• دوشنبه ٢٢ شهريور ١٤٠٠-١٢:٤٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٥٠٩
سید احمد علوی،

مشارکت اجتماعی تحت تأثیر کرونا/ پاندمی کرونا بزرگترین ضربه به تسهیل گری اجتماعی

سید احمد علوی با اشاره به تأثیر منفی کرونا بر مشارکت های مردمی گفت: پاندمی کرونا بزرگترین ضربه را به تسهیل گری اجتماعی وارد کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از  برنا؛  وبینار «منازعه اقتدار سازمانی و مشارکت شهروندی با تاکید بر مسئله اپیدمی ویروس کرونا» صبح امروز با شرکت سید احمد علوی، عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد ساماندهی توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد، سبحان یحیایی، استاد دانشگاه و هادی کاشانی فعال حوزه شهری برگزار شد.
 
سید احمد علوی در این نشست با اشاره به بحران کرونا و تأثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی انسان گفت: بحران کرونا با نشان دادن حالات مرزی سیستمهای اجتماعی - اقتصادی عرصه های مختلفی از زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده و باعث شده است بسیاری از جریانهای رو به رشد در عرصه های تجارت و صنعت با چالش مواجه شوند. 
 
او مفهوم مشارکت اجتماعی و عالی ترین سطح آن  که تصمیم‌گیری مشارکتی است را از جمله مهمترین این عرصه‌هاست عنوان کرد و افزود: تصمیم گیری مشارکتی در جنبه دینی متأثر از "و امرهم شورا بینهم" و در نمود دینی آن بکارگیری نظرات صحابه توسط پیامبر عظیم الشان اسلام در جنگ ها و غزوه ها بوده است. 
 
رئیس کمیته مشارکت های مردمی شورای شهر تهران با بیان اینکه این نگاه همواره تاثیرگذار و موفق بوده و در بحران‌ها همیشه توانسته راه نجات را نشان دهد اظهار داشت: نمونه دیگر در جنبه ملی نیز تلاش های رئیسعلی دلواری در مبارزه با استعمار بود. لذا تصمیم گیری مشارکتی مفهومی بیگانه و غیر بومی برای ما نبوده و نیست. 
 
او تأکید کرد: اما تصمیم گیری مشارکتی که به نظر بسیاری از صاحب نظران این عرصه، شکل تصمیم گیری در دوران آینده به حساب می آمد و رویکرد بسیاری از سازمانها پیش از بحران کرونا در بخشهای مختلف تجاری، صنعتی، سیاسی و اداری به سمت مشارکتی شدن بود، به نحو جدی تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است. این مهم باعث شده است لاقل به صورت موقت سازمانها از بسیاری از مزایای تصمیم گیری مشارکتی – که مستلزم بحث و تبادل نظر، صمیمیت، بازخور و اعتماد است  - محروم شوند. 
 
به گفته علوی، گویی توافقی نانوشته وجود دارد که در هنگام بحران دیگر فرصت پرداختن به تصمیم گیری مشارکتی نیست!.
 
او در این ارتباط گفت:  البته باید اذعان داشت ویژگیهای ذاتی بحران کرونا (از جمله واگیردار بودن این بیماری) و گستردگی و اهمیت آن، این وضعیت را وخیم تر ساخته است. با این حال توجه به تفاوت تصمیم گیری گروهی و تصمیم گیری مشارکتی خلا موجود در این عرصه را آشکارتر می سازد؛ و در عرصه عمل نیز، تصمیم گیری گروهی در دوران بحران حضور و نقشی جدی دارد، اما تصمیم گیری مشارکتی، و مزایایی که مشارکت و همکاری تمام ذینفعان به ارمغان می آورد، در شرایط بحرانی نادیده گرفته شده است.
 
عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مسئولیت های اجتماعی در تصمیم گیری ها اشاره کرد و افزود: ذیل مفهوم مشارکت و تصمیم گیری مشارکتی باید به مفهوم مسئولیت اجتماعی نیز بالاخص در شرایط پاندمیک حاضر، توجه خاص و بلیغی را مبذول داشت. با شیوع بیماری کرونا، بحث مسئولیت اجتماعی در کانون توجه قرار گرفته و از مردم، دولتها و سازمان ها در این رابطه مطالباتی مطرح شد. در این میان، آنچه تحت عنوان رعایت مسئولیت اجتماعی از بسیاری از سازمان ها توقع می رفت از توان بسیاری از آنها فراتر بود. 
 
او ادامه داد: همانطور که انتظار می رفت، اغلب سازمان ها در عمل به این انتظارات ناکام بودند. این نتیجه کاملا طبیعی بود. هیچ یک از این سازمانها برای توجه به مسئولیت اجتماعی ایجاد نشده بودند و تنها جنبه ای تشریفاتی برای این سازمانها داشت. در نتیجه اعتبار و سرمایه اجتماعی بسیاری از سازمانها با بحران جدی مواجه شد. 
 
علوی همچنین با اشاره به وظایف تسهیل گران اجتماعی گفت: وظیفه اصلی یک تسهیلگر فراهم ساختن شرایط و توانمندی های لازم برای مشارکت تمامی ذینفعان است. انجام درست این وظیفه مستلزم اقدام داوطلبانه، توجه به پویایی های گروه، تشویق همه افراد گروه به همکاری و مشارکت و در برخی موارد مداخله فعالانه است؛ اما بحران کرونا در این وظیفه نیز تغییرات فراوانی ایجاد کرده است. همانطور که انتظار می رود اولین مسئله مجازی شدن هر چه بیشتر فرایند تسهیلگری است.
 
او با اشاره به اینکه بحران کرونا در عمل برخی از وظایف تسهیلگری را ناممکن ساخته است، افزود: در پروژه های جدی تسهیلگری، معمولا یک تسهیلگر مجزا برای توجه به جزئیات روابط میان افراد گروه در نظر گرفته می شود، حال آنکه جلسات مجازی و یا حتی فاصله گذاری اجتماعی چنین اقدامی را ناممکن ساخته است. مسئله دیگر رابطه عمیقی است که باید میان تسهیلگر و مشارکت کنندگان برقرار باشد. با ادامه دار شدن بحران کرونا، فرایند تسهیلگری از این جانب نیز دچار مشکل می شود. 
 
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از مهمترین وظایف هر تسهیلگر تصمیم گیری مشارکتی، توجه ویژه به عواطف و احساسات در جلسات تصمیم گیری است. بسیاری از ویژگی ها و شرایط احراز کار تسهیلگری، بر همین اساس طراحی شده است. حال آنکه بحران کرونا این عرصه را به کلی متحول ساخته است. 
 
او همچنین گروه فکری را یک آفت در فرایند تسهیل خواند و یادآور شد: گروه فکری نشان از شرایطی دارد که سبک رهبری نادرست، تعلق به انسجام گروه و احتراز از بحران، باعث حمایت از گزینه های نادرست گردد . به طور معمول گروه فکری ناشی از عواملی از جمله عدم تخصص خیلی از مشارکت کنندگان، تفوق و سلطه یک شخص یا گروه در فرایند تصمیم گیری جمعی و عدم تعهد و علاقه مشارکت کنندگان به موضوع است. 
 
علوی با اشاره به نقش نفوذ و قدرت یک فرد در گروه فکری گفت: تفوق و سلطه یک شخص می تواند ناشی از دلایل مختلف، از جمله قدرت سیاسی، تخصص، جایگاه اجتماعی یا اقتصادی و ... عنصر مسلط باشد. بحران کرونا به چند طریق این وضعیت را وخیم تر ساخته است. بحران کرونا با افزایش سطح استرس و هیجان محیطی، مشارکت کنندگان را محتاط تر ساخته است. در نتیجه، به طور معمول میل بیشتری به گروه فکری در فرایند تصمیم گیری مشارکتی ایجاد می شود.
 
او خاطرنشان کرد: این آفت به طور خاص در جلسات مجازی جدی تر می شود. این مسئله نیز به نوبه خود تأثیر جدی بر افزایش گروه فکری در فرایند تسهیل خواهد داشت. علاوه بر این، استفاده از نظارت و اهرم های اجبار برای مشارکت در جلسات پساکرونا، بسیار کمتر شده است. بر این اساس، درونی سازی ارزشها و تقویت مرکز کنترل درونی مشارکت کنندگان می‌تواند راهگشا باشند. این موارد مستلزم نهادینه شدن معیاری غیر از سودگرایی در فعالیت های سازمان است. بنابراین، هر یک از تغییرات و اصلاحات پیشنهاد شده در ذیل عرصه های فایده گرایی و مسئولیت اجتماعی در این زمینه کمک کننده خواهند بود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: