• سه شنبه ٧ دی ١٤٠٠-١٥:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٤٣١
امانی در گزارشی از منطقه 9 مطرح کرد: 11-35

تعیین تکلیف تملک املاک واقع در مسیر بزرگراه یادگار امام

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدیدی که از محله امام زاده عبدالله واقع در منطقه 9 شهرداری تهران داشته است تسریع کرد: شهروندان ساکن در این محله مدتهاست که به دنبال تعیین تکلیف تملک املاکی هستند که در مسیر بزرگراه یادگار امام قرار دارد هستند.

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران ناصر امانی روز سه‌شنبه در صحن شورای شهر تهران گزارشی از بازدید خود از محله امام زاده عبدالله در منطقه 9 شهرداری تهران ارائه کرد. او گفت: صدای وحشتناک هواپیماها که در حال فرود در فرودگاه مهر‌آباد هستند هر بار توجه من را به آسمان جلب می‌کند اما مردم می‌گویند؛ ما عادت کرده‌ایم و آلودگی صوتی گوش و مغزمان را به علاوه خواب و آرامشمان را و حتی ساختمان‌هایمان را ضعیف کرده است. می‌گویند؛ در تمام دنیا به ساکنان اطراف فرودگاه عوارض مخصوص پرداخت می‌کنند و فرودگاه‌ها مسولیت اجتماعی خویش را در قبال ساکنان اطراف خود ادا می‌کنند اما در ایران از این خبرها نیست. مردم شاید نمی‌دانند که حتی شرکت‌های هواپیمایی باید عوارض فروش بلیت را به شهرداری پرداخت کنند. در حال حاضر 6 پرونده در کمسیون ماده 77 داریم که مربوط به پرداخت نشدن عوارض شرکت‌های هواپیمایی است. 
او ادامه داد: انتقال فرودگاه مهرآباد آرزویی است که نسل‌های گذشته این منطقه هم داشته‌اند و نسل‌های حاضر آن را به عنوان یک آرزو مطرح می‌کنند. ای کاش مشکل مردم در آسمان و غرش هواپیما خلاصه می‌شد. مردم در زمین هم مشکل دارند. بزرگراه یادگار امام به این منطقه که رسیده است علاوه بر آسمان زمین هم تپیده است. از این که مهندس چمران مرتب از این پروژه و تکمیل آن یاد می‌کنند خوشحال هستم اما نگرانم که نکند این موضوع هم مثل انتقال فرود گاه مهرآباد به یک آرزو تبدیل شود. روحانی جوانی می‌گوید؛ قبل از انقلاب من کودکی بودم که از پدرم شنیدم که این منازل در مسیر یک طرح قرار دارد اما نمیدانستم این طرح قرار است به نام بزرگراه یادگار امام نام‌گذاری کنند و امروزه هرزمانی نام این بزرگراه را می‌شنویم احساس خوبی نداریم. موضوع تکمیل نشدن بزرگراه یادگار امام مشکل جدیدی را هم برای محله ایجاد کرده است؛  فریز شدن املاک مسیر طرح که سال‌ها است مردم را چشم انتظار کرده است که آیا شهرداری ملکشان را بخرد مثل اکنون که از بعضی خریده است و یا اعلام کند اجازه نوسازی و ساخت و ساز دارید. 
امانی با بیان اینکه بافت فرسوده محله که یکی دیگر از معضلات ساکنان است که باید زیر غرش هواپیما‌ها بر خود بلرزند و ساکنان نگران ریزش آن‌ها باشند. املاکی که در طرح نیستند به خاطر حفظ مشوق‌ها و انشعابات رایگان نه در توان مالکین و نه به صرف سازندگان و سرمایه‌گذاران است که نوسازی شوند. هنگامی که ابرها در آسمان ظاهر می‌شوند و باران رحمت الهی شروع به باریدن می‌کند مردم خوشحال می‌شوند اما مردم این محله نگران. چون آب گرفتگی و سیلاب‌ها معابر، زندگی و کار آن‌ها را مختل می‌کند. سیستم فاضلاب محله علی رغم اینکه تکمیل شده است اما چون به بهره‌برداری نرسیده است جوی‌ها، همیشه فاضلاب ساکن و متعفن دارند و وصل شدن فاضلاب خانگی به سیستم غیر فعال هم مزید بر علت شده است البته لایروبی نشدن معابر و انهار و مملو بودن آن‌ها از زباله و پسماند هم این مشکل را دو چندان می‌کند. 
او اضافه می‌کند: متاسفانه وضعیت رفت و روب، جمع‌آوری و حمل پسماند به گفته شهردار منطقه به دلیل کم‌کاری پیمان‌کار بوده است که در همان روزی که من در آن جا بودم گفتند؛ در حال لغو قرار داد و انتخاب پیمان‌کار جدید هستیم. این آلودگی و لایروبی نشدن باعث حضور انبوه جوندگان موزی و موش در سطح محلات و معابر شده و نارضایتی مردم از بی‌نتیجه بودن راه‌های مقابله سنتی شهرداری با این حیوان موزی. 
عضو شورای شهر تهران گفت: محله ای با 25000 جمعیت با کدام استاندارد ملی نه بانک دارد, نه درمانگاه و نه مدارسی در مقاطع راهنمایی و متوسطه. اگر در شهرستان‌های دور کشور با این جمعیت سراغ دارید که از هیچ یک از  سرانه‌های درمانی, آموزشی و خدماتی برخودار نیستند، معرفی کنید. ترکیب جمعیتی محله با حضور هم‌نوعان عزیز از کشور همسایه شرقی در حال تغییر است. به عنوان نمونه یکی از مدارس ابتدایی پسرانه محله از حدود 500 دانش آموز، 130 نفرشان از فرزندان مهاجر هستند که متاسفانه شغل بعضی از این مهمانان مورد اعتراض مردم محله است و استقرار مرکز اتباع بیگانه در این محله سبب تردد مهاجران از سایر محلات تهران شده است. حضور معتادان متجاهر و کارتون خواب‌ها به ویژه شب‌ها در زمین‌ها و املاک خریداری شده شهرداری و استقرار مرکز ترک اعتیاد نیز عامل دیگری برای تردد بیشتر معتادان و کارتون خواب‌ها به این محله شده است.
او اضافه کرد: تعداد زیادی املاک به صورت نقطه‌ای و متفرق در مسیر طرح یادگار امام تبدیل به مناطق بی‌دفاع شهری شده است. هر چند شهردار جدید منطقه در حال دیوارکشی و محصور کردن این زمین‌ها و املاک است. دو گود بزرگ رها شده در منطقه که یکی متعلق به شهرداری و دیگری در جنوب پادگان جی واقع شده که قرار بوده تبدیل به پارکینگ طبقاتی شود که انجام نشده است. آخرین موضوع درختان سطح محله است که در حال خشک و قطع شدن هستند که ضرورت دارد نسبت به هرس و نگهداری آن‌ها اقدام شود. 
امانی در ادامه ضمن تشریح درخواست‌های مردم در چند بند گفت: 1؛ شورا و شهرداری تکمیل پروژه یادگار امام را در اولویت اقدامات خویش قرار دهند. 
 2؛ شرکت فاضلاب بهره برداری از سیستم فاضلاب محله را تسریع کند.  
3؛ تکمیل بزرگراه نیازمند تملک املاک مسیر است. شهرداری شناسایی، مذاکره و توافق با مالکان را از هم اکنون در دستور کار قرار دهد. اگر قرار نیست فرودگاه مهر آباد منتقل شود مسوولیت اجتماعی خویش را در قبال این محله ادا کند و پرداخت عوارض فرودگاه‌ها به شهرداری را هم توسط نهادهای بالا دستی پیگیری کنند.  
4؛ بانک‌ها فقط فکر منفعت خود نباشند، اگر در خیابان‌های شمال شهر و مناطق بر خوردار هر 100 متر یک شعبه دارند برای محلات جنوبی و کم برخوردار هم که مردمی نجیب و متعهدند و صاحبان این انقلابند حد اقل یک شعبه ایجاد کنند که مردم برای انجام کارهای بانکی خود ناچار به تردد به نقاط دیگر تهران نباشند. 
5؛ آموزش و پرورش و شبکه  بهداشت و درمان برای ایجاد درمانگاه و مدارس در محله ای که مهمان هزاران مهاجر هستند و بار کشور را به دوش می کشند فکری اساسی کنند. 
6؛ شهر داری تهران بحث رفت و روب, املاک بی‌دفاع شهری و معتادیان متجاهر, جوندگان موزی و رسیدگی به درختان را در راس امور خود قرار دهد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: