• چهارشنبه ٢٤ دی ١٣٩٩-٠٩:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٣٨٨
گزارش روزنامه همشهری از جلسه 264 شورای شهر تهران:

تهران1400؛ میزبان گردشگری جهانی

لوایح مربوط به بسته محرک اقتصادی ناشی از کرونا و میزبانی از دهمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری بررسی و تصویب شدند.

 

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه هشمهری در گزارشی از دویست و شصت و چهارمین جلسه شورا چنین نوشت: جلسه روز گذشته پارلمان شهری برخلاف هفته‌های گذشته به بررسی پرونده باغات اختصاص نداشت و به ضرورت، بررسی لایحه‌های بسته محرک اقتصادی ناشی از کرونا و میزبانی از دهمین مجمع جهانی گردشگری سال1400 در دستور کار قرار گرفت و درنهایت کلیات این لوایح تصویب شد.
به گزارش همشهری، الحاقیه لایحه بسته محرک اقتصادی مربوط به کرونا در جلسه روز یکشنبه تصویب شد و روز گذشته بار دیگر برای بررسی بیشتر در دستور کار قرار گرفت و با 30ماده به تصویب رسید. محسن هاشمی رفسنجانی که ریاست جلسه پارلمان شهری را به‌عهده داشت، گفت که به موجب لایحه بسته محرک اقتصادی ناشی از کرونا درآمد شهرداری افزایش می‌یابد و می‌تواند به تعهدات خود عمل کند: «شهرداری به‌دلیل بوروکراسی و تمرکزی که در تصمیم‌گیری دارد امکان حل معضلات موجود را ندارد و همین امر باعث می‌شود درآمدی هم که می‌توانست کسب کند، جذب نکند. بنابراین یکی از اهدافی که در این بسته محرک اقتصادی محقق می‌شود این است که مقداری از اختیارات شهردار و ارگان‌ها به مناطق تفویض می‌شود و سرعت روند جذب درآمدها افزایش می‌یابد.» او به موضوع چک‌های برگشتی هم اشاره کرد و گفت: «موضوع دیگر پیش‌بینی‌شده در بسته محرک اقتصادی ناشی از کرونا وصول چک‌های برگشتی البته با ارائه تخفیفات مربوط به تأخیر است که مودیان تشویق به پرداخت بدهی‌های خود می‌شوند و برای شهرداری درآمدزایی خواهد داشت.»
دیروز قبل از ورود اعضا به صحن شورا، جلسه هم‌اندیشی برگزار شد که در آن به‌گفته رئیس شورای شهر تهران موضوع سؤال از شهردار تهران اعلام وصول شد: «8نفر از اعضای شورا خواستار پاسخگویی شهردار تهران درخصوص تعداد پست‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند و از مدت قانونی سرپرستی‌شان گذشته، بودند که براساس آیین‌نامه به شهردار ابلاغ می‌شود و او هم موظف است در مدت 10روز پاسخ دهد.» البته به‌گفته وی تعداد کسانی که با حکم سرپرستی در شهرداری مشغول فعالیتند زیاد نیست: «اکنون در شهرداری بیش از 800پست مهم و 200پست ارشد وجود دارد و تنها 8پست با حکم سرپرستی اداره می‌شود و به هر حال اعضا خواستار پاسخگویی شهردار در مورد این 8پست سرپرستی هستند.»
تغییر قانون شوراها که در مجلس مطرح شده است، موضوع دیگری بود که در جلسه هم‌اندیشی روز گذشته شورای شهر تهران بررسی شد و هاشمی در توضیح گفت: «برای ایجاد این تغییر از اعضای شورای شهر نظرخواهی شد که برخی از کمیسیون‌ها ی شورا دیدگاهشان را مطرح کردند اما هنوز نهایی نشده و قرار است پس از تکمیل‌شدن به مجلس ارسال شود.»

میزبانی از گردشگران
لایحه الزام شهرداری تهران برای میزبانی دهمین اجلاس مجمع جهانی گردشگری  در سال‌های 2021 و 2022 میلادی (1400 شمسی) در جلسه روز گذشته پارلمان شهری به پیشنهاد حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در دستور کار قرار گرفت. میزبانی تهران از این اجلاس می‌تواند در جذب گردشگری و تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط با نهادهای بین‌المللی مؤثر باشد و با کمترین هزینه ولی با بیشترین بهره تهران را به‌عنوان یک نقطه جدی و کانون توجه فضای گردشگری قرار می‌دهد. مخالفان و موافقان نظراتشان را ارائه دادند و در نهایت لایحه میزبانی از دهمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری تصویب شد. بر اساس این مصوبه، مجموعه فرهنگی-گردشگری عباس‌آباد برای میزبانی از اجلاس نقش اصلی را ایفا خواهد کرد.

   رعایت قانون و اجرای مصوبات شورا 

مجید فراهانی: رعایت قانون و اجرای مصوبات شورا مهم‌ترین انتظار اعضا از شهردار و مدیران شهرداری تهران است تا با رعایت و اجرای دقیق و بموقع مصوبات شورا زمینه اداره هرچه بهتر شهر و شهرداری تهران فراهم شود. در راستای اجرای بند3 ماده80 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره لزوم ارائه گزارشات عملکردی و بدهی‌ها، شهرداری تهران در چارچوب بند هـ؛ بخش گزارشگری الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه سال1400، مکلف بوده است گزارش را تا پانزدهم دی‌ماه1399 به شورا ارائه و از طریق سامانه شفافیت در دسترس عموم شهروندان قرار دهد که این کار انجام نشده است.

   همه به قانون هوای پاک احترام بگذارند

سیدآرش حسینی میلانی: با توجه به تبصره۳ ماده۳ قانون هوای پاک، وقتی آلودگی هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد، مسابقات ورزشی نباید برگزار شوند. اگرچه جمع کثیری در کشور از برگزاری داربی خوشحال شدند اما با وجود تذکرات و هشدارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و وزارت بهداشت مبنی بر آنکه شاخص آلودگی بیشتر از ۱۵۰ است و برگزاری این مسابقه به مصلحت نیست، این مسابقه برگزار شد. من از سازمان لیگ بسیار گلایه دارم. باید همگی به قانون هوای پاک احترام گذاشته و آن را رعایت کنیم، نه آنکه آن را نقض کنیم.

   واقعیت آلودگی  هوا در هاله‌ای تیره از تأیید و تکذیب

بهاره آروین: آلودگی هوا تنها معضل شهر است که مستقیم و بی‌واسطه سلامت و جان شهروندان را هدف می‌گیرد و هر نوع راه‌حل فردی هم در برابر آن بی‌ثمر است، مسئله‌ای که جز از طریق سیاستگذاری جامع‌نگر و پیگیرانه قابل حل نخواهد بود. در تمام 3سال گذشته، ترافیک و آلودگی هوا، نه فقط اولویت‌دارترین مسئله از دیدگاه شهروندان تهرانی، بلکه اولویت‌دارترین موضوع برای تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های اعضای شورای شهر پنجم بوده است؛ از پیگیری‌های مستمر و بی‌وقفه برای وصول اعتبارات مترو و تجهیز و گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی گرفته تا سیاستگذاری‌های معطوف به کاهش ترافیک و آلودگی هوا از طریق هزینه‌زا کردن استفاده غیرضروری از خودروی شخصی. اما امروز آلودگی هوا از هر زمان دیگری شدیدتر است. دی‌اکسید گوگرد پس از سال‌ها به شهر بازگشته؛ آن‌هم با شدتی عجیب و باورناپذیر. چرا و چگونه چنین شده است؟ هیچ‌کس پاسخگو نیست، هیچ پاسخ صریح و شفافی داده نمی‌شود. جسته و گریخته شنیده می‌شود در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف شهرها مازوت می‌سوزانند یا گازوییل غیراستاندارد و با درجه گوگرد بالا. اینها تکذیب می‌شود، تأیید می‌شود، نفس شهروندان روزبه‌روز تنگ‌تر می‌شود و واقعیت در هاله‌ای تیره و کدر از تأیید و تکذیب‌های مدام پنهان می‌شود. در تاریکی و تیرگی حاصل از عدم‌شفافیت، جای قاضی و متهم عوض می‌شود. مردم که باید قضاوت‌گر عملکرد حاکمان و دولتمردان در مدیریت شرایط باشند، می‌شوند متهم ردیف اول و می‌گویند گاز و برق کمتر مصرف کنید تا مازوت سوزانده نشود! در حالی‌ که هیچ‌کس نمی‌گوید مصرف‌کنندگان اصلی و بزرگ گاز و برق در کشور صنایع هستند و فیش برق و گاز ساختمان‌های عریض و طویل دولتی چندین برابر فیش‌های خانگی شهروندان است. در تاریکی و تیرگی حاصل از عدم‌شفافیت، دولت از زیر بار مسئولیت‌های مسلّم‌اش شانه خالی می‌کند و باز هم همه بار حل مسائل به دوش مردم گذاشته می‌شود. ما نمایندگان مردم نیز مانند موکلین‌مان خشمگین هستیم و مستأصل، هیچ‌کس پاسخ درستی نمی‌دهد. یکی از مسئولین چیزی می‌گوید و دیگری تکذیب می‌کند. در این آلودگی تاریک که چشم چشم را نمی‌بیند، شفافیت کم‌هزینه‌ترین و ممکن‌ترین راهی است که اندکی از این حجم از تیرگی و آلودگی فشرده کم می‌کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: