• يکشنبه ١٧ اسفند ١٣٩٩-١٣:٢٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٩٥١
حجت نظری در تذکری عنوان کرد؛

کوه‌خواری در بی‌بی‌شهربانووضرورت ثبت سند آن به نام دولت جمهوری اسلامی

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از کوه خواری، باید سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به انتقال سند مالکیت این کوه به نام دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش بیشتری کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران حجت نظری، در تذکری درباره کوه‌خواری در بی‌بی‌شهربانووضرورت ثبت سند آن به نام دولت جمهوری اسلامی ، ضمن تبریک اعیاد پیش‌رو، گفت: پیش از تذکر از سازمان زیباسازی می‌خواهم که امسال به سبب شرایط ویژه کرونایی و اوضاع روحی شهروندان به صورت ویژه در آذین‌بندی نوروزی اقدام کنند و امسال هم زودتر و هم در وسعت و حجم بیشتری برای این امر اقدام شود. 
 
وی ادامه داد: تذکرم خطاب به شهرداری تهران، سازمان حفاظت محیط‌زیست، بنیاد مستضعفان و وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری است. موضوع تذکرم در مورد کوه خواری در کوه بی‌بی‌شهربانو است. دررابطه با کوه خواری یکی از مهمترین کوه های جنوبی تهران به نام بی بی شهربانو است. این کوه که نخستین رویدادهای مربوط به آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد، یکی از مهم ترین فضاهای زیست محیطی، تاریخی و اکولوژی پایتخت در بخش جنوبی تهران به ویژه در شهرستان ری محسوب می‌شود.
 
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، تصریح کرد: در کنار این کوه آثار تاریخی همچون گور دخمه زرتشتیان، رصدخانه قدیمی، دژ رشکان، برج اینانچ، مقبره بی‌بی شهربانو و غیره قرار دارد و از سویی دیگر این کوه زیستگاه گیاهی و جانوری پرستوها، عقاب طلایی، انواع گیاهان و غیره است که مجموع این اتفاقات باعث شده این کوه به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری پایتخت بدل شود.
 
نظری گفت: متاسفانه با وجود اهمیت کوه بی‌بی‌شهربانو، نه تنها هیچ نشانی از فضاهای گردشگری در این کوه دیده نمی شود، بلکه شاهد دست اندازی های فراوان به دلیل برداشت سنگ سیمان از طریق معادنی که در مجاورت با این کوه قرار گرفته اند، هستیم. متاسفانه اتفاق بدی که برای این کوه افتاده است، سند خوردن یک فضای ملی و طبیعی که متعلق به همه شهروندان است به نام یک نهاد عمومی است که همین موضوع باعث شده این کوه را برش داده و هر روز بخشی از آن را با استخراج های بی رویه از بین ببرند و اگر امروز شما به این کوه مراجعه کنید، در نگاه اول پوسته‌ای از کوه را در نمای بیرونی مشاهده می‌کنید اما در پشت کوه، با صحنه‌ای رو به رو می‌شوید که عمق فاجعه و برداشت‌های غلط کارخانه های سیمان را نشان می دهد.
 
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یک کوه چگونه می تواند برای یک ارگان خاص باشد و سند به نام آن بخورد، خود جای بحث دارد، اظهار کرد: اخیراً شاهد بودیم در موضوع جنگل‌های آق قلا و موضوع وقفی بودن بخشی از کوه دماوند، این موضوع سریعا پیگیری و سند این بخش‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران ثبت شد و مسئولیت حفاظت از آن برعهده سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان مراتع و جنگلها قرار گرفت، اما در کوه بی بی شهربانو متاسفانه اهتمامی برای این موضوع وجود ندارد و اینگونه به نظر می آید منافع بخشی در گرو این کوه و برداشت های آن است.
 
وی ادامه داد: به نظر می رسد با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از کوه خواری، باید سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به انتقال سند مالکیت این کوه به نام دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش بیشتری کرده و از سویی دیگر شهرداری تهران مستند به ماده 60 برنامه توسعه شهرتهران، نسبت به تعطیلی کارخانه‌های سیمان کوه بی بی شهربانو اقدام کرده و با تعطیلی کردن این کارخانه ها، از تخریب بیشتر این کوه و آلودگی زیست محیطی به وجود آمده بر اثر فعالیت این کارخانه ها جلوگیری کند.
 
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، تصریح کرد: شورای شهر تهران نیز چندی پیش مصوبه ای مبنی بر ثبت کوه بی‌بی شهربانو در فهرست آثار ملی کشور را در صحن شورای شهر تصویب کرد که به نظر می رسد با ثبت و ایجاد لایه حفاظتی میراثی و طبیعی برای این کوه ارزشمند، از تخریب های بیشتر آن جلوگیری کرد. خوشبختانه دیروز در خبرها از ثبت شدن چشمه علی شهرری در فهرست آثار ملی کشور با کمک و همراهی سازمان های مردم نهاد خبر رسید که اتفاق خوبی است و اگر ثبت چشمه علی چند سال زودتر انجام می شد، امروز شاهد خشک شدن و کم آب شدن چشم علی بر اثر احداث خط مترو نبودیم. 
 
نظری در پایان گفت: علی ایحال این اتفاق را به فال نیک میگیرم و امیدوارم این اتفاق هرچه سریعتر برای کوه بی بی شهربانو نیز رخ دهد و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با ثبت کردن هرچه سریعتر منظر و حریم کوه بی بی شهربانو، از تخریب های آتی آن جلوگیری کند تا بتوانیم این میراث چندهزار ساله طبیعی و تاریخی را برای آیندگان حفظ کنیم.
 
278-11

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: