• جمعه ٣٠ آبان ١٣٩٩-١٧:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٦٥٥
حسن خلیل آبادی در گفت و گو با صدا و سبما:

بهره برداری از معادن سیمان باید متوقف شود

عضو شورای شهر گفت: طبق قانون، بهره برداری از معادن سیمان ماسه و شن باید توسط شهرداری متوقف شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران حسن خلیل آبادی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداسیما؛ افزود: کارخانه سیمان تهران بیش از نیم قرن است که در شهر ری قرار دارد و کارخانه سیمان ری هم در محلی پائین‌تر از آنجا است. این ۲ کارخانه در شهر ری فعال هستند و محیط زیست با در نظرگرفتن شرایط فصلی و آلودگی هوا باید اقدام به تعطیلی چنین واحد‌هایی کند.

وی گفت: کارخانه سیمان ری به علت آلایندگی تعطیل شد. واحد ۶ کارخانه سیمان تهران هم باید تعطیل گردد. همه می‌دانند که سیمان جزو صنایع آلاینده است و از طرفی هم در آنجا معدنی است که از آن برداشت می‌شود و لازمه برداشت از معدن کند و کاو و انفجار کوه است.

خلیل آبادی افزود: هم اکنون حفره‌هایی در آنجا به وسعت چند هکتار و به عمق چند ۱۰ متر ایجاد شده است. یعنی کوهی که منظر طبیعی است و در دنیا از آن استفاده می‌شود و حتی با پسماند کوه درست می‌کنند در حال از بین رفتن است.
وی گفت: نکته بعدی به آلایندگی این برداشت از کوه مربوط می‌شود. ماشین آلات و دستگاه‌ها منبع آلودگی است. حالا می‌گویند ما موقع برداشت آب می‌پاشیم مگر آب پاشیدن مانع گردوخاک و مانع ذرات معلق می‌شود؟
خلیل آبادی افزود: تردد ماشین‌های سنگین و مختلف در آن منطقه را اگر کنار هم بگذاریم آلایندگی بسیار زیادی ایجاد می‌کنند. متخصصان می‌دانند که تولید سیمان و حتی کارخانه سیمان جزو صنایع آلاینده است.
وی گفت: کوه بی بی شهربانو یک کوه تاریخی و میراث فرهنگی بین المللی است. بقعه بی بی شهربانو را از قاره هند و کشور‌های جنوب شرق آسیا می‌آیند زیارت می‌کنند. سه اثر میراثی در آنجا داریم؛ گنبد اینانج و برج نقاره خانه و بقعه بی بی شهربانو که ثبت میراثی شده است.
خلیل آبادی افزود: این‌ها در حریم بنا‌های میراثی معدن ایجاد کرده و برداشت می‌کنند. هر طرف این کارخانه را بگیرید، می‌بینید به میراث فرهنگی، میراث طبیعی و میراث تاریخی لطمه می‌زند و آلایندگی ۱۰۰ درصد دارد. یعنی کسی نیست که بیاید بگوید سیمان آلایندگی ندارد.
وی گفت: اگر آلایندگی ندارد چرا وقتی هوا آلوده می‌شود آن را تعطیل می‌کنند؟ بخش اعظمی از آلودگی شهر تهران مربوط به صنایع آلاینده است. درباره فعالیت کارخانه سیمان تهران توضیحاتی می‌دهند و می‌خواهند آن را توجیه کنند. من خودم کارگرزاده هستم و با بیکاری کارکنان آنجا موافق نیستم، ولی چرا ما آنجا را به یک فضای گردشگری تبدیل نکنیم؟
خلیل آبادی افزود: کارگران این کارخانه باید تا آخر عمرشان با آسم و سرطان ریه زندگی کنند. بهتر است در یک محیط گردشگری امکانات دیگری به آن‌ها داده شود تا بتوانند از این طریق ارتزاق کنند.
وی گفت: چرا باید اهالی شهر ری با کار‌های آلاینده و کار‌هایی که مخل محیط زیست هست برایشان شغل ایجاد شود؟ مگر نمی‌توانند با گردشگری برای همین کارگر‌ها شغل ایجاد کنند؟ حرف ما جان و سلامت مردم است و هرگز به دنبال بیکار شدن کارگر‌ها نیستیم.
خلیل آبادی افزود: ما باید به اقتصاد هم توجه کنیم. اما اقتصاد مناسب و سازگار با محیط زیست و سبز. امروز این اقتصاد در دنیا و شهر‌ها اجازه فعالیت دارد یعنی کارخانه‌هایی از این دست باید خارج از شهر بروند، این یک قانون است.
وی گفت: ماده ۶۰ برنامه سوم شهرداری می‌گوید بهره برداری از معادن سیمان ماسه و شن باید توسط شهرداری متوقف شوند. من از شهرداری می‌خواهم که هر نوع بهره برداری چه در شهر ری و چه در مناطق ۱۸ و ۱۹ که شن و ماسه و سیمان بهره برداری می‌کنند، متوقف نمایند، چون برای سلامت مردم آلودگی ایجاد می‌کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: