• جمعه ٧ آذر ١٣٩٩-١٢:١٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٧٢٠
علی اعطا :

توسعه و ترویج و ارج نهادن به ادبیات در شهر امری متفاوت از دستورهای مدیریتی است

علی اعطا، سخنگو و رییس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران گفت: بر اینکه توسعه و ترويج و ارج نهادن به ادبيات در شهر، امرى يكسره متفاوت از تصميم ها و دستورهاى مديريتي است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران علی اعطا، سخنگو و رییس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه توسعه و ترويج و ارج نهادن به ادبيات در شهر، امرى يكسره متفاوت از تصميم ها و دستورهاى مديريتي است، در رشته توییتی نوشت: سال ٨٥، موضوع پايان نامه كارشناسى ارشد معمارى من در دانشكده هنرهاى زيبا، طراحى ساختمان "خانه ادبيات معاصر ايران" بود! يك سال بى وقفه خواندم و نوشتم و طرح كشيدم! با تعدادى از بزرگان معمارى و ادبيات از جمله مرحوم دكتر على اكبر صارمى كه معمارى اديب و فرهيخته بود، گفتگو كردم. گفت: براى طراحى خانه ادبيات معاصر، تو بايد رابطه اى بين "ادبيتِ ادبيات" و "معمارانگىِ معمارى" پيدا كنه كنى.

وی ادامه داد: این پرسش در ذهنم باقى است كه چگونه نسبتى ميان شهر و معمارى و ادبيات بايد و مى توان برقرار كرد؟غروب امروز، همايش آنلاين "ادبيات، انسان، شهر" با سخنرانى دكتر داورى اردكانى و دكتر سيدعطاالله مهاجرانى، طعم و رنگى ديگر داشت. اميدوارم متن اين دو سخنرانى پرمايه به زودى منتشر شود.

اعطا افزود: ماریو بارگاس يوسا كتابى دارد با عنوان "چرا ادبيات؟" همان سالهاى  پايان نامه كارشناسى ارشد خوانده بودمش. امشب بعد از سالها به سراغش رفتم. جايى نوشته بود:"هيچ چيز بهتر از ادبيات به ما نمى آموزد كه تفاوت هاى قومى و فرهنگى را ‏نشانه ى غناى ميراث آدمى بشماريم و اين تفاوتها را كه تجلى قدرت آفرينش چندوجهي آدمى است بزرگ بداريم... اين مجموعه پيچيده حقايق متضاد - به وام از آيزايا برلين - دو واقع چكيده وضعيت بشرى است."

سخنگوی شورا گفت: وچه تصويرى بهتر از اين عبارات براى توصيف تهران امروز؛ غناى ميراث آدمى و تفاوت هاى قومى و فرهنگى!توسعه و ترويج و ارج نهادن به ادبيات در شهر، امرى يكسره متفاوت از تصميم ها و دستورهاى مديريتي است.اهل فرهنگ و ادب و هنر، ميزبانند و ماندنى، مديران مى آيند و مى روند، مهمانند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: