• يکشنبه ٢٧ مهر ١٣٩٩-١٤:٢٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣٥٧
در جلسه شورای شهر

کلیات طرح «ارائه تسهیلات ویژه خیرین مسکن‎ ساز برای کمک به تامین مسکن اقشار محروم» تصویب نشد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرح «ارائه تسهیلات ویژه خیرین مسکن ساز برای کمک به تامین مسکن اقشار محروم» را شفاف ندانسته وآن را فساد زاد دانستند. همچنین در پایان کلیات این طرح با 8 رای موافق به تصویب نرسید.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، طرح «ارائه تسهیلات ویژه خیرین مسکنساز برای کمک به تامین مسکن اقشار محروم» در جلسه صحن شورا مورد بررسی قرار گرفت. و مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، به ارائه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه پرداخت، و گفت: امروز تامین مسکن، مسئله و مشکل مردم تهران و دیگر کلانشهرهای کشور است. و برای حل آن باید شهرداری ها و خیرین دست یاری به سوی هم دهند، و مشکل مردم را حل کنند. 

محمد سالاری در مخالفت با این طرح بیان داشت: این طرح دارای اشکالات ساختاری است و باید مورد بررسی دقیق تری قرار بگیرد.

او ضمن بیان اینکه با هدف اصلی طرح مخالفتی ندارد، گفت: اما از این بُعد مخالفم که اساسا امکان نظارت بر فرایندی که کمکهای شهرداری و شورا به جامعه هدف تعلق بگیرد، وجود ندارد.

سالاری ادامه داد: در این طرح به افرادی تحت عنوان خیرین، مجموعهای از بستههای تخفیفی ارائه میشود. اما چه تضمینی وجود دارد که خدمات به این اقشار برسد؟ در مواردی، این افراد موسوم به خیر، این بستههای تخفیفی را میفروشند و پیگیری آن برای شهرداری مقدور نیست.

لذا درخواست دارم این طرح پس گرفته شود، چراکه فساد زاست و راهی برای اطلاع از رسیدن این تسهیلات به اقشار محروم وجود ندارد.

اما حجت نظری، در موافقت با این طرح گفت: با توجه به نیت طرح، بهتر است به کلیات آن رای دهیم، اما جزئیات را به کمیسیونها برگردانیم تا نواقص حل شوند.

در این حین زهرا نژاد بهرام، پرسشی را در خصوص ماهیت خیرین مطرح کرد و گفت: این خیرین مسکنساز چه کسانی هستند؟ آیا مجمعی دارند یا عضو سازمانی هستند؟ اصلا منظور از خیر مسکنساز چیست؟

او سپس این پرسش را مطرح کرد، که آیا این طرح برای کل شهر تهران است؟ یا فقط بافت فرسوده را در بر میگیرد؟

همچنین علی اعطا، در مخالفت با این طرح گفت: این پیشنهاد در ظاهر خوب است، اما مفاد آن به ویژه بخش مربوط به تسهیلات نامشخص است، و هرکسی را شامل میشود و هرکسی میتواند به بهانه مسکنسازی از این تسهیلات برخوردار شود، و استفاده شخصی کند. بنابراین این موضوع خلاف ضوابط و مقرراتی است که برایشان تلاش میکنیم.

او همچنین مطرح کرد که تعریفی برای این خیرین مسکنساز وجود ندارد.

اما سید حسن رسولی، در موافقت با این طرح بیان داشت: در تمام دنیا یکی از خدمات شهرداری، کمک به ایجاد مساکن برای قشر آسیب‏پذیر به هدف کاستن آسیبهای اجتماعی است.

او با اشاره به اینکه نهاد خیرین مدرسهساز، نهادی شناخته شده هستند و بیش از خود دولت، مدرسه میسازند، ادامه داد: در اینجا هم نهادی برای خیرین مسکنساز وجود دارد که نهادی مشخص است.

او در پایان سخنان خود گفت، ایرادات جزئیات طرح را میتوان برطرف کرد. بنابراین پیشنهاد میکنم به کلیات رای دهیم، و جزییات را در کمیسیون ها مورد بررسی بیشتر قرار می دهیم.

سپس کاوه حاجی علی اکبری، مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه هنوز طرح مسکن قابل استطاعت به تصویب هیئت وزیران نرسیده است، گفت: از شورا درخواست دارم که پس از تصویب طرح مسکن قابل استطاعت در هیئت وزیران، این طرح را متناسب با طرح مسکن قابل استطاعت ارائه کند.

در پایان کلیات این طرح با 8 رای موافق به تصویب نرسید.

243-11

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: