• سه شنبه ٢٥ شهريور ١٣٩٩-١٠:٢٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٩٨٨
زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد؛

ایجاد فضای مطلوب زیستی با پروژه های محله محور

طی دوره مدیریت فعلی شهری با تغییر نگاه مدیریتی، اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس و خرد یا همان محله‌محور در دستور کار سکانداران شهر قرار گرفت تا به گفته «زهرا نژادبهرام» عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران از یک‌سو فضای شهری را برای زندگی مطلوب‌تر کنند از سوی دیگر پاسخگوی مطالبات مردم باشند. با او در همین رابطه گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از روزنامه همشهری،طی دوره مدیریت فعلی شهری با تغییر نگاه مدیریتی، اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس و خرد یا همان محله‌محور در دستور کار سکانداران شهر قرار گرفت تا به گفته «زهرا نژادبهرام» عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران از یک‌سو فضای شهری را برای زندگی مطلوب‌تر کنند از سوی دیگر پاسخگوی مطالبات مردم باشند. با او در همین رابطه گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

 

تعبیر و تعریف شما از پروژه‌های خرد چیست؟
پروژه‌های خرد و کوچک یک فرصت برای بازگشت به زندگی هستند و در واقع محل اصلی زندگی برای شهروندان معنادار می‌شود و مفهوم توسعه را قابل دسترسی می‌کند. با اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس می‌توان عینی‌تر به مفهوم توسعه دسترسی پیدا کرد.
آیا اجرای پروژه‌های خرد برای ساکنان هم نتایج مثبتی به همراه دارد؟
وقتی خطوط توسعه شهری از فضای‌های بزرگ، گذری و عبوری به درون و عمق بافت‌ها برده می‌شود، با پروژه‌های خرد و کوچک‌مقیاس تصویر اهمیت‌دادن و مهم‌بودن زندگی در محلات را در برابر شهروندان ساکن همین محله‌ها ترسیم می‌کنیم. در حقیقت ساکنان محله‌ها زن و مرد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، به کارهای انجام‌شده نگاه می‌کنند و متوجه می‌شوند که چگونه می‌توانند نشاط شهری را به‌دست بیاورند و زندگی در فضای مطلوب زیستی را تجربه می‌کنند.
پروژه‌های خرد ممکن است زمینه‌ای برای تحولات بزرگ در شهر تهران باشد؟
شخصا باور دارم با طرح‌های خرد و کوچک‌مقیاس اتفاقات بزرگی در شهر تهران رخ می‌دهد، چراکه اجرای هزار پروژه خرد و کوچک‌مقیاس در 352محله قطعا می‌تواند تحولاتی در محله‌ها و بالطبع در شهر و حتی زندگی شهروندان ایجاد کند. هویت انسان و زیست انسان درون شهر همان چیزی است که مغفول مانده بود. با اجرای طرح‌های خرد می‌توان تحولاتی در زیست شهری ایجاد کرد و به پیوند شهر و شهروندان معنا داد. همین نگرش به شهر و شهروندان، زمینه اجرای طرح‌های خرد در محله‌ها را فراهم کرد.
مهم‌ترین نتیجه اجرای پروژه‌های خرد یا کوچک‌مقیاس چیست، توضیح دهید ؟
مهم‌ترین اثرات پروژه‌های خرد یا همان کوچک‌مقیاس این است که تصور ما از توسعه را در محدوده فضاهای شهری تهران تغییر می‌دهد. زمانی که به عمق و دل شهر یعنی کوچه‌ها پس‌کوچه‌ها وارد می‌شویم، مشخص می‌شود زندگی آنجا جریان دارد و زندگی واقعی آنجاست و مابقی بخش‌ها گذری هستند. 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: