• دوشنبه ٢٠ دی ١٤٠٠-١٣:٥٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٥٤٤
سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

پاسخ به درخواست عجیب آذربایجان درخصوص اصلاح نامگذاری‌ها؛ با وزارت خارجه مشورت می‌کنیم

سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص آخرین تصمیم برای رسیدگی به درخواست جمهوری آذربایجان برای تغییر نام‌های ایرانی شهر‌های قفقاز توضیح داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران علیرضا نادعلی در گفت‌وگو با پانا درخصوص سرانجام درخواست جمهوری آذربایجان برای تغییر نام‌های ایرانی شهر‌های قفقاز بر خیابان‌های تهران گفت: «بحثی به نام دیپلماسی شهری داریم. دیپلماسی شهری یعنی معمولا پایتخت‌ها یا شهرهای مهم هر کشور دست دوستی می‌دهند، به خاطر نزدیکی ملت‌ها و دولت‌ها و شهرها با یکدیگر داد ‌و ستدهای فرهنگی پیدا می‌کنند که گاهی اوقات این‌ها پیش درآمد داد و ستدهای اقتصادی، صنعتی، بازرگانی و غیره است و خیلی اوقات روی بحث‌های سیاسی تاثیرات مثبت می‌گذارد.»

وی ادامه داد: «اتفاقی که درمورد برخی کشورها در دوران پس و پیش از انقلاب رخ داده، این بوده که شهرهایی را به عنوان مصداق انتخاب کردند و از شهرهای ایران هم در آن کشورها نام انتخاب کردند که اتفاق خیلی خوبی است. در مورد آذربایجان هم این اتفاق در دوره قبل رخ داده است. به نظر من اگر با نام کشوری مثل کره‌جنوبی و آرژانتین که بعد از انقلاب هم حفظ شده است، حتما در مورد کشورهای اطراف نگاهمان مثبت‌تر است چون همسایگان ما هستند و اکثرا مسلمان هستند و با نگاهی که انقلاب‌اسلامی درباره ماجرای بیداری‌اسلامی دارد حتما اهتمام و توجه ویژه‌تری باید به کشورهای همسایه شود که این اتفاق در حال وقوع است.»

نادعلی تاکید کرد: «در شورای شهر تهران، یکسری اسامی را انتخاب کرده بودند و در این میان در آذربایجان ایرادی می‌گیرند که نوع نوشتن و نوشتاری که درباره یک شهر از آذربایجان بر معبری نام‌گذاری شده، به مدل نوشتن فارسی و ایرانی نوشته شده و اینها مواردی است که شاید به نظرم طبیعی باشد؛ به عنوان مثال شهری از کشورهای غربی هم که به زبان انگلیسی یا فرانسوی یا اسپانیولی نوشته می‌شود وقتی در ایران بازتولید می‌‌شود، آنها را به زبان خودمان تلفظ می‌کنیم و ممکن است در کشور مبدا جور دیگری تلفظ شود.»

این عضو شورای شهر تهران گفت: «باید روی پیام‌های مثبت نام‌گذاری بیشتر فکر کنیم که مشورت‌هایی هم با وزارت خارجه صورت گرفته است. آنهایی که روی این موارد حساسیت دارند به نظرم اول از همه باید به این فکر کنند که وحدت ملی از همه چیز مهمتر است و وحدت ملی هم با تنوع اقوام است که کنار هم شکل می‌گیرد و همه باید به این تنوع اقوام احترام بگذاریم و ضمن احترام به وحدت ملی، به زیر یک پرچم ایستادن توجه داشته باشیم.

مدتی پیش پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران گفت که جمهوری آذربایجان خواستار تغییر نام‌های ایرانی شهر‌های قفقاز بر خیابان‌های تهران شده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: