• سه شنبه ٣٠ دی ١٣٩٩-١٢:٠٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٤٤٩
در همایش «آیین تجلیل از سفیران هوای پاک» مطرح شد:

صدراعظم نوری: آلودگی هوا سبب افزایش تلفات ناشی از کرونا می‎شود

زهرا صدراعظم نوری درهمایش «آیین تجلیل از سفیران هوای پاک» در خصوص نقش آلودگی هوا در افزایش تلفات ناشی از کرونا گفت: آلودگی هوا سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و ظرفیت شش‎ها را کاهش داده و شرایط را برای ابتلا به ویروس کرونا مناسب می‌کند. لذا باید تلاش کنیم که این آلودگی را کاهش دهیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‏الملل شورای اسلامی شهر تهران، زهرا صداعظم نوری در برنامه «آیین تجلیل از سفیران هوای پاک» ضمن عرض تسلیت سالروز حادثه پلاسکو گفت: امروزه شاهدیم که به دلیل کرونا، دو میلیون نفر از مردم جهان جان باختهاند، همه جهانیان به تلاش و تکاپو افتادهاند تا جلوی این روند را بگیرند. در شهر تهران هم سالانه از دست رفتن جان چهار هزار نفر در اثر آلودگی هوا را شاهد هستیم. اما چرا اهمیت پیدا نمی‌کند؟

نوری در خصوص نقش آلودگی هوا در افزایش تلفات کرونا گفت: آلودگی هوا سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و ظرفیت ششها را کاهش داده و شرایط را برای ابتلا به ویروس کرونا مناسب می‌کند. لذا باید تلاش کنیم که این آلودگی را کاهش دهیم.

او افزود: ظرفیت هوای شهر تهران مشخص است و بویژه در روزهای سرد، وارونگی هوا سبب می‌شود که اکوسیستم تهران قدرت پالایش هوا را از دست بدهد. بنابراین در این شرایط اگر عزم جدی وجود نداشته باشد، وضعیت ما بدتر خواهد شد. آمار چهار هزار مرگ در اثر آلودگی هوا آمار کمی نیست. بر اساس گزارشهای بینالمللی آلودگی هوا ۲/۷ میلیارد دلار خسارت به بار میآورد.

نوری در ادامه افزود: مدیریت شهری به وظایف خود عمل کرده است. شهرداری تلاش خود را بر مترو و نوسازی ناوگان حمل و نقل متمرکز کرده است. مجدانه از دولت و مجلس میخواهم که اقدامی جدی کنند. از دولت و مجلس انتظار داریم که نگاهی جدی به پایتخت داشته باشند. تهران هزینه پایتخت بودن خود را می‌پردازد و دولت باید این هزینهها را تقبل کند. در این چهار سال تلاش کردیم بارگزاری صنایع خرد و کلان که از عوامل آلودگی هواست را در سطح تهران کاهش دهیم، اما انتظار داریم که سایر دستگاهها هم به بارگزاری صنایع خرد و کلان توجه داشته باشند.

او در پایان از شهردار تهران خواست که نسبت به توسعه انرژی های تجدید پذیر، برنامه ریزی کند.

سپس پیروز حناچی شهردار تهران اظهار داشت: ترافیک و به تبع آن آلودگی مشکل همه کلان شهرهای دنیاست. اما اگر نمودار دو دهه اخیر هوای تهران را بنگریم میبینیم که آلایندهها روند کاهشی داشتهاند. ولی آنچه که میتواند تمامی این زحمات را بر باد دهد، سوختهای فسیلی است که گوگرد بسیار بالایی دارد و این شامل مشتقات نفت، همچون گازوییل هم میشود.

حناچی در ادامه گفت: حل مشکلات آلودگی تهران یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری تهران نمی‌تواند بار آن را به دوش بکشد. تنها راه پیشروی شهرداری افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی است و این درحالیست که در حال حاضر فقط یک سوم حمل و نقل عمومی تهران درحال خدمات رسانی است.

دکتر شینا انصاری مدیرکل توسعه محیط زیست پایدار شهرداری هم اظهار داشت: نخستین هشدار نسبت به آلودگی هوای تهران در سال 1376 مطرح شد و پس از آن اقدامات خوبی همچون حذف سرب از سوخت انجام شد.

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری هم ضمن خیر مقدم گفتن به حاضران و تشکر از سفیران هوای پاک، اظهار داشت: اینکه دولت متوجه شد که تهران به ۵۰۰۰ اتوبوس نیاز دارد، مرهون نقش سفیران هوای پاک در جذب افکار عمومی است.

او افزود: هوای پاک مربوط به دستگاهها و وزارتخانههای مختلفی است که در آن نقش دارند و  اگر پایش و نظارتی صورت نگیرد این نقش ها فراموش میشوند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: