• دوشنبه ٢٢ شهريور ١٤٠٠-١٣:٢٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٥١٠
علیرضا نادعلی در گفت‌وگو با فارس؛

تحقق شعار«سریع، فوری و انقلابی » در حمل و نقل عمومی/ دست پشت پرده در انتصابات نیست

سخنگوی شورای شهر تهران توضیحاتی درباره آخرین وضعیت جسمانی مهدی چمران، انتصابات در شهرداری، جلسات شورای ششمی‌ها با قالیباف، اقدامات جهادی در حمل و نقل عمومی، سوت‌زنی و فساد در شهرداری ارائه داد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از  فارس گروه شهری:‌انتخابات شورای ششم شهر و روستا 28 خرداد سال جاری برگزار شد.این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت 21 نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت. اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  11 شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. زاکانی سابقه ۱۲ سال نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس را دارد و در دوره اخیر نیز با رای مردم قم بیش از یکسال نمایندگی این شهر را بر عهده داشته است. هفته گذشته نیز زاکانی در صحن شورا حضور یافت و در باره برنامه ها و اولویت های خود در پایتخت توضیحاتی ارائه داد. شهردار جدید تهران با اشاره به اینکه مفتخریم انقلابی و پیرو امام و شهدا هستیم، گفت:‌می‌خواهیم در سایه رهبری نوکری مردم را انجام دهیم. وی اعلام کرد:تهران الگوی جهان اسلام می‌شود و امیدوارم همه ملت‌های جهان از پاندمی کرونا عبور کنند و زندگی در شرایط طبیعی ایجاد شود.
 
پایتخت اکنون با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند و مدیریت شهری جدید کار را در حالتی آغاز کرده که کرونا در حال جولان است و پایتخت اکنون روزهای سخت کرونایی را به سر می برد و وضعیت بحرانی دارد. به گفته مسوولان بهشت زهرا (س) 40 درصد کل متوفیان کشور در تهران تطهیر می‌شوند. البته با تسریع واکسیناسیون در روزهای اخیر این روند بهبود یافته و شیب ابتلا و متوفیان کرونا کاهش یافته است.
 
درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله انتصابات در شهرداری، اقدامات زاکانی جهت مقابله با فساد، آخرین وضعیت جسمانی مهدی چمران، جلسات شورای ششمی‌ها و شهردار با محمدباقر قالیباف، اقدامات جهادی جهت توسعه حمل و نقل عمومی و واکسیناسیون در شهر تهران با علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم. از مهمترین سوابق نادعلی دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه ارتباطات فرهنگی انقلاب اسلامی، مدیر کلی حوزه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی کشور و مشاور رئیس سازمان، دستیار محتوایی و راهبردی قرارگاه فرهنگی بقیه الله(عج) و دبیر شورای هماهنگی قرب و معاونت هماهنگ کننده سازمان بسیج شهرداری تهران است
 
همچنین علیرضا نادعلی از فعالان برجسته دانشجویی در دو دهه اخیر بوده و مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران بزرگ از جمله سوابق اوست. مدیرعاملی کانون اندیشه جوان و معاونت جوانان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در کارنامه او دیده می شود. نادعلی همچنین نماینده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کارگروه تبلیغ دینی شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری بوده است جزئیات گفت وگو با نادعلی به شرح ذیل است:
 
 وضعیت جسمانی مهدی چمران/ زمان حضور رئیس شورای شهر در صحن علنی
 
آخرین وضعیت جسمانی مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران چگونه است و ایشان از چه زمانی در صحن علنی شورا حضور می‌یابند؟
 
خوشبختانه وضعیت جسمانی مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران رو به بهبودی است و حال ایشان مساعد  بوده و در حال پشت سر گذاشتن دوره بیماری خود و زمان نقاهت هستند. ایشان مبتلا به کرونا نیستند و این مسأله که در فضای مجازی مطرح شده صحت ندارد، دوستان و اعضای شورا مداوم با مهدی چمران در ارتباط هستند و از نظرات مشورتی رئیس شورای شهر بهره‌مند هستیم.پزشکان فعلاً توصیه کرده‌اند که از حضور آن هم به مدت زمان زیاد در جلساتی مانند صحن جلوگیری شود تا وضعیت سلامت ایشان ان‌شاءالله بهتر شود و بهبودی 100درصدی ایشان را شاهد باشیم. در مورد اینکه از چه زمانی مهدی چمران رئیس شورای شهر در صحن علنی حضور می‌یابند هنوز تاریخ دقیقی مشخص نیست ولی امیدواریم این زمان به زودی محقق شود.
 
فعالیت زاکانی 26 روز قبل از ابلاغ حکم/گام های نخست شهردار جدید 
 
 ارتباط علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران طی هفته‌های اخیر با اعضای شورا چگونه بوده و برنامه‌ها در مدیریت شهری چقدر به خوبی پیش رفته است؟
 
از آنجایی که فعالیت علیرضا زاکانی 26 روز قبل از ابلاغ حکم رسمی آغاز شد مقدمات برای فعالیت ایشان فراهم بود و زمانی که حکم ابلاغ شد ایشان با تمرکز و اشرافیت کامل وارد شهرداری شدند برنامه‌ها در دست اقدام است و با اولویت انجام می‌گیرد جلسات متعدد طی 26 روزی که هنوز حکم ایشان ابلاغ نشده بود با مدیران،‌معاونان و اعضای شورا برگزار شد و همه صاحبنظران نظرات خود را مطرح کرده‌اند که امیدواریم ان‌شاءالله طی هفته‌های آینده شاهد برگزاری نشست خبری و ارائه گزارش عملکرد توسط ایشان باشیم.
 
شهردار جدید تهران مشورت‌پذیر است و به خرد جمعی اعتقاد دارد/اعضای شورا نجیبانه در مورد انتصابات عمل کرده‌اند/هیچ دست پشت پرده‌ای در مورد انتصابات نیست
 
انتصابات طی روزهای اخیر در شهرداری تهران آغاز شده و ابلاغ حکم برخی از معاونان و مدیران اعلام شده است برخی از اعضای شورا انتقاد داشتند از نظر مشورتی آنها در این زمینه استفاده نشده است آیا ماجرای این چنین بوده است؟
 
ببینید حق مسلم شهردار تهران مسائل اجرایی شهر و انتصابات است به هر حال اعضای شورا نکات، پیشنهادات و توصیه‌های خود را مطرح می‌کند تصمیم‌گیر اصلی انتصابات شهردار است همانطور که ما تصمیم‌گیری اصلی‌مان قانون‌گذاری و نظارت است. شخص علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران مشورت‌پذیر است و ایشان به خرد جمعی اعتقاد دارند.
 
ناگفته نماند که ممکن است در مورد انتصابات پیشنهاد یک عضو در مورد یک فرد مثبت و پیشنهاد دیگری در مورد همان فرد منفی باشد ولی با این وجود شهردار تهران همه نظرات از درون و برون شهرداری را بررسی می‌کند و باید توجه داشت اگر شهردار هر حرفی را بخواهد عینا انجام دهد قطعا کارها سامان نخواهد یافت به ویژه الان که شهر تهران تاب ندارد و در وضعیت گنگ و مات و مبهوت قرار گرفته هیچ دست پشت پرده‌ای در مورد انتصابات نیست و اعضای شورا نجیبانه در مورد انتصابات عمل کرده‌اند و به هیچ عنوان دست شهردار در این زمینه بسته نیست.
 
اعضای شورا از دیدار و جلسه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس استقبال می‌کنند
 
اعضای شورا تا کنون چند جلسه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی داشتند و این روند چگونه ادامه دارد؟
 
ببینید علاوه بر اینکه اعضای شورا از دیدار و جلسه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس استقبال می‌کنند باید توجه داشت که یکی از دلایل انتخاب ما به علیرضا زاکانی همین ارتباط ایشان با رؤسای قوا بوده است همه ما تمایل داریم که از تجربیات ایشان در شهرداری بهره‌مند شویم البته منتظر هستیم کمیسیون‌ها کارهایشان آغاز شود و رو به جلو رود همچنین کارهای بر زمین مانده را انجام دهیم و پس از آن برای حل مسائل و مشکلات از ظرفیت قوای مختلف مانند مجلس و دولت استفاده کنیم چرا که تعامل در این راستا بسیار حائز اهمیت است و هر زمان که جلسات با محمدباقر قالیباف یا حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی باشد ما استقبال می‌کنیم. آقای قالیباف 12 سال شهردار تهران بود و خدمات مؤثری را ارائه داد و از آنجایی که صاحبنظر در حوزه شهری هستند دیدار با ایشان برای ما ارزش دارد.
 
تلاش برای رفع موانع قانونی شورایاری ها/رایزنی با دولت و مجلس
 
سرانجام شورایاری ها به کجا رسید؟
 
ببینید بارها اعلام کرده ایم که ما مایل هستیم که شورایاران به فعالیت خود ادامه دهند اما این مسأله تنها به خواستن ما بستگی ندارد و باید موانع قانونی برداشته شود و اگر این مهم محقق نشد از این ظرفیت با سازوکار و طراحی جدید استفاده خواهیم کرد. تمام تلاش خود را برای رفع موانع قانونی در رایزنی با دولت و مجلس انجام خواهیم داد اما سناریوهای دیگر را نیز همزمان بررسی خواهیم کرد تا اگر موانع قانونی همچنان بر سر راه شورایاری‌ها باقی ماند بتوانیم از ظرفیت شورایاران به شکل دیگری بهره ببریم.
 
اقدامات جهادی و انقلابی در حوزه حمل و نقل عمومی/ 200 اتوبوس بزودی در تهران به چرخه حمل و نقل افزوده می شود
 
یکی از برنامه‌های اعضای شورا که در زمان انتخابات مطرح شده بود اقدامات جهادی و انقلابی بوده است آیا این برنامه‌ها در زمینه حمل و نقل عمومی مدنظر قرار گرفته است؟
 
بله، قطعا همینطور است در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم و بر همین اساس 200 دستگاه اتوبوس نو قرارداد آن امضاء شده و در مهر و آبان به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود و خوشبختانه با روند رو به تزاید و بر اساس شعار جهادی، فوری و انقلابی تعداد اتوبوس‌ها در حال افزایش است و در ماه‌های آینده ترمیم  و اورهال خطوط اتوبوس را هم شاهد خواهیم بود و ان‌شاءالله فضای بهتری برای مسافران در حمل و نقل عمومی خواهیم داشت. همچنین تا پایان سال قطعا خبرهای خوشی در این زمینه اعلام می کنیم.
 
باید بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم
 
در حوزه مترو هم از طریق شرکت واگن‌سازی دنبال این قضیه هستیم و ان‌شاءالله با کمک‌های دولت می‌توان شاهد افزوده شدن هر چه سریع‌تر و بهتر واگن‌های مترو باشیم. در چهار سال گذشته در حوزه حمل و نقل عمومی بخشی از عقب‌ماندگی‌ها مربوط به کوتاهی دولت در پرداخت سهمش بوده است با وجود اینکه دولت و شهرداری در این مدت با هم هم‌راستا بودند، ولی دولت سهم خود را به درستی پرداخت نکرد. ما باید بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران و گام‌هایی رو به جلو برداریم.
 
طرح ابداعی مقابله با کرونا توسط مدیریت شهری جدید دور از ذهن نیست/ استفاده از همه زیرساخت ها برای تسریع واکسیناسیون
 
هر چند که شیب ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا طی روزهای اخیر کاهش یافته ولی مقابله با این ویروس همچنان از اولویت‌ها و درخواست‌های شهروندان است کارها در شورا و مدیریت شهری در این زمینه چگونه پیش رفته است؟
 
علیرضا زاکانی از زمان آغاز فعالیت خود نخستین اولویتش را در زمینه کرونا و واکسیناسیون در نظر گرفت و قرار شد اتفاقات جدید رقم بخورد البته برخی از اقدامات مربوط به قبل بود و اکنون ادامه یافته ولی ایجاد طرح ابداعی هم در این زمینه دور از ذهن نیست. خوشبختانه اکنون واکسیناسیون همکاران،‌خانواده‌های آنها، پرسنل، پیمانکاران و همکاران آغاز شده و واکسیناسیون شهروندان تسریع یافته است و در روزهای آینده ان‌شاءالله شاهد اتفاقات بهتر در این زمینه خواهیم بود.
 
نظر شما درباره فرهنگسراهای تهران چیست و چه رویکردی در بخش ها مورد توجه قرار گیرد؟
 
در حال حاضر فرهنگسرا‌ها حالت ایزوله دارد و باید در حرکات جمعی شهروندان تاثیر گذار باشد؛ به نظرم فرهنگسرا‌ها نقش مهمی در شهر تهران دارند و باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.فرهنگسرا‌ها با یک برنامه ریزی مجدد و با یک رویکرد قرارگاهی فرهنگی می‌تواند با یک هماهنگی نقش مهمی در زمینه فرهنگ سازی ایفای نقش کند.
 
انتظار عدالت‌خواهانه از زاکانی/ شهردار روحیه ضد فساد دارد
 
از سوت‌زنی و مقابله با فساد در شهرداری تهران چه خبر؟
 
همانطور که بارها گفته‌ایم علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران رویکرد مقابله با فساد دارد ولی اکنون گام نخست خدمت‌رسانی به مردم است نباید کارها تعطیل شود تا مردم دچار آسیب شوند قطعاً پس از انجام کارهای روال در شهرداری که بعضا برخی از آنها متوقف مانده و انجام انتصابات هر جا فساد باشد قطعا با آن برخورد خواهد شد. رویکرد مهم ما انتظار عدالت‌خواهانه از جمله برخورد با فساد در شهرداری است که ان‌شاءالله علیرضا زاکانی هم به این مسأله توجه دارند ولی این موضوع به معنای این نیست که حوزه خدمات و اقدامات اولیه بر زمین بماند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: