• يکشنبه ١٥ فروردين ١٤٠٠-٠٩:٥٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٠٧٣
محسن هاشمی در دویست و هشتاد و سومین جلسه شورا:

عدم انسجام و ناهماهنگی بین دستگاههای بزرگترین مانع تولید داخل است / تاخیر فرایند واکسیناسیون در کشور خسارات بیشتری از هزینه واکسیناسیون به جامعه وارد می کند

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر عدم انسجام و ناهماهنگی بین دستگاههای ذیربط بزرگترین مانع تولید داخل هستند به طوریکه در حوزه مدیریت شهری، مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی با وجود ظرفیت بلا استفاده تولید اتوبوس و واگن مترو در کشور یکی از نمونه های تلخ زمینگیر شدن تولید داخلی است.تولید اتوبوس و واگن مترو در کشور برای تامین نیاز شهروندان، مستلزم ابجاد هماهنگی بین ده دستگاه مختلف است که متاسفانه در دهه نود این اتفاق رخ نداده است.

 

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی در ابتدای دویست و هشتاد و سومین جلسه شورا با اشاره به فرا رسیدن سال و نو گفت : ابتدا فرارسیدن سال نو و آغاز بهار طبیعت را به شهروندان محترم تهرانی تبریک گفته و برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

وی افزود: متاسفانه امسال نیز نوروز تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار داشت و با کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی تا 50 درصد  و تاخیر مسئولان در فرایند واکسیناسیون، شاهد افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان هستیم به نحوی که مبتلایان روزانه 5 رقمی و تعداد قربانیان نیز در حد سه رقمی شدن رسیده اند.

هاشمی ادامه داد: تاخیر و عقب ماندن فرایند واکسیناسیون در کشور که تاکنون به یک درصد هم نرسیده است نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه یافته وحتی درحال توسعه برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست و این تاخیر خسارات بسیار بیشتری از هزینه واکسیناسیون به نظام سلامت، اقتصاد، آموزش و فضای عمومی جامعه وارد می کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شعار سال که  توسط مقام معظم رهبری بیان شده گفت: برای تحقق شعار تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، باید بصورت معکوس عمل کرد، ابتدا باید موانع را از مسیر تولید داخلی حذف کرد.

هاشمی افزود: در حال حاضر عدم انسجام و ناهماهنگی بین دستگاههای ذیربط بزرگترین مانع تولید داخل هستند. به طوریکه در تولید اتوبوس و واگن مترو علی رغم کمبود واگن و مصوبات قانونی و دولتی و نیاز مردم باز هم در دهه اخیر علی رغم وجود بیش از 14 کارخانه واگن سازی تولید واگن را نداشتیم.

وی افزود: مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی با وجود ظرفیت بلا استفاده تولید اتوبوس و واگن مترو در کشور یکی از نمونه های تلخ زمینگیر شدت تولید داخلی است.

محسن هاشمی گفت: تولید اتوبوس و واگن مترو در کشور برای تامین نیاز شهروندان، مستلزم ابجاد هماهنگی بین 10 دستگاه مختلف است که متاسفانه در دهه نود این اتفاق رخ نداده است. امیدواریم با تغییر رویکرد مسئولان به نیاز ضروری ناوگان فرسوده و ناکافی حمل و نقل عمومی تهران پاسخ داده شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: دستگاههای مختلف اعم از وزارت خانه ها، سازمانهایی نظیر محیط زیست و  سیستم بانکی تولید کننده را به یکدیگر حواله می دهند و یک دور باطل برای زمین زدن تولید در کشور تشکیل شده است که باید حذف شود.

هاشمی افزود: ما در جهان شاهد بزرگترین و آشکارترین پشتیبانی از تولید توسط دولتهای بزرگ نظیر چین در دهه های اخیر بودیم که با پرداخت یارانه و خدمات رایگان تولید خود را ارزانتر از رقبا به بازارهای جهانی عرضه کرده اند، اما برای تولید کننده داخلی بیش از یارانه، مقررات زدایی و حذف تصمیمات سلیقه ای و خلق الساعه اهمیت دارد که متاسفانه در سالهای اخیر بسیار افزایش یافته است.

وی خاطر نشان ساخت: مشکل دیگر تولید کننده و صادرکننده ایرانی، یارانه منفی است که بخاطر دورزدن تحریمها به او تحمیل می شود. تولید کننده برای تامین تجهیزات و مواد اولیه و صادرکننده برای بازگرداندن سرمایه خود به کشور متحمل هزینه سنگین دور زدن تحریمها می شوند که بین ۳۰ تا ۷۰ درصد روی بهای تمام شده تولید اثر گذار است و هیچ محلی هم جز از جیب مصرف کننده و مردم برای جبران آن پیش بینی نشده است که برای پشتیبانی از تولید این مساله باید حل شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر مانع زدایی و پشتیبانی بدرستی انجام شود، ظرفیت خالی مانده تولید در کشور به اندازه ای هست که هم مشکل اشتغال را حل کند و هم با افزایش عرضه وکاهش هزینه های تولید، تورم مهار و رشد صعودی قیمتها در سه سال اخیر شکسته شود.

هاشمی عنوان کرد: شعار امسال با ظرافت انتخاب شده است اما اجرای آن به قاطعیت و همت مسئولان مربوطه نیاز دارد.

 283-1

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: