شهر بانو امانی در تذکری خطاب به شهرداری تهران و دولت بیان داشت:
کوتاهی در ارائه لايحه ضوابط كنترل آلايندگي پايانههاي اتوبوسراني و ترمينالها /عدم کمک دولت در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی
رییس کمیته ایمن سازی در حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: مطابق بند 11 ماده پنجاه و پنج برنامه 5 سال سوم، شهرداری تهران موظف شد تا در راستاي كاهش و كنترل انتشار آلايندههاي محيطي هوا ناشي از ايستگاههاي اتوبوسراني درون شهري و پايانههاي اتوبوسراني برون شهري مستقر در محدوده شهر تهران، لايحه ضوابط كنترل آلايندگي پايانههاي اتوبوسراني و ترمينالها را طي 6 ماهه اول برنامه جهت تصويب به شورا ارائه نمايد. متاسفانه با گذشت حدود دو سال، تاکنون این لایحه به شورا ارسال نشده است. ضرورت دارد نسبت به تسریع در ارسال لايحه ضوابط كنترل آلايندگي پايانههاي اتوبوسراني و ترمينالها اقدام شود.
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران شهربانو امانی در دویست و پنجاه و دومین جلسه شورا با اشاره به موضوع آلودگی هوا و نقش آن در تشدید علائم کرونا ویروس گفت: بر اساس مقالات علمی منتشر شده، مواجهه طولانی مدت با آلایندههای هوا در فضای باز باعث ایجاد التهاب مُزمِن ریه میشود که ممکن است باعث افزایش شدت علائم ناشی از ابتلا به ویروس کرونا شود.
وی ادامه داد: نتایج ارتباط آلودگی هوا با کرونا نشان داده است که افزایش یک میکروگرم بر متر مکعب در ذرات pm 2.5 با افزایش ۷ درصدی مرگ ناشی از کرونا همراه خواهد بود. در مقالات مشابه، این مقدار، به ۸ و ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
امانی افزود: مطالعهای دیگر نیز که به کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است، نشان میدهد "در مناطقی که آلودگی از لحاظ ذرات معلق بیشتر بوده است، تعداد مرگ و بستری ناشی از کووید ۱۹ نیز بیشتر مشاهده شده است." هر چند این نتایج تاکنون توسط سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است، اما نباید نسبت به این موضوع بیتفاوت بود، به همین دلیل باید به تمامی مشکلات ناشی از آلودگی هوا، تشدید بیماری کرونا نیز اضافه کرد.
لذا در همین راستا مواردی را به استحضار میرساند:
1- همانطور که شهردار محترم تهران در نامهای به رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، کمک به توسعه حملونقل عمومی یکی از اقدامات ضروری در این شرایط است. مجددا از دولت محترم انتظار داریم به این موضوع مهم که با جان تمامی شهروندان تهرانی سر و کار دارد، توجه ویژهای داشته باشد و نسبت به انجام وظایف خود در این خصوص اقدام نماید.
2- پایانههای اتوبوسرانی با وجود اینکه نقش بسزایی در عملکرد جریان ترافیک دارند، اما عدم مدیریت و بهرهبرداری نادرست از آن موجب ایجاد یک منبع آلودگی جدید و به خطرافتادن جان رانندگان، مسافران، کارکنان پایانهها و در نهایت کاربریهای اطراف پایانهها و شهروندان میشود. به همین دلیل یکی از مکانهای مهم جهت سنجش آلودگی هوا محسوب میشوند.
بخشی از سهم آلاینده ذرات معلق مربوط به پایانههای اتوبوسرانی است و شهرداری میتواند با اتخاذ تدابیری، موجب کاهش این آلاینده شود.
امانی خاطر نشان ساخت: مطابق بند 11 ماده پنجاه و پنج برنامه 5 سال سوم، شهرداری تهران موظف شد تا در راستاي كاهش و كنترل انتشار آلايندههاي محيطي هوا ناشي از ايستگاههاي اتوبوسراني درون شهري و پايانههاي اتوبوسراني برون شهري مستقر در محدوده شهر تهران، لايحه ضوابط كنترل آلايندگي پايانههاي اتوبوسراني و ترمينالها را طي 6 ماهه اول برنامه جهت تصويب به شورا ارائه نمايد. متاسفانه با گذشت حدود دو سال، تاکنون این لایحه به شورا ارسال نشده است. ضرورت دارد نسبت به تسریع در ارسال لايحه ضوابط كنترل آلايندگي پايانههاي اتوبوسراني و ترمينالها اقدام شود. خواهشمند است در اجرای ماده هفتاد و سوم (73) قانون شوراها مراتب را به شهردار محترم تهران به عنوان تذکر ابلاغ فرمایید.
252-1