• شنبه ١٩ مهر ١٣٩٩-٠٨:٥٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٢٦٠
روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت؛

گره نام‌گذاری خیابان «شجریان» باز می‌شود؟

روزنامه ارمان ملی در گزارشی سرنوشت نام گذاری خیابانی به نام مرحوم استاد شجریان پرداخته است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از آرمان ملي: درگذشت استاد محمدرضا شجريان، بهانه‌اي شد تا بار ديگر نام و عکس‌هاي او بعد از 11 سال، بر سردر کوچه‌ها و خيابان‌هاي پايتخت و زادگاهش مشهد نقش ببندد. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد که بعد از انتخابات سال 88 و حواشي آن، انتشار عکس‌ها، صدا و تصوير او در رسانه‌هاي رسمي داخلي همچون صدا‌و‌سيما ممنوع بود. بدون‌ترديد تا انتخابات دولت دوازدهم و ثبت ملي مناجات «ربنا» - با پيگيري‌هاي رئيس‌جمهور- و البته شنيده شدن يکي از آوازهاي استاد شجريان در خودروي روحاني که براي حضور در يکي از سخنراني‌هاي انتخاباتي در سال 96 در حرکت بود، تابوي ممنوعيت نام محمدرضا شجريان را شکست. در تجربه‌اي به ياد دارم که در يکي از روزنامه‌هاي دولتي، حتي به‌کار بردن نام «شجريان» در مطالب و گزارش‌ها ممنوع بود. با اين حال يکي از مواردي که در رابطه با نام محمد‌رضا شجريان هنوز مسکوت مانده، دو مصوبه شوراي شهر تهران و مشهد در سال‌هاي 97 و 98 در ارتباط با نام‌گذاري دو خيابان به نام اين استاد آواز و هنر ايراني است که شايد با صحبت‌هاي روز گذشته سخنگوي کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران، گره از اين مشکل نيز به‌زودي باز شود. در شرايطي که چندي پيش و با وخامت سلامت جسماني استاد شجريان، برخي از کاربران شبکه‌هاي اجتماعي در يک رويا‌پردازي، عکس او را بر بيلبوردهاي شهر تهران نقش بسته بودند، حجت نظري، عضو شوراي شهر تهران از اکران تصاوير استاد شجريان در فضاهاي شهري پايتخت خبر داد و به ايسنا گفت: «در پيگيري‌اي که از سازمان زيباسازي شهرداري تهران انجام دادم، بنا شد تا تصاوير استاد شجريان روي بيلبوردها و فضاهاي شهري پايتخت نصب شود. البته من هم مانند ميليون‌ها نفر از مردم ايران دلم مي‌خواست در زمان حيات استاد و براي دعوت به کنسرت ايشان اين بيلبوردها را در فضاهاي شهري ببينم اما افسوس که نشد. به گفته نظري، اقدامات مربوط به جانمايي اين تصاوير انجام شده و پس از چاپ به‌زودي در سراسر شهر نصب خواهد شد». اواخر سال 97 بود که طرح نام‌گذاري خياباني به‌نام استاد شجريان توسط تعدادي از اعضاي شوراي شهر مشهد امضا و پيشنهاد شد. سيد‌مسعود رياضي عضو شوراي شهر مشهد در پاسخ به اين پرسش که آيا احتمال دارد با اين طرح مخالفت شود، گفت: مشکلي در رابطه با تصويب اين طرح وجود ندارد. اگر طرح به تصويب شورا برسد، شهرداري موظف است خياباني را به‌نام اين استاد فرهيخته نام‌گذاري کند. اميدواريم در رابطه با اين نام‌گذاري از سوي برخي خرده گرفته نشود؛ همانطور که تاکنون در اين رابطه مشکلي پيش نيامده است. اميدواريم پس از تعطيلات نوروزي (سال 98) طرح آن در کميسيون فرهنگي به صحن علني مجلس رفته و تصويب شود». اما بعد از گذشته يک سال و نيم اين اتفاق رخ نداد. در اقدامي مشابه و در روز 27 فروردين 98 اعضاي شوراي شهر تهران با نام‌گذاري خياباني به نام «محمد‌رضا شجريان» موافقت کردند و اين پيشنهادات با 15 راي موافق و بدون مخالف تصويب شد، اما نام‌گذاري اين خيابان نيز مانند مشهد، مسکوت ماند.

حواشي نام‌گذاري خيابان شجريان

يکم مهر امسال و همزمان با روز تولد 80 سالگي استاد شجريان، برخي کانال‌هاي تلگرامي نامه‌اي با مهر و امضاي محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران منتشر کردند که در آن از حناچي شهردار تهران خواسته شده بود از نام‌گذاري خياباني به نام استاد شجريان خودداري شود!. اما محسن هاشمي، خيلي زود در مورد اين حواشي واکنش نشان داد و پيرامون انتشار اين نامه گفت: «اين موضوع بسيار قديمي است و براي يک‌ونيم سال قبل است و از آنجايي که هدف اين کار روشنگري نبود و افراد سعي در تخريب داشتند تصميم گرفته شد که سخنگوي شوراي شهر در اين خصوص توضيحاتي ارائه کنند؛ اما من نمي‌گويم موضوع منتفي است، بلکه از شهردار مي‌خواهيم در راستاي اجراي هرچه بهتر اين مصوبه مدتي صبر کند و جاي نگراني هم نيست.» پس از اظهار‌نظرهاي هاشمي، علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران درباره نامه منتشر شده پيرامون عدم‌نام‌گذاري خياباني به نام استاد شجريان از سوي رئيس شوراي شهر تهران گفت: برداشت رايج چنين شكل گرفته است كه چون آقاي هاشمي براي شهردار نوشته‌اند نام‌گذاري به نام استاد شجريان تا اطلاع ثانوي انجام نشود، پس نصب تابلو و نام‌گذاري معلق و متوقف مانده است. در صورتي كه ماجرا برعكس است. حقيقت ماجرا اين است كه با توجه به اينكه بنا به ملاحظات و مصالحي، اين نام‌گذاري نمي‌توانست انجام شود، آقاي هاشمي با شهردار مكاتبه كردند تا بار حقوقي مسئوليت عدم‌اجراي اين مصوبه به گردن شهرداري نيفتد. در حقيقت اين نامه در شرايطي نوشته شد كه اولا همه اعضاي شورا و ثانيا شهردار محترم دريافته بودند بنا به مصالح و ملاحظاتي اين نام‌گذاري نمي‌تواند انجام بگيرد. اعطا تاكيد كرد: حتي ممكن است اين نامه به درخواست شهرداري نوشته شده باشد تا وقتي مصوبه‌اي به دلايلي قابل اجرا نيست، خود شورا به آنها بگويد تا اطلاع ثانوي اين مصوبه را اجرا نكنيد.

اميدواريم مشکلات برطرف شود

يکي از اعضاي شوراي شهر که تمايلي نداشت در اين رابطه نامش منتشر شود، گفت: «ان‌شاءا... با وجود اينکه صدا و سيما چهره استاد را بعد از سال‌ها پخش کرده و قرار است نام استاد روي بيلبوردهاي شهر تهران نقش ببندد، اميدواريم به‌زودي مشکلات نام‌گذاري خياباني به نام ايشان و اجراي مصوبه سال 98 شوراي شهر، برطرف شود، چون اين موضوع خواسته مردم است.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: