• سه شنبه ٥ اسفند ١٣٩٩-١٩:٣٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٣٨
محسن هاشمی در دیدار با رابطین شورایاری:

شهر نفروشی و کاهش هزینه های اداره شهر از مهمترین دستاورد های این دوره شورا بود/ نهاد شورایاری می تواند در نقد ، بررسی و ارائه راهکار ها در عملکرد مدیریت شهری موثر باشد

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نهاد شورایاری می تواند در حوزه بررسی و نقد عملکرد این دوره مدیریت شهری و نشان دادن راهکارهای جبران نقاط ضعف نیز موثر باشد و من همینجا از همه دوستان دعوت می کنیم که فضای بررسی و عملکرد مدیریت شهری در این دوره بخصوص در حوزه محله محوری را آماده کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران جلسه دیدار رییس شورای شهر تهران با رابطین شورایاری ها با حضور محسن هاشمی رییس شورای شهر، احمد مسجد جامعی رییس ستاد هماهنگی شورایاری ها، مجید فراهانی، سید محمود میر لوحی ، افشین حبیب زاده و با حضور رابطین شورایاری 22 منطقه تهران برگزار شد. 
محسن هاشمی در این جلسه پس از استماع سخنان رابطین شورایاری و گلایه های آنان گفت: در ماههای پایانی مسئولیت شورای پنجم هستیم و این دوره مدیریت شهری که با چالش ها و شرایط دشوار و کم سابقه ای نیز همراه بوده است، باید کارنامه و عملکرد خود را به شهروندان ارائه کند و به نوعی می توان این جلسه را هم در این راستا دانست.
وی افزود: از خود شورایاری آغاز می کنم که شورای پنجم و شهرداری با وجود همه موانع ومخالفتها، انتخابات شورایاری را برگزار کردند و شاهد تداوم نهادی هستیم که به نوعی مویرگ نظام مردم سالاری دینی است و آرا و نظر مردم در سطح محلات نیز با ارزش در نظر گرفته باید بشود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: این جایگاهی است که قانون اساسی به آرا شهروندان داده است و به نوعی خاستگاه شورایاری در فصل هفتم قانون اساسی قرار دارد و با همین تفسیر مدیریت شهری توانست با حمایت وزارت کشور و دولت، انتخابات شورایاری را برگزار کند.
هاشمی افزود: بخش دیگری از دستاوردهای مدیریت شهری، در حوزه اداره شهر بوده است، ما در گذشته شاهد بودیم که فضاهای زندگی و محلات تهران، قربانی گران اداره شدن شهر می شد و با شهرفروشی و واگذاری اراضی و فضای شهری، تامین منابع شهرداری صورت می گرفت که در این دوره دو اتفاق بزرگ رخ داد که متاسفانه تاحد زیادی در رسانه ها سانسور شد.
وی اظهار داشت: اتفاق اول، کاهش هزینه های اداره شهر بود که براساس تورم رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی ومرکز آمار، هزینه های جاری اداره شهر تهران، نصف ارزش چهارسال گذشته شده است و شهروندان و سرمایه شهر، عملا بارکمتری را به دوش می کشند، تعداد نیروهای انسانی شهرداری که در بیست سال گذشته 5 برابر شده بود برای اولین بار در تاریخ شهرداری تهران در این دوره نه تنها افزایش نیافت بلکه 20 درصد کاهش یافت.
هاشمی خاطر نشان ساخت: اتفاق دوم، پارداریم شیفت در اداره شهر با مگاپروژه های غیرضروری بود، در گذشته شاهد بودیم که پروژه های بزرگی نظیر پل صدر وتونل نیایش که هزینه ای بالغ بر سه میلیارد دلار را به شهر تحمیل کردند، انجام می شد که نه تنها ضرورتی برای توسعه پایدار تهران نداشت بلکه پیامدهای منفی در افزایش ترافیک واستفاده از خودروهای شخصی بهمراه داشت در حالیکه هزینه احداث دو خط 15 مترو با تجهیزات صرف آن گردید. در این دوره مدیریت شهری، نگاه مگاپروژه های تبلیغاتی به پروژه های محله محور و کاربردی تغییر پیدا کرد.
هاشمی افزود: در حوزه صیانت از باغات و فضای سبز تهران نیز دستاورد بزرگی داشتیم ونه تنها سونامی نابودی باغات تهران که با تذکرات و نارضایتی شدید مقام معظم رهبری هم مواجه شده بود متوقف شد بلکه 400 باغ تهران نیز از طریق جرائم قطع درختان که در گذشته وضعیت آنها مشخص نبود تملک شد وبه سرمایه های شهر و فضاهای مردم افزوده شد.
در حوزه فرهنگی اجتماعی، سلامت و سایر حوزه های شهری هم دستاوردهای مناسبی داشتیم که فرصت اشاره به آن نیست و البته نقاط ضعف و کاستی وکمبودهای زیادی هم داشتیم که خارج از توان و اختیار ما، اما از جمله مطالبات به حق مردم وشهروندان بود که مدیریت شهری نتوانست آنها را تحقق ببخشد بخصوص در حوزه سیستم حمل ونقل عمومی که متاسفانه با کم مهری دولت و سیستم بانکی مواجه شدیم و البته شرایط خاص وبحران اقتصادی کشور هم در آن دخیل بود که بدلیل این ضعفها هم از مردم پوزش می طلبیم.
رییس شورای شهر تهران گفت: نهاد شورایاری می تواند در حوزه بررسی و نقد عملکرد این دوره مدیریت شهری و نشان دادن راهکارهای جبران نقاط ضعف نیز موثر باشد و من همینجا از همه دوستان دعوت می کنیم که فضای بررسی و عملکرد مدیریت شهری در این دوره بخصوص در حوزه محله محوری را آماده کند.
محسن هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به پاسخ گلایه های شورایاری پرداخت و گفت: گلایه های شما را شنیدیم از اینکه در برخی جاها شأن شما رعایت نمی شود و یا شهرداری توجهی به شورایاری نمی کند هر چند به حق است اما بیاییم مسائل را واقع گرایانه ببینیم نه ایده ال گرایانه اگر اینگونه باشد مشاهده خواهیم کرد که موفقیت هایی هم داشتیم. 
هاشمی در ادامه افزود: از طرفی هم این موضوع را در نظر داشته باشیم که شورای شهر دارای یک ساختار است و اگر خارج از این ساختار عمل کنیم نتیجه نخواهیم گرفت حتی من به عنوان رییس شورا. وقتی ما 6 کمیسیون داریم کلیه فعالیت ها از طریق همین کمیسیون ها و کمیته ها نظارت می شود و در همین ساختار ستاد شورایاری ها را هم داریم در نتیجه شورایاری ها باید با ستاد هماهنگی شورایاری ها کار کنند. 
هاشمی افزود: این احساس که شورایاری ها زیر نظر معاونت اجتماعی شهرداری هستند احساس درستی نیست چرا که اساس چنین موضوعی ممکن نیست ، شورایاری یک نهاد انتخابی است و نمی تواند زیر نظر یک نهاد انتصابی باشد. هر چند من فکر می کنم سعی شهرداری این بوده که از طریق معاونت اجتماعی و فرهنگی با شما اربتاط بگیرد. 
محسن هاشمی در ادامه افزود: موضوع مورد مناقشه بین شورایاری ها و معاونت اجتماعی هم سراهای محلات است که در قانون قید شده سراهای محلات باید هیات امنایی اداره شوند. لذا اگر در اجرا این مهم محقق نمی شود بحث دیگری است.
محسن هاشمی همچنین افزود: لذا انتظاری که از رابطین شورایاری ها داریم این است که به عنوان تیم مشورتی و نظارتی شورای شهر با تمام اعضای شورا، کمیته ها و کمیسیون ها در ارتباط باشند و این وظیفه شما است که با ارتباط موثر و مثبت زمینه همکاری را فراهم کنید و مطمین باشید از این راه به نتیجه خواهید رسید و در این راه من و تمامی اعضای شورا در دسترس شما و همراه شما هخواهیم بود. 
گفتنی است در ابتدای این جلسه رابطین شورایاری  22 منطقه تهران نکات و گلایه های خود را بیان نمودند. 
عدم توجه شهرداران و مدیران مناطق به نقطه نظرات شورایاریهاف مدیریت سراهای محله ، اینکه در مناطق شورایاری ها باید در زیر مجموعه معاونت اجتماعی قرار گیرند از عمده مشکلات مطرح شده توسط رابطین شورایاری محلات بود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: