• پنج شنبه ١٦ دی ١٤٠٠-١٣:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٥٠٧
صادقی در گفت و گو با رادیو تهران:

معابر شهر تهران، اجازه نفوذ آب حاصل از بارش را به زمین نمی‌دهند+لینک فایل صوتی

رئیس كمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: علاوه بر برداشت‌های بی رویه، نفوذناپذیری معابر و مجاری بتنی نهرهای شهر تهران عاملی برای كاهش منابع آب زیرزمینی شهر تهران محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از رادیو تهران، بر اساس خبرهای منتشر شده شورای عالی مدیریت بحران تشكیل شده و مسئولیت مدیریت بحران به علیرضا زاكانی شهردار تهران واگذار شده است در همین راستا احمد صادقی رئیس كمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران گفت: مدیر بحران شهر تهران پیش از این توسط شهردار تهران برگزیده می‌شد كه اقدامات بسیار خوبی هم در این حوزه انجام شد. اما از سال ۹۸ تا به امروز مدیریت بحران به وزیر كشور واگذار شد كه به سبب مسئولیت زیاد وزیر كشور و محمل قانونی كه دیگر برای شورای شهر وجود نداشت تا برنامه و بودجه ای را مصوب كند، تقریبا مدیریت بحران شهر تهران هم رها شد.
صادقی با اشاره به تشكیل مجدد شورای عالی مدیریت بحران كشور پس از یك دهه توسط رئیس جمهور گفت: در این جلسه مصوب شد تا مسئولیت مدیریت بحران به شهردار تهران به عنوان جانشین وزیر كشور واگذار شود. با برگشت این مسئولیت به حوزه مدیریت شهری امیدواریم با این تفویض اختیار بتوانیم برنامه و بودجه را برای شهر تصویب كنیم و از ظرفیت‌های بیشتری در این حوزه بهره‌مند شویم تا منشأ خدمات بیشتری برای شهر تهران شود.
رئیس پیشین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد اظهارات اخیرش مبنی بر اینكه ۴ سال است كه كارگروه‌های تخصصی مدیریت بحران تعطیل شده ، گفت: در گذشته ۱۴ كارگروه تخصصی در ذیل شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران مسئولیت مدیریت بحران داشتند. به عنوان مثال مسئولیت كارگروه شریان‌های حیاتی با سازمان آب و فاضلاب و مسئولیت كارگروه امداد و نجات و اسكان اضطراری با هلال احمر بود. با احیاء شورای هماهنگی انتظار داریم این كارگروه ها به صورت مجدد تشكیل شوند.
رئیس كمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در خصوص فرونشست مناطق مختلف شهر تهران و تاثیر آن در تبعات بیشتر زلزله احتمالی گفت: فرونشست مسئله جدیدی نیست و چندسالی است كه زنگ خطر آن در كل كشور به ویژه دشت تهران به صدا درآمده است. بر اساس گزارش‌های سازمان زمین‌شناسی نرخ فرونشست تهران در سال ۳۶ سانتیمتر است اما این به معنی فرونشست همه مناطق تهران نیست.
رئیس پیشین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان كرد: كشور ما اقلیمی خشك و نیمه خشك داشته و با محدودیت آبی مواجه است. ضمن اینكه همین منابع محدود را هم نمی‌توانیم مدیریت كنیم. ۱۳۰ میلیارد متر‌مكعب آب قابل استحصال داریم كه حدود ۶ میلیارد متر مكعب بیشتر برداشت می كنیم.
وی با تاكید بر برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی شهر تهران گفت: آسفالت شدن تمامی معابر موجود در تهران و ساخت و سازهای بی رویه و بتن‌ریزی كف نهرها عاملی برای غیرقابل نفوذ بودن زمین شهر است. ضمن اینكه كل دنیا با خشكسالی مواجه است.
صادقی در خصوص اقدامات شورای شهر در این حوزه گفت: مسئولیت این حوزه در اختیار شورای شهر نیست. آن چیزی كه باید در مدیریت شهری شكل بگیرد این است كه بتوانیم شهر تهران را نسبت به بارش ها نفوذپذیر كنیم تا حداقل ۲۵ درصد بارش ها به بستر سفره‌های زیرزمینی منتقل شود. با اقدامات آبخیزداری و افزودن پوشش گیاهی می‌توان نفوذپذیری زمین تهران نسبت به بارش ها را بیشتر كرد.

لینک مطلب همراه با فایل صوتی:

yun.ir/xxjbhg

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: