• سه شنبه ٢ شهريور ١٤٠٠-١٢:١٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٢٦٩
میثم مظفر‌؛

نوسازی ناوگان تاکسیرانی در اولویت قرار گیرد

یکی از موضوعات مهم در بحث آلودگی هوا، نوسازی خودروهای فرسوده است. اکنون حدود 80هزار دستگاه تاکسی در پایتخت وجود دارد و برای مقابله با منابع آلاینده متحرک که سهم زیادی در آلودگی دارند، ضروری است تا نوسازی این ناوگان در اولویت قرار گیرد. دوره‌های پیشین وضعیت نوسازی تاکسی‌ها روند بسیار خوب و قابل‌قبولی داشت؛ به‌گونه‌ای که فقط 700دستگاه تاکسی فرسوده در پایتخت باقی مانده بود و از این‌رو می‌توان به صراحت گفت اتفاقی که سال‌ها پیش در ناوگان تاکسیرانی تهران رخ داد، یک جهش بزرگ بود؛ چراکه امروز بیش از 47هزار دستگاه تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد و درحقیقت این اعداد و ارقام نشان می‌دهد در فرایند نوسازی تاکسی‌های پایتخت عقبگرد داشته‌ایم و کار خاص و ارزشمندی صورت نگرفته است؛ از این‌رو ناوگان تاکسیرانی نیازمند توجه جدی مدیریت شهری است. 
برای اینکه نوسازی تاکسی‌های فرسوده پایتخت با سرعت انجام شود، باید عوامل بازدارنده شناسایی شده و رفع آنها صورت گیرد. وامی که به تاکسیرانان داده می‌شود، بزرگ‌ترین مانع این فرایند است؛ چراکه وام اعطایی با قیمت تمام‌شده و آورده تاکسیرانان تناسبی ندارد. 
به خودرویی که 140میلیون تومان قیمت دارد، قطعا باید 100میلیون تومان وام با بهره‌کم داده شود، اما میزان وامی که پیش‌بینی شده ترغیب‌کننده نیست و از این‌رو تاکسیرانان تمایلی به این کار ندارند؛ بنابراین متولیان باید از طریق توافقات انجام شده، منابع مالی موردنیاز را تأمین کنند. ارزش‌گذاری مناسب لاشه تاکسی یا به‌عبارت دیگر قیمت‌گذاری تاکسی اسقاطی هم عامل بازدارنده دیگری است که باید بازنگری شود. اکنون هر تاکسی‌ فرسوده حدود 20میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود که با تورم و بحران اقتصادی تناسبی ندارد و لازم است سازمان تاکسیرانی از ستاد حمل‌ونقل سوخت افزایش ارزش‌گذاری لاشه تاکسی‌ها را پیگیری کند. 
برخی از تاکسیرانان به‌دلیل بدهی بانکی یا چک برگشتی در بلک‌لیست بانک‌ها قرار دارند و نمی‌توانند وام بگیرند. رفع این موانع هم به تسریع فرایند نوسازی کمک می‌کند. در دوره‌های پیشین از هیأت وزیران مصوبه‌ای دریافت شد مبنی بر اینکه تاکسیرانان در لیست موارد استثنایی قرار گیرند و درصورت داشتن چک برگشتی یا بدهی بانکی باز هم بتوانند وام مربوط به نوسازی تاکسی‌های فرسوده را دریافت کنند که این مورد بار دیگر باید پیگیری شود. توقع و انتظار هست تا سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک توجه بنیادین به این موضوع داشته باشند و برنامه جهشی در این مورد ارائه دهند. 
امروز وقتی از نوسازی 10هزار دستگاه تاکسی در سال، سخن به میان می‌آید، اصلا قابل‌قبول نیست؛ چراکه هر سال تعداد قابل‌توجهی از تاکسی‌ها به سن فرسودگی می‌رسند و از این‌رو برای رسیدن به شرایط مطلوب لازم است نوسازی با سرعت بیشتری انجام شود. به هر حال باید پذیرفت نوسازی این ناوگان در پایتخت علاوه بر کاهش آلودگی، سبب بهبود و خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به شهروندان، ایجاد زیبایی بصری در خیابان‌های شهر، تردد ایمن‌تر و سالم‌تر و ترویج رفتارهای صحیح ترافیکی در میان تاکسیرانان خواهد شد؛ بنابراین امیدواریم این روزها که همگی دغدغه سلامت شهروندان را داریم بتوانیم نوسازی تاکسی‌های پایتخت را با نگرش سلامت‌محور در اولویت قرار دهیم و این فرایند با سرعت قابل‌قبولی پیش برود.

منبع: روزنامه همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: