• پنج شنبه ٣ مهر ١٣٩٩-١٨:٢٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩١١٢
روزنامه همشهری در گزارشی نوشت:

نقش مهم زنان در صلح جهانی

مراسم روز جهانی صلح دیروز به‌همت شورای شهر تهران برگزار شد

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از روزنامه همشهری مراسم روز جهانی صلح در ساختمان پارلمان شهری پایتخت برگزار شد؛ مراسمی که اگرچه به‌همت شورای شهر تهران تدارک دیده شده بود، اما در آن نمایندگانی از نهادهای مختلف حضور داشتند تا از شعارهایی که برای برقراری صلح سر داده شده، ولی هیچ‌گاه عملی نشده است، بگویند؛ از نقش بانوان و دختران در افزایش امنیت شهرها و برقراری صلح در نقاط گوناگون.

 در مراسم روز جهانی صلح، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، حسین میرمحمدصادقی رئیس کرسی حقوق بشر و صلح در یونسکو، مجتبی مقصودی رئیس هیأت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران، همراه با تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به بیان نظرات خود پرداختند.   به گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران در این مراسم گفت: «جنگ، دفاع و صلح کلماتی است که روی لبه چاقو حرکت می‌کنند و اگر رهبران کشورها به آن دقیق نگاه نکنند و مراقب لغت آدمیت نباشند، می‌لغزند و حتی به بهانه دفاع، وارد جنگ می‌شوند.» محسن هاشمی افزود: «در اسلام هم بر این امر تأکید شده است. در کشور ما و در جهان امروزی، صلح به‌عنوان یکی از مقدس‌ترین کلمات است.» او ضمن گلایه از صدا‌و‌سیما گفت: «یکی از این سانسورها در صدا‌و‌سیما و رسانه‌های رسمی، نقش آیت‌الله هاشمی است که نقش مؤثری به‌عنوان فرمانده جنگ در صلح پایدار و دفاع‌مقدس داشتند.» هاشمی درباره نقش زنان در صلح با اشاره به شرایط کرونا، گفت: «اگر‌چه جنگ مردانه است، اما در دفاع اگر حضور زنان را نداشته باشیم، نمی‌توانیم به نعمت صلح برسیم.»  نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز در این نشست گفت: «راه‌حل رفع تعارض بین ملت‌ها نه ستیزه‌جویی و جنگ‌افروزی، که ایجاد موازنه بین ملت‌ها در عرصه بین‌الملل است.»
سیدابراهیم امینی‌ ادامه داد: «در شورای پنجم تلاش‌هایی در جهت اقدامات حقوق بشری مانند دسترسی آزادانه به اطلاعات شد و تمام جلسات شورای شهر علنی برگزار و مصوبات محرمانه ممنوع شده ‌است.»
در ادامه این مراسم، رئیس کرسی حقوق بشر و صلح در یونسکو، گفت: «روز جهانی صلح در سال۲۰۲۰ با تلفات جانی و تنش‌های ناشی از ویروس کرونا همراه است.»
حسین میرمحمدصادقی با تأکید بر اینکه برقراری صلح نیازمند همکاری همه دولت‌ها‌ست، اظهار کرد: «در روند صلح، زنان همواره نقش اساسی داشتند. هر جا جنگ و خونریزی وجود داشته، حقوق زنان بیش از همه پایمال شده است و هر جا زنان بوده‌اند، صلح و دوستی حاکم شده است. مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز زن را دارای حقوق یکسان با مردان می‌داند.» در ادامه این مراسم از پوستر و کتاب صلح با حضور اعضای شورا رونمایی شد.‌
رئیس هیأت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: «امیدوارم برگزاری این مراسم باعث شود در سال‌های آینده از فضای صلح مثبتی برخوردار شویم. امروز مدنظر ما نه فقدان جنگ، که آینده کم‌دغدغه‌تر است.» مجتبی مقصودی، ادامه داد: «امسال یکی از متولیان جمع شهرداری و شورای شهر هستند که مطالبه صلح را از نزدیک درک می‌کنند.»
 معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز به موضوع مشارکت زنان و دختران در فرایندهای مربوط به صلح پرداخت و گفت: «فقط جنگ صلح را زیر سؤال نمی‌برد. تحریم‌هایی که امروز مشکلات زیادی برای مردم ایران ایجاد کرده اقدام ضد‌صلح است و مردم ایران با تلاش در مقابل این اقدامات ایستادگی کردند. خیلی از جنگ‌ها به بهانه صلح به راه افتاد و خیلی از حرکت‌ها که به بهانه مبارزه با تروریسم از سوی آمریکا انجام شد به جنگ دامن زد.» معصومه ابتکار افزود: «اینکه چطور مشارکت مردم به‌ویژه زنان و دختران را در فرایندهایی مثل صلح تثبیت کنیم، مهم است. امروز صحبت از صلح در معامله قرن که آمریکا دنبال می‌کند وجود دارد، اما مشخص است این برنامه با هدف صلح عادلانه نیست، بلکه مناسبات سیاسی به نفع امنیت و پایداری شرایط برای رژیم اشغالگر قدس است.» به‌گفته او، برای صلح پایدار باید اقدامات از خانواده شروع شود. ابتکار گفت:‌ «اگر در خانواده صلح را نهادینه کنیم و مفاهیم لازم برای گفت‌وگو و روابط توأم با آرامش و مفاهمه ایجاد کنیم، به جامعه توسعه می‌دهیم. طرح گفت‌وگوی خانواده با این هدف در بیش از ۶۰ شهر در حال اجراست که مهارت‌های حل اختلاف و گفت‌وگو را آموزش می‌دهد. طرح گفت‌وگوی بین نسلی که موضوع پیوند برقرار کردن بین نسل‌های مختلف است، موضوع مهمی است که می‌تواند به صلح و سازش در خانواده کمک کند. این طرح‌ها را از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد و وزارت آموزش و پرورش پیش می‌بریم.»

بیشترین نقض حقوق انسانی متوجه زنان است
زهرا نژادبهرام، عضو هیأت شورای شهر تهران، هم با اشاره به اهمیت صلح برای مقابله با کرونا و نقش زنان در برقراری صلح گفت: «براساس شاخص صلح جهانی GPI روند صلح سیر نزولی داشته است. در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در ۹۲کشور روند نزولی داشته است. امسال به‌مناسبت روز صلح باید از دردهای مشترک و تشریک مساعی برای رفع آنها سخن بگوییم.»
نژادبهرام بیان کرد: «چنان‌که استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان، می‌گوید: «این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود.» از این روست که برای مقابله با کرونا لازم است با تحریم، جنگ، تعرض و تبعیض رو به رشد در جهان مقابله کنیم. برقراری صلح پایدار مبتنی بر مفاهمه، تساهل و رواداری در گستره فرهنگ عمومی است. بهترین بستر ایجاد فرهنگ مصالحه، جوامع شهری است. شهر باید به مکانی برای درک مشترک انسان‌های شهروند از یکدیگر، احترام متقابل به همدیگر و نیز تعامل و گفت‌وگو برای حل مشکلات متقابل تبدیل شود. در این مسیر باید مدیران شهری اعم از شهرداری‌ها و شوراهای شهر خود را مکلف به ایجاد بستر مناسب جهت تحقق این امر مهم کنند.»
به اعتقاد نژادبهرام، یکی از بخش‌های مؤثر جوامع که نقش مؤثری در برقراری صلح جهانی دارند، زنان هستند. این عضو شورای شهر تهران گفت: «بیشترین موارد نقض حقوق انسانی در گستره جهانی متوجه زنان است. مادامی که نیمی از جمعیت جهان که نقش کلیدی در تربیت بشر دارند از کمند تبعیض، بی‌عدالتی و سلطه‌جویی رهایی نیابند به‌سختی می‌توان به برقراری صلح امیدوار بود. حکومت‌ها باید گام‌های بلندی در عرصه‌های داخلی و جهانی برای ارتقای جایگاه زنان بردارند و به این باور برسند که مسیر صلح از آغوش مادران می‌گذرد. زنان تکیه‌گاه صلح و مروج آن هستند. آنها با در اختیار داشتن عواطف مادری قادرند، بستری مطلوب برای تسری گفت‌وگو و صلح در جهان فراهم آورند. آنان خود موضوع صلح و کاربر آن هستند، به شرط آنکه باور کنیم که جهان بشری مشترک و متعلق به همه انسان‌هاست. زنان کانون مدارا و بستر رواداری را با تکیه بر عواطف انسانی همواره بازتولید می‌کنند، چراکه آنان در پی ایجاد محیطی امن و ایمن برای فرزندان خود هستند. بنابراین، لازم است برای پایان دادن به ناامنی، خشونت، جنگ و مقابله با کرونا با هم متحد شویم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: