• سه شنبه ٢٥ آذر ١٣٩٩-١٠:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٩٤٦
با ابلاغ مصوبه محرمانه شورای عالی شهرسازی مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی جماران به شهرداری تهران؛

9 عضو شورای شهر تهران به تخلف نهاد ریاست جمهوری و شورای عالی شهرسازی تذکردادند

9 نفر از اعضای شورای شهر تهران طی نامه ای به رییس شورا نسبت به تخلف نهاد ریاست جمهوری و شورای عالی شهرسازی در خصوص طرح تفصیلی محله جماران تذکر دادند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و پنجاه و ششمین جلسه شورا 9 نفر از اعضای شورای شهر تهران طی نامه ای به رییس شورا نسبت به تخلف نهاد ریاست جمهوری و شورای عالی شهرسازی در خصوص طرح تفصیلی محله جماران تذکر دادند. در متن این نامه که توسط محمد سالاری رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا و به امضای محمد سالاری، محمد جواد حق شناس، شهربانو امانی، سید محمود میرلوحی، زهرا صدراعظم نوری، علی اعطاء، سید آرش حسینی میلانی، مرتضی الویری و ناهید خداکرمی رسید، آمده است:

جناب آقای مهندس هاشمی رفسنجانی

رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران

سلام علیکم

احتراماً همانگونه که مستحضرید علیرغم بارها تذکر و مکاتبه اعضاء وکلیت شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر صیانت و حفاظت از ارزش های معنوی، تاریخی، فرهنگی و انقلابی محله جماران و تاکید بر عدم لغو محدودیت ارتفاعی این بافت ارزشمند مسکونی، متاسفانه با فشار مستمر و مداوم نهاد ریاست جمهوری ، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که بالاترین مرجع در حوزه شهرسازی و معماری است و بعنوان ناظر عالی وظیفه صیانت و حفاظت از محدوده های دارای ارزش هویتی را دارد، طی فرایندی غیر متعارف و غیرکارشناسی و بدون رعایت نظامات و چارچوب های ملاک عمل در تصمیم سازی و تصمیم گیری و با کنار گذاشتن نظرات کارشناسی کمیته‌های فنی، اعضای شورای عالی، مدیریت شهری تهران و جامعه حرفه‌ای و با امضاء صورت جلسه ای توسط وزرای عضو شورای عالی نسبت به انتخاب مشاور جهت بازنگری و لغو محدودیت ارتفاعی توسط دبیرخانه شورای عالی اقدام نمود و اخیراً متوجه شدیم که مصوبه ای مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی را به صورت محرمانه به شهرداری تهران جهت اجرا ابلاغ نموده است.

اینجانبان به نمایندگی از شهروندان عزیز تهرانی در شورای اسلامی شهر تهران و در راستای ایفای نقش نظارتی، اعتراض شدید خود را در خصوص این تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری و فشارهای غیرقانونی وارد بر شهرداری تهران بنا بر دلایل ذیل اعلام می کنیم:

1. همانگونه که اشاره شد در فرآیند اتخاذ این تصمیم و ابلاغ مصوبه، رویه‌های متعارف و قانونی و چهارچوب ها و ضوابط و آیین‌نامه‌های ملاک عمل به هیچ عنوان رعایت نشده است و صرفاً با رویکرد تحکمی و با فشار از بالا منجر به تصمیم گیری شده است.ضمن اينكه در فرایندهای تصمیم گیری و مصوبه گذاری شورای عالی شهرسازی و معماری، قاعده و روال بر این است که اعضای شورای عالی نسبت به امضاء صورت جلسه این شورا اقدام نمایند که بنابر اطلاعات واصله چنین روندی رعایت نشده است.

2. قاعده و رویه قانونی برای این است که در تصمیم گیری های مربوط به طرح‌های شهری نظرات مدیریت‌های شهری اعم از شوراهای شهر و شهرداری های شهرهای موضوع تصمیم‌ باید اخذ و در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرارگرفته و لحاظ شود، این در صورتی است که در روند اتخاذ تصمیم در خصوص مصوبه  ابلاغی، به نظرات شورای شهر و شهرداری تهران توجهي نشده است.

3. علی رغم اینکه به موجب مفاد صریح بند "د" ماده ۱۶۶ قانون برنامه سوم توسعه کشور که مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص محله جماران است، تاکید شده که به منظور حفظ بافت قدیمی و سنتی این محله، وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه ها و نهادها و سازمان ها باید تکالیفی را بر عهده داشته باشند، لیکن مصوبه اخیر، بر خلاف مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر حفاظت و صیانت از این بافت ارزشمند مسکونی صادر شده است.

4. شورای عالی شهرسازی و معماری ایران علی‌رغم مکاتبات اخیر وزارت میراث فرهنگی مبنی بر رعایت الزامات میراثی و تاریخی و تاکید بر اینکه به موجب مصوبه سال ۸۰ شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر حفاظت از محله جماران، عملا الزامات میراثی مد نظر این وزارتخانه ، لحاظ شده است ، هیچگونه توجهی به نامه اخیر این وزارتخانه در فرآیند مصوب گذاری نشده است.

5. فارغ از ايرادات قانوني متعددي كه بر نحوه انتخاب مشاور بررسي كننده طرح و عدم مشاركت دهي مديريت شهري در فرايند مطالعات و برداشت هاي ميداني وجود دارد ، اشکالات متعددی به طرح تهیه شده مشاور منتخب دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص بازنگری طرح محله جماران وجود دارد، از جمله عدم تطبیق طرح با ضوابط پهنه بندی طرح تفصیلی و نظام اجرایی شهرداری تهران و عدم امکان بارگذاری طرح در سامانه طرح تفصیلی، عدم توجه به امکان تامین پارکینگ در برخی املاک، عدم تعیین تکلیف نحوه برخورد با املاکی که باغ شناخته می‌شوند و سند مزروعی دارند، عدم توجه به حقوق مکتسبه ناشی از اخذ پروانه و یا طرح قدیم، ابهام جدی در تعیین نقطه صفر –صفر (کد ارتفاعی)برای برخی املاک محدوده ، تنوع بیش از حد الگو های توده گذاری و خطر جدی به هم ریختگی در جداره گذاری ها و خط آسمان، تعیین سطح اشغال بعضاً ۸۰ و ۹۰ درصدی برای برخی املاک و خطر حذف سبزينگي و درختان، افزایش بارگذاری و طبقات نسبت به طرح قدیم  در پلاکهای شمالی و غربی املاک این محدوده که عمدتا بعد از ایجاد محدودیت سال 1380 توسط اقراد جدید خریداری شده است و موجبات ایجاد منافع برای این املاک می گردد و ...

6. وجود ابهامات جدی در خصوص نحوه توده گذاری یکی از پلاک های ثبتی واقع در طرح که مغایر با توده گذاری های پیشنهادی مشاور در موقعیت های مشابه است.

جناب آقای مهندس هاشمی؛ از جنابعالی درخواست داریم تا مراتب اعتراض اینجانبان را به وزیر محترم راه و شهرسازی، اعضای محترم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و نهاد ریاست جمهوری در خصوص عدم توجه به حقوق عمومی و بافت ارزشمند محله جماران اعلام فرمایید و از جناب آقای دکتر حناچی شهردار محترم تهران بخواهید تا دغدغه‌ها و نظرات  اعضا ي شوراي شهر و جامعه حرفه‌ای و مدنی در خصوص ضرورت حفاظت و صیانت از بافت قدیمی محله جماران را مورد توجه جدي قرارداده و از اجرای مصوبه ابلاغي فوق الذكر و هرگونه مصوبه و البته اقداماتی که موجب لطمه زدن به ارزش های معنوی، تاریخی و فرهنگی محله جماران شده و لغو محدودیت ارتفاعی اين محله را بر خلاف مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی موضوع بند "د" ماده ۱۶۶ برنامه سوم توسعه را بدنبال دارد، اجتناب نمایند.

256-6

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: