• سه شنبه ٢٣ دی ١٣٩٩-١٧:٢٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٣٨٥
احمد مسجدجامعی در جلسه شورای شهر تهران عنوان کرد:

در گردشگری بسیار عقب هستیم

احمد مسجد جامعی با اشاره به وضعیت گردشگری در ایران گفت: ایران از نظر رتبه گردشگری بسیار عقب است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران مسجدجامعی در باره دستور جلسه امروز شورای شهر تهران مبنی بر میزبانی تهران برای مجمع جهانی گردشگری با خطاب قرار داد رئیس شورای شهر گفت: جناب آقای مهندس هاشمی! خود شما کاملا در جریان هستید که مذاکرات بین المللی دارای چارچوب های خاصی است و صرف اینکه با دبیر کل گفتگویی داشته باشیم به جایی نخواهد رسید، این درخواست می‌بایست ابتدا به دبیرخانه ارائه و دبیرخانه در مجمع مطرح کند و پس از رأی مجمع مکان آن مشخص گردد. البته در این روند ممکن است دیگرانی هم رقیب ما باشند و داوطلب شوند.

تکلیف دبیرخانه اجلاس روشن شود

عضو شورای شهر تهران با بیان این که با درنظر داشتن چنین مقدماتی باید گفت زمان برای انجام این کار گذشته است اظهار داشت: در جلسه قبلی شورا با توجه به اینکه این مجمع یک اجلاس بین المللی است، در اولویت و بحث نخست بود و خرسندی را به همراه آورد، هرچند از دستور خارج شد. پیشنهاد من این است که امروز با جا به جا کردن دستور جلسات در اولویت قرار گیرد تا زودتر تکلیف دبیرخانه اجلاس روشن شود و برای رفع این بلاتکلیفی سند آن مصوب و قطعی شود تا بتوانند با دبیرخانه سازمان جهانی گردشگری، وزارت امور خارجه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران به جد وارد مذاکره شود. تصور من این است که برای اقدام در این زمینه دیر هم شده است. امیدوارم به نتیجه مطلوب برسد و خواهشمندم این موضوع بیش از این به تاخیر نیافتد.

نام دستگاه های مرتبط قید شود

مسجدجامعی در ادامه به ارائه پیشنهاد خود برای اصلاح دو موضوع در طرح میزبانی مجمع جهانی گردشگری پرداخت که بدین شرح اعلام شد: اول درج نام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در سند که به صورت کامل ذکر شود. از دستگاه‌های ذی ربط؛ بخش گردشگری و همچنین مدیریت موزه‌های بنیاد مستضعفان بسیار مهم است. همچنین در سند آورده شود که این مصوبه در سند برنامه‌های تهران 1400 آورده شود.

عضو شورای شهر تهران در توضیح پیشنهاد خود گفت: دو مورد در متن پیشین را اصلاح می‌کنم اول اینکه دستگاه حاکمیتی مشخصی که در این زمینه مسئولیت دارد و می‌بایست با آن کار کنیم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. بنابراین به نظرم این موضوع باید در متن ذکر شود.

 امکانات ارزشمند بنیاد مستضعفان برای گردشگری

 مسجدجامعی در ادامه گفت: بنیاد مستضعفان هم را هم داریم. این نهاد یک هلدینگ دارد که امکانات آن از خود وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیشتر است، در واقع به غیر از موزه‌هایشان بیش از 100 تاسیسات گردشگری و هتل‌های ممتاز 5 ستاره و 4ستاره دارد. اگر این کار به صورت جدی قرار است انجام شود می‌بایست از چنین ظرفیت‌هایی استفاده کنیم چرا که این دستگاه ها می‌توانند در این اقدام مشارکت کنند.

طرح برگزاری مجمع به عنوان برنامه های سال 1400

مسجدجامعی در ادامه به تاثیرگذاری بیماری کرونا در امر برگزاری مجمع پرداخت و گفت: بحثی هم وجود دارد که البته برگزاری اجلاس به این دوره مدیریت شهری نخواهد رسید. اگر سازمان جهانی عنوان کند که به دلیل فراگیری ویروس کرونا ممکن است تغییراتی در زمان و مکان برگزاری مجمع انجام دهند طبیعتا برگزاری آن باز هم به تاخیر خواهد افتاد اما در این زمینه ما می‌توانیم به عنوان برنامه‌های سال 1400 در سند اضافه کنیم؛ مثل هر مصوبه دیگری که ممکن است در این دوره اجرایی نشود و نمونه‌های آن هم بسیار است؛ مثل تعطیل شدن بسیاری از کارها وجابه‌جا شدن اعتبارات به واسطه بیماری کرونا در همین سال جاری.

امکانات بالقوه زیادی داریم

وی در ادامه به وضعیت گردشگری در ایران پرداخت و گفت: ایران از نظر رتبه گردشگری بسیار عقب است. امارات که همسایه ما است گرچه از لحاظ امکانات بالقوه میراثی-طبیعی-تاریخی-زیست محیطی-گردشگری بسیار از ما عقب‌تر است اما به لحاظ ظرفیت استفاده از گردشگر بسیار بالا است. البته مسائل مربوط به تحریم بانک‌ها و پروازها، محدودیت‌هایی هم در کشور برای این‌ کار ایجاد می‌کند بنابراین اصرار دارم که این طرح هر چه زودتر مصوب شود تا مدیران بیش از این از زمان عقب نمانند.

شهرداری تهران باید موظف شود نه آن که مجاز است

در ادامه جلسه امروز احمد مسجدجامعی با توجه به ذکر عبارت «شهرداری تهران مجاز است با هماهنگی سازمان جهانی گردشگری و اخذ مجوزهای لازم از دستگاه های متولی حاکمیتی و هماهنگی درون سازمانی، با جذب اسپانسر....» گفت: جناب آقای مهندس هاشمی! این چه مصوبه‌ای است که در آن نوشته شده است؛ «شهرداری تهران مجاز است» یعنی اگر ما مصوبه ارائه نمی‌کردیم مجاز نبود؟

عضو شورای شهر تهران در ادامه افزود: ما در شهرداری و اراضی عباس‌آباد تاسیسات گردشگری را داریم و در برنامه پنجساله به اهمیت راه اندازی ساختار گردشگری در شهرداری تهران تصریح کرده ایم و عضو سازمان جهانی گردشگری هم هستیم، حالا این که می گوییم مجاز است به چه معنا است؟ یعنی این از کرامات این شورا است که می گوید؛ مجاز است! و اگر ما نگوییم مجاز است چه می شود؟ به نظرم با اینکه می‌دانم زیر ساخت‌های گردشگری را نداریم و بسیاری از مقدمات آن وجود ندارد اما اگر گردشگری دارای اهمیت است، که از نظر شورا اهمیت دارد، و اگر می‌خواهیم شهرداری کاری انجام دهد، باید شهرداری تهران موظف باشد نه مجاز.

وی با بیان این که شرکت نوسازی عباس‌آباد عضویت سازمان جهانی گردشگری را اخذ کرده و مذاکرات آن را انجام داده است گفت: اینکه گفته شده بایستی قدم‌های بعدی را برای برگزاری مجمع جهانی و توسعه گردشگری برداریم، کاملا به جاست اما عبارت«مجاز است »یعنی هیچ. در واقع هیچ اقدامی جز تعارفات مرسوم اداری در این سند صورت نگرفته است.

مسجدجامعی در ادامه افزود: اگر نیت حمایت از گردشگری و سازمان گردشگری است و اگر می خواهیم ظرفیت‌های گردشگری بالقوه ایران را نشان دهیم و به ارتقاء جایگاه ایران در گردشگری کمک کنیم، نیاز به باز کردن فصل جدیدی در مناسبات و دیپلماسی شهری داریم. به نظر من تصویب و یا عدم تصویب «مجاز است» به ما چیزی نخواهد افزود.

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: من با این موضوع که در مصوبه و در سند هم ذکر شده اعتبارات برگزاری مجمع جهانی گردشگری مشخص یا شرکت نوسازی عباس آباد از محلی تامین کند کاملا موافقم اما شهرداری تهران می‌بایست موظف شود تا از این قضیه حمایت جدی‌ کند و همراه با دستگاه‌های متولی حاکمیتی و حمایتی در این قضیه ورود کنند. اگر کلمه موظف است ذکر شود می‌تواند این موضوع تحقق یابد.

پس از پیشنهاد مسجدجامعی رای گیری به عمل آمد و این پیشنهاد به تصویب رسید و به جای واژه «مجاز»، «موظف» قید شد.

۱۴-۲۶۴

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: