• سه شنبه ٧ بهمن ١٣٩٩-١٥:٢٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٥٣٩
در جریان بررسی لایحه تحقق شهربیدار مطرح شد:

لایحه شهر بیدار بر بستری از استعدادهای شهر تکیه دارد/ تمام شهر بیدار نخواهد بود

اعضای شورا در دویست و شصت و هفتمین جلسه، به بررسی مواد و تبصره ها و پیشنهادات لایحه شهر بیدار پرداختند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران، در جریان دویست و شصت و هفتمین جلسه علنی شورا، ادامه «لایحه شهر بیدار» مورد بررسی قرار گرفت. اعضای شورا پیشنهادات خود را در خصوص مواد این لایحه مطرح کردند.

بهاره آروین طی پیشنهادی گفت:  شهر بیدار برای اصناف است اما در بند (ج) به خردهفروشی و دستفروشی محدود شده است. این در حالی است که اصلا نیازی نیست تعیین کنیم که اصناف شب هنگام فعال باشند یا نباشند. لذا پیشنهاد میکنم در برخی مناطق همه اصناف شامل شهر بیدار شوند.

اما محسن هاشمی در مقام مخالف گفت: در شهر قوانینی برای اصناف وجود دارد و نمیتوان با یک مصوبه این قوانین اصناف را از بین برد. همچنین بیدار بودن شهر در شب، نیاز به نیروی انسانی بیشتری برای تامین امنیت و خدمات رسانی است.

محمد جواد حق شناس نیز بعنوان موافق اظهار داشت: متن پیشنهادی با نوع بیان کمی متفاوت است اگر نه متن پیشنهاد مشکل ساز نیست.

او ادامه داد: پیشنهاد مطرح شده در طرح شامل کسب و کارها و اصناف فضای بیدار است نه تمام شهر. که این کسب و کارها شامل صنایع دستی و دست فروشی ها هم میشود.

زهرا صدر اعظم نوری هم از جانب کمیسیون سلامت و در تایید سخنان هاشمی گفت: این طرح برای استفاده از ظرفیت های داخل شهر است. پهنه های بیدار هم مشخص شده اند و شامل مناطق کلی نمی‌شوند. بیدار نگه داشتن شهر هزینه زیادی می‌برد.

در نهایت پیشنهاد آروین به رای گذاشته شد و با ۸ موافق به تصویب نرسید.

سپس ماده یک بصورت کلی به رای گذاشته شد و با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.

اما آروین در خصوص ماده ۲پیشنهاد دیگری مطرح کرد و گفت: تمام درخواست‏ های اصناف در این خصوص و چگونگی بررسی آنان بصورت عمومی منتشر شوند.

علی اعطا بعنوان موافق این پیشنهاد نیز گفت: تجربه نشان داده است که در شهرداری کارها به بهانه مشکلات وقت و هزینه بدون شفافیت پیش می‌روند که منجر به رانت می‌شود. لذا به نظرم حتی با تعویق هم این کار انجام شود بازهم ارزشمند است.

زهرا صدراعظم نوری موافقت خود را با این پیشنهاد اظهار داشت و این پیشنهاد به رای گذاشته شد که با ۱۲ موافق به تصویب رسید.

در ادامه جلسه بهاره آروین پیشنهاد دیگری مبنی بر حذف تبصره یکم ماده ۲ در خصوص به مزایده گذاشتن معابر و فضای باز در اختیار شهرداری را مطرح کرد.

این پیشنهاد به رای گذاشته شد و با ۱۵ موافق به تصویب اعضا رسید.

سپس ماده ۲ به رای گذاشته شد که با ۱۹موافق به تصویب رسید.

در ادامه پیشنهاد مسجد جامعی درمورد ماده ۳ مطرح شد، او اظهار داشت: در سطح شهر مناطقی مانند پایانه ها به حیات شبانه نیاز دارند و به نظرم بهتر است ورودی های شهر هم شامل اولویت های شهر بیدار باشد.

اما هاشمی مخالفت نمود و گفت: در تمام سطح جهان پایانه ها و فرودگاه ها در ۱۲ شب تعطیل می‌شوند. بیدار بودن این مکان ها و سروصدای ناشی از اتوبوس ، قطار و هواپیما باعث مزاحمت برای مردم می‌شود.

در ادامه جلسه مجید فراهانی که موافق این پیشنهاد بود گفت: در حال حاضر طبق ضوابط، مراکز فروش در پایانه ها در ساعت ۱۲ شب تعطیل می‌شوند. اما اگر این پایانه ها و ورودی ها هم شامل شهر بیدار شوند، بسیاری نیازها برطرف می‌شود.

ناهید خداکرمی در مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: عبور و مرور با این وضع شهر بیدار مشکل خواهد شد و این فروشندگان سد معبر خواهند کرد. همچنین امنیت این ورودی ها مختل می‌شود. ضمن اینکه به علت خریدها، ترافیک هم ایجاد می‌شود.

اما حق شناس موافق پیشنهاد بود و گفت: این پیشنهاد برای ایجاد رفاه و آسایش و امنیت خاطر شهروندان است. پایانه های ورودی و خروجی شهرها معمولا ۲۴ ساعته هستند و نیاز است در کنار پایانه ها، فرودگاه ها هم شامل شهر بیدار شوند.

او ادامه داد: عده ای به شهر وارد یا خارج می‌شوند که  نیازهایی دارند و لایحه شهر بیدار فرصتی است برای تامین نیازهای این افراد.

صدراعظم نوری نیز مخالفت کمیسیون را به شرح ذیل اعلام کرد و افزود: در مبادی ورودی به اندازه کافی مراکز فروش فعال هستند و نیازهای یک مسافر را تامین می‌کنند.

او افزود: هدف این مصوبه هم نه دست فروشان بلکه اصناف است. لذا ایجاد چنین فضایی برای دستفروشان می‌تواند اختلال ایجاد کند.

بالاخره پیشنهاد مسجد جامعی به رای گذاشته شد و با ۱۱ موافق به تصویب رسید.

سپس ناهید خداکرمی با اشاره به اینکه با افزودن حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس به ابن طرح مخالف است، گفت: یکی از اهداف این طرح، صرفه جویی در رفت و آمد است. لذا بهتر است این مورد به تهرانسر یا عبدل آباد یا بوستان شقایق منتقل شود.

اما حق شناس که مخالف بود اظهار داشت: این لایحه درمورد شهر بیدار است که بر بستری از استعدادهای شهر تکیه دارد. شهر برای مجموعه شهدای خلیج فارس هزینه زیادی کرده است. بسیاری از مردم در طول روز به علت مشغله توان استفاده از این امکانات را ندارند. اما شب هنگام دسترسی برای ایشان ساده تر است.

نوری هم نظر مخالف کمیسیون با پیشنهاد خداکرمی را بدین شکل ارایه کرد و گفت: هدف این طرح نقاطی هستند که ظرفیت فعالیت در شب را دارند. لذا شامل همه نقاط تهران نیست.

پیشنهاد خداکرمی به رای گذاشته شد و با ۱۵ موافق به تصویب رسید.

در ادامه کل ماده سوم به رای گذاشته شد و با ۱۵ موافق به تصویب رسید.

اما در خصوص ماده ۴ بهاره آروین پیشنهاد کرد که روند ثبت درخواست ها به سرعت بیشتری انجام بپذیرد و عبارت «مدت زمان دوماهه» به ماده چهارم اضافه شود.

این پیشنهاد نیز به رای گذاشته شد و با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید.

در ادامه طی ماده ۹ یک تبصره پیشنهادی از سوی حجت نظری و مسجد جامعی مطرح شد. مسجد جامعی درباره این پیشنهاد گفت: مهمترین موضوع در شب آرامش زندگی شهروندان است و حیات شبانه نباید آرامش مردم را مخدوش کند. پیشنهاد ما این است این موضوه به عنوان تبصره به ماده 9 اضافه شود.

در ادامه اما امانی از مسجد جامعی خواست تا این پیشنهاد را پس بگیرد و خود مصوبه کفایت می کند.

نظری درباره این پیشنهاد گفت: این پیشنهاد در مکان یابی می تواند اثر گذار باشد. برای حیات شبانه نباید فضاهایی انتخاب شوند که حیات مسکونی دارند. اصل پیشنهاد این است این محتوا در این طرح بیاید تا شهرداری بداند چطور مکایابی کند.

سید حسن رسولی در ادامه درباره این پیشنهاد گفت: با اصل پیشنهاد موافقم اما سوال اینجاست که معیاری برای بر هم خوردن آرامش شهروندان وجود ندارد. این عبارت کلی ضمن اینکه لازم است اما کافی نیست. باید تشخیص بر هم زدن آرامش شهروندان توسط شهردار یا شورایاری ها یا امنای محلات انجام شود. در واقع یک مرجعیت محلی مخدوش شدن یا نشدن آن را مشخص کند و صرف این پیشنهاد کفایت نمی کند و باعث می شود کل مصوبه تحت الشعاع قرار گیرد. 

در ادامه زهرا صدراعظم نوری گفت: دغدغه ای که مورد توجه دوستان پیشنهاد دهنده است این طور به ذهن متبادر می کند که این لایحه برهم زننده آرامش شهروندان است. در حالی که در ماده 3 این طرح اولویت‌بندی مکان یابی ها و محدوده ها به صورت دقیق مشخص شده است و همچنین عنوان شده است که مکان یابی زیر نظر شورای راهبری باشد.

 احمد مسجد جامعی هم در ادامه گفت: این پیشنهاد اسباب تاکید بر روی موضوع حقوق شهروندان و آرامش آنها را فراهم می کند. تاکید ما بر روی حقوق شهروندان است. در طرح آمده است محدوده ناصری، بخشی از محدوده ناصری مثل امامزاده محدوده زندگی است و باید آرامش شهروندان فراهم شود محدوده حصار ناصری همه مثل هم نیست.

نوری در ادامه درخواست کرد که این پیشنهاد به بند ج ماده یک اضافه شود و قرار بر این شد تا با اصلاح عبارتی این پیشنهاد در طرح گنجانده شود.  در نهایت ماده 9 با 18 رای موافق به تصویب رسید.

16-267

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: