• چهارشنبه ٦ اسفند ١٣٩٩-١٢:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٤٥
مجید فراهانی؛

نیازمند نهضتی برای حل مساله گودهای پرخطر هستیم

در ایمن‌سازی گودها برخی از مناطق عملکرد خوبی داشته و بعضی از مناطق هم تعلل کردند

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران شورای شهر پنجم از ابتدای تشکیل خود نسبت به خطرآفرین بودن گودهای پرخطر رها شده حساسیت ویژه نشان داده است.در تهران بیش از 250 گود پرخطر رها شده وجود دارد که از میان این گودهای رها شده بیش از 120 گود پرخطر شناساسایی شده است.  این گودها به مرور به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شده و تهدید بالقوه برای سلامتی و ایمنی شهر به حساب می‌آیند.در گذشته شهرداری درباره این  گودها به هشدارهای شفاهی اکتفا می‌کرد که مالکان بر اساس یک بازه زمانی مشخص گود را به سطح ایمنی مناسب برسانند.
در طول شورای پنجم تذکراتی از سوی اعضا در این حوزه داده می‌شد، در این میان اخبار جست‌وگریخته‌ای از پرکردن برخی از گودها به گوش می‌رسید که این اقدام به هیچ وجه انتظارات  اعضای شورای شهر در این باره را برآورده نمی‌کرد.به‌ویژه گودها مناطق 1، 2،3 و 22 نگرانی‌های بیشتری را در این زمینه ایجاد می‌کرد.
بر همین اساس در آخرین جلسه شورای شهر تذکری در این زمینه به شهرداری تهران داده شد و خواستار حل ریشه‌ای  این مساله شدیم.یکی از مهمترین دلایل ایجاد این گودهای پرخطر شرایطی بود که در قوانین شهرسازی ما وجود داشت و آن اینکه مالکانی که گودبرداری ملک خود را انجام داده بودند تا سه سال می‌توانستند پروانه ساخت خود را تمدید کنند که البته این قانون اصلاح شد.
با وضع موجود ما نیازمند نهضتی در شهر تهران برای رسیدگی به گودهایی که در مجاورت معابر و املاک هستند، هستیم.یکی از مهمترین وظایفی که شورای پنجم بر عهده شهرداری تهران گذاشت این بود که در سال 99 بودجه‌ای را به این حوزه اختصاص دهد و قرار بر این شد تا شهرداری اخطارهایی را به مالکان بدهد و اگر  مالکان اقدام به ایمن‌سازی و تعیین تکلیف گودها نکردند شهرداری خود با ایمن‌سازی گود  و پر کردن، آن را به حالت ایمن درآورد و بعد هزینه این اقدام را به حساب مالک گذاشته تا در زمانی که مالک اقدام مجدد کرده و برای مجوز ساخت‌وساز مراجعه کند به صورت به روز از او دریافت شود. 
اغلب گودهای پرخطر در مناطق مختلف مربوط به تعاونی‌های مسکن، نهادها و سازمان‌ها هستند. جلساتی متعددی در این باره برگزارشده است و نامه رسمی از سوی شورا برای همه مناطق فرستاده شد. درخواست ما این بود که شهرداری‌های مناطق نسبت به تعیین تکلیف گودهای پرخطر اقدام کنند یا اگر امکان ملزم ساختن مالک وجود دارد، مالک شروع به ساخت و ساز کند تا ذینفعان و سرمایه‌گذاران هم متضرر نشوند.
مناطق مختلف عملکرد متفاوتی نسبت به این مصوبه داشتند.برخی از مناطق عملکرد خوبی داشته و بعضی از مناطق تعلل کردند.به عنوان مثال منطقه 22 به عنوان منطقه‌ای که تعداد زیادی از گودهای پرخطر در آن واقع شده است  تعلل زیادی در این مورد داشته است.
بعضا تصور غلطی  از مقاوم‌سازی گودها وجود دارد و احساس می‌شود که مقاوم‌سازی دیواره‌ها در یک گود به معنی مقاوم‌سازی نهایی است.دیده می‌شود مالکان  به بهانه مقاوم‌سازی دیواره‌ها یا همان نیلینگ اعلام می‌کنند که ایمن‌سازی گودها انجام شده است و دیگر نیازی به پر کردن گود یا اقدام دیگر وجود ندارد.اما واقعیت این است که نیلینگ مهلتی دارد و وقتی این مهلت تمام شد عملا جوابگو ایمنی گود نیست و بعد از این بازه زمانی خطرات بالقوه‌ای برای گود‌ها وجود خواهد داشت و درنتیجه باید در مهلت مقرر نسبت به مقاوم‌سازی آنها اقدام شود.
بر اساس قانون شهرداری‌ها وظیفه شهرداری این است که درصورتی که خطر بالقوه‌ای شهروندان را تهدید کند خود راسا وارد عمل شود و این قانون تنها به گودها اختصاص ندارد، هر نوع خطری که شهروندان را تهدیدی کند قانون شهرداری‌ها ورود شهرداری با حکم قضایی  را اجازه داده است.مساله گودهای پرخطرهم  از همین جنس است.ما در شورای پنجم مصوبه‌ای داشتیم و برای آن بودجه در نظر گرفتیم که شهرداری تهران در صورتی که مالک در بازه زمانی مشخص  گود خود را به سطح ایمن نرساند و از نظر فنی اطمینانی برای ایمنی شهروندان وجود نداشته باشد شهرداری می‌تواند با حکم قضایی گود را با خاک پر کرده یا اقدام به بی‌خطرسازی کند که تاکنون اقداماتی در این حوزه انجام شده است.
گودهای پر خطر موجود به‌خصوص در زمانی که بارندگی‌های سطحی  یا تردد خودروهای سنگین وجود دارد در صورتی که فاصله اماکن مسکونی برج‌ها  با  فاصله کم باشد بسیار خطر آفرین هستند و جان و مال مردم را تهدید می‌کنند. بارها دیده شده است که به دلیل ریزش دیواره‌های گود، ساختمان مسکونی چند طبقه‌ای ریزش کرده و جان و مال مردم به مخاطره افتاده است.مجاورت این گودهای با محدوده‌های پرتردد و ساختمان‌های اطراف بر اهمیت بررسی فنی گودها افزوده است. به طوری که حتی اگر نیلینگ هم شده باشند باید بررسی شده و اقدامات لازم انجام شود.بعضی از گودها در مجاورت مرکز خرید یا محل پیاده وری و رفت آومد شهروندان هستند که بر نگرانی همسایگان افزوده و ما شکایت‌هایی را در این باره دریافت می‌کنیم.
در بند ب تبصره ۱۱ بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران؛ شورا اجازه داد تا «اعتبار مندرج در ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «۶۱۷۰۴۰۱۶۹» با عنوان «اعتبارات پیش‌بینی نشده سرمایه‌ای در اختیار شهردار تهران (در کلیه مأموریت‌ها و برنامه‌ها)» را برای تأمین هزینه‌های پیش‌بینی نشده سرمایه‌ای، اضطراری، خطرآفرین و گودبرداری‌های رها شده هزینه شود.ما یک رقم 53 میلیارد  و یک رقم 51 میلیارد تومان  در اختیار شهردار تهران قرار دادیم که در بودجه 1400 در کمیسیون بودجه نیز مصوب شده است.این رقم در صورت صلاحدید شهردار تهران می‌تواند برای این  منظور  که در تبصره قید هم شده استفاده شود.
منبع : هفته نامه صدا

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: