یک بازنگری صورت گیرد چرا که در این قانون به برخی از موارد مانند PM 10توجه نشده است. 
وی خاطرنشان کرد: ۱۵ درصد جمعیت کشور در تهران و در ۵ صدم درصد مساحت کشور متمرکز شده و این مساله آسیب های زیست محیطی را ایجاد کرده و ما اکنون متناسب با جمعیت به دنبال ایجاد سرانه ها هستیم در حالی که باید شهر بر اساس معیارهای شهرسازی، تراکم جمعیتی و اصول محیط زیست ایجاد و گسترش پیدا کند. 
پیرهادی گفت: از دیگر مواردی که در شهر تهران به آن فکر کردیم بحث نخاله های ساختمانی است که بر اساس آن سایت آبعلی را راه اندازی کردیم که تجربه آن نیز می تواند به سایر کلانشهرها کمک کند؛ علاوه بر این تجاوز به حریم رودخانه ها که باعث 
خساراتی در مواقع بلایای طبیعی از جمله سیل و ایجاد شرایط بحرانی می شود از دیگر مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ضمن پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی محیط زیست برای سیاست گذاران در شورا های اسلامی کلانشهرها افزود: این مساله می تواند از طریق شورای عالی استانها پیگیری و مصوب شود؛ ایجاد الزامات و در ادامه پیگری اجرای این الزامات در این مسأله بسیار حائز اهمیت است.
بیان کرد: بیش از ۶۰ درصد اتوبوسها در شهر تهران فرسوده است و فیلتر جاذب دوده بعد از ۱۰ سال اثری ندارد و هزینه آن نیز آنقدر بالا است که در بسیاری از شهرها شهرداری ها رغبت نمی کنند آن را نصب کنند.
پيرهادي  توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروها و اتوبوس های برقی و توجه ویژه به انرژی‌های تجدید پذیر را امری ضروری دانست.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: