• دوشنبه ٢١ مهر ١٣٩٩-١٠:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣٠٣
گزارش روزنامه همشهری از جلسه 241 شورا:

از نامگذاری خیابانی به نام شجریان تا پارک انحصاری ممنوع

اعضای شورای شهر تهران مجوز انتشار 4هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 99 برای حمل‌ونقل عمومی پایتخت را تصویب کردند

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از روزنامه همشهری؛یکشنبه دویست‌و چهل‌و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به ریاست محسن هاشمی برگزار شد و نامگذاری خیابانی به نام استاد محمدرضا شجریان مهم‌ترین خبری بود که مطرح شد و درنهایت جلسه با تصویب لایحه اساسنامه سازمان املاک و مستغلات و آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری تهران به پایان رسید.
محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای جلسه فقدان استاد شجریان را تسلیت گفت و با اشاره به شخصیت برجسته وی، عنوان کرد: «تأثیر شجریان تنها در حوزه آواز نبود و در ابعاد مختلف موسیقی از ابداع سازهای جدید تا معرفی موسیقی ایرانی به جهان نقش بی‌بدیعی داشت. او قاری برجسته‌ای بود و خوشنویسی می‌دانست و آثار ماندگارش به‌عنوان میراث ایرانیان جاودان خواهد بود.» هاشمی به وظیفه سازمان صداوسیما هم اشاره کرد و گفت: «تقاضا دارم مسئولان سازمان صداوسیما کم‌لطفی را کنار بگذارند و در انتشار آثار برجسته ایشان به‌ویژه اثر ماندگار ربنا اقدام کنند.»
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان صحبت‌هایش به موضوع نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان اشاره و عنوان کرد: «مکاتبات لازم با شهرداری تهران برای اجرای مصوبه شورا جهت نامگذاری خیابانی به نام استاد آواز ایران محمدرضا شجریان انجام شده که به‌زودی این کار توسط شهرداری تهران انجام می‌شود.»
پس از پایان صحبت‌های محسن هاشمی، نوبت به اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید تا تذکرات خود را به شهردار تهران بدهند. ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر نخستین فردی بود که تذکر به شهردار تهران را با کم‌کاری در مورد استفاده از فضاهای تبلیغاتی شهر تهران در سوگ استاد شجریان شروع کرد و گفت: «شهر تهران متعلق به مردم است و شیوه پیرایش و آرایش آن در مناسبت‌های مختلف بر‌عهده شهرداری‌است که باید براساس علایق و سلایق شهروندان انجام شود. فقدان استاد شجریان کشور را در سوگی عمیق فرو برده است که برای تسکین آلام شهروندان و همراهی با خانواده استاد و بزرگداشت این چهره ملی باید بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی به تصویر و صدای استاد مزین می‌شد.»  علاوه بر خداکرم، 8عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران این تذکر را امضا کرده بودند.

مشکلات زیست‌محیطی خط 10مترو
آرش میلانی، رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری تذکر به شهردار را منوط به خط 10مترو کرد و گفت: «خط 10متروی تهران حدود 43کیلومتر طول دارد که در مسیر شرقی- غربی طراحی شده و از دامنه‌های البرز عبور خواهد کرد. مسیر این خط در بخش کوهپایه‌ای قطعاً اثرات منفی در رژیم آب‌های زیرزمینی خواهد داشت.» به گفته او، جریان آب ناشی از بارش‌های کوهستان و ذوب برف برای تغذیه آبخوان تهران باید از سازند آبرفتی شمیرانات و کن عبور کند. او افزود: «این سازند آبرفتی در محدوده شمیرانات از ضخامت کمی برخوردار است و ساخت و سازهایی که باعث انسداد زیرسطحی در امتداد شرقی -غربی پهنه شمیرانات و کن می‌شود، می‌تواند موجب اختلال در رژیم تغذیه آبخوان تهران و افزایش تصاعدی کسر آبخوان شود؛ بنابراین به شهرداری تهران تذکر می‌دهم مطالعه زیست‌محیطی خط 10مترو را در دستور کار قرار دهد و در چارچوب نظام ارزیابی پروژه‌های عمرانی اثرات منفی طرح بر محیط‌زیست شفاف و راهکارهای لازم جهت کاهش مدیریت در اثرات منفی طراحی و اجرا شود.»

گودهای خطرناک تهران
ریزش ساختمان در خیابان ابوذر سبب شد تا محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در جلسه 241درخصوص گودهای پرخطر به شهردار تهران تذکر دهد. او گفت: «در مورد گودهای پرخطر هشدارهایی به شهرداری تهران داده شده و قرار بود شهرداران مناطق بیست‌ودوگانه نسبت به تعیین‌تکلیف گودها براساس آخرین اخطارها اقدام کنند که هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است.»
دادن اختیار کامل به شهرداران مناطق هم مورد دیگری بود که سالاری در قالب تذکر اینگونه بیان کرد: «مشکل مدیریت شهری عدم‌برون‌سپاری اختیارات مدیران شهری مناطق و مطالبه‌گری و بازخواست آنهاست. اگر زمان مدیریت شهرداران گذشته را که موفق بودند، بررسی کنیم، می‌بینیم اختیارات به‌طور کامل به شهرداران، سازمان‌ها و شرکت‌ها داده می‌شد. امروز شهرداری منطقه نه‌تنها اختیارات کامل ندارد، بلکه نمی‌تواند مدیر روابط عمومی منطقه را جابه‌جا کند. در چنین شیوه مدیریتی چگونه می‌خواهیم شهردار منطقه تجلی عینی مدیریت شهری در منطقه باشد؟ بنابراین تقاضا دارم جلسه اختصاصی تشکیل و تصمیمات لازم گرفته شود.»

پارک انحصاری ممنوع
معضل انحصاری کردن معابر توسط برخی از افراد و حتی اداره‌ها و سازمان‌ها دغدغه افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران بود که درباره آن گفت: «افزایش خودروها در سطح شهر و ساخت‌وساز خانه‌ها و ایجاد مراکز بزرگ خرید علاوه بر آلودگی هوا و ترافیک مشکل کمبود پارکینگ را به همراه داشته است. این روزها در حواشی معابر جایی برای پارک خودرو نیست و هرازگاهی معضل پیدا کردن جای پارک منجر به برخورد شهروندان و بروز حوادث تلخ و ناگوار می‌شود. مطابق قانون 24مدنی هیچ‌کس نمی‌تواند کوچه‌ها و خیابان‌ها را تملک کند. درصورتی که شاهد هستیم برخی از افراد و اداره‌ها با قرار دادن موانع، از پارک خودرو توسط شهروندان ممانعت می‌کنند. » حبیب‌زاده ادامه داد: «قانونگذار معابر عمومی را متعلق به همه شهروندان می‌داند؛ از این‌رو منع قانونی برای پارک خودرو وجود ندارد و شهروندان می‌توانند هر جا که منع قانونی نداشته باشد، خودروی خود را پارک کنند؛ بنابراین وظیفه مأموران شهرداری است درصورت مشاهده انحصاری کردن معابر عمومی علاوه بر جمع‌آوری موانع، خاطیان را که اصرار به انجام این کار دارند به ضابطان دستگاه قضا معرفی کنند.»

اطلاعات ایمنی ساختمان‌ها در دسترس نیست
دیروز بهاره آروین، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، بحث مسدود‌سازی‌ دسترسی شهروندان به اطلاعات ایمنی ساختمان‌ها توسط شهرداری تهران را مطرح کرد و گفت: «شهرداری تهران مکلف است مشخصات ساختمان‌های دارای تأییدیه ایمنی و ساختمان‌های فاقد تأییدیه ایمنی را از طریق پرتال سازمان و سامانه شهرسازی شهروندی (تهران من) برای ساختمان‌های مشمول این مصوبه منتشر و اطلاع‌رسانی کند.»
به گفته او، فاز اول اجرای طرح شفاف‌سازی‌ و اطلاع‌رسانی اطلاعات ایمنی ساختمان‌ها هفتم مهر‌ماه بهره‌برداری شد و اطلاعات ایمنی هزار ساختمان عمومی پایتخت که به لحاظ میزان تردد و جمعیت، بالقوه خطرپذیری بالایی داشتند، روی نقشه تهران و از طریق سامانه شهرسازی شهروندی (تهران من) در دسترس عموم شهروندان قرار گرفت. آروین در ادامه به در دسترس نبودن اطلاعات در این بخش انتقاد کرد.

حسابرسی از شهرداری تهران
بحث اصلی جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران حسابرسی از سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران بود که مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران پشت تریبون رفت و گفت: «حسابرسی از سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در سال 1393توسط یک مؤسسه حسابرسی و خدمات مدیریت مهم انجام شده است. حسابرس منتخب شورا با ذکر 15بند (بندهای 4تا 18) به‌عنوان مبانی اظهارنظر مشروط، بر مواردی که تحریف صورت‌های مالی و محدودیت در رسیدگی  رخ داده گزارش حسابرسی خود را به‌صورت مشروط ارائه کرده است. کمیته بودجه و نظارت مالی پس از دریافت گزارش‌های حسابرسی در دوره پنجم نسبت به بررسی گزارش حسابرسی اقدام و نتیجه گزارش حسابرسی سازمان املاک را در تاریخ 25اردیبهشت 1397به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کرده است.» 
به گفته او، در ارزیابی کلی صورت‌های مالی و گزارش حسابرس منتخب شورا درباره این سازمان، عدم‌رعایت شفافیت درصورت‌های مالی و قراردادها، مباحث مالیاتی، عدم‌پایبندی به رعایت اساسنامه سازمان و بی‌توجهی به اجرای مصوبات شورا در این سازمان مشهود است: «شورای اسلامی شهر تهران موظف است حداکثر تا پایان سال 99نسبت به بررسی و تصویب آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان املاک شهر تهران، اقدام لازم را انجام دهد.»
درنهایت پس از صحبت‌های مجید فراهانی، لایحه اساسنامه سازمان املاک و مستغلات و آیین‌نامه معاملاتی شهرداری تهران با اکثریت آرا توسط اعضای شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد.

تصویب انتشار اوراق مشارکت 4هزار میلیاردی
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در جلسه 241شورای شهر پشت تریبون رفت و خبر انتشار اوراق 4هزار میلیارد تومانی را داد به گفته او براساس این لایحه مجوز انتشار 40 هزار میلیارد ریال اوراق مالی برای اجرای طرح‌های حمل‌ونقل عمومی شهر تهران که یک فوریت آن در جلسه قبل به تصویب رسیده بود، داده می‌شود. او گفت: «سقف مجوز شورا درخصوص این لایحه مبلغ 30هزار میلیارد ریال بود ولی شهرداری تقاضای افزایش آن را تا سقف 40 هزار میلیارد ریال به شورا ارائه داده بود. بازپرداخت 50درصد از اصل سود این اوراق بر عهده دولت است، بنابراین به نفع شهرداری است که از این فرصت استفاده کند. » این لایحه در ادامه با بررسی جزئیات همراه و با 16رأی موافق توسط اعضای شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: