• سه شنبه ٢٥ شهريور ١٣٩٩-١٠:٠١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٩٨٢
محمد علیخانی در گفت‌وگو با مهر مطرح کرد؛

پرداخت‌های دقیقه نودی دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی راهگشا نیست

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری، درخواست کمک ۴هزار میلیاردی برای توسعه حمل و نقل عمومی را به دولت داده، گفت: امیدواریم تخصیص اعتبارات در سال جدید باز هم به دقیقه ۹۰ نرسد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از مهر؛ شهردار تهران در نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری درخواست کرد که منابع مالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
 
انعکاس مشکلات به مقام معظم رهبری کمک کننده است
 
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در واکنش به ارسال این نامه از سوی شهردار تهران گفت: انعکاس مشکلات به رهبری خوب است و باید ایشان در جریان مشکلات قرار بگیرند.
 
وی در ادامه افزود: شاید بتوانیم از این طریق مجوز برداشت از صندوق ملی توسعه را به دست آوریم یا ایشان به دولت تذکر دهند تا به تعهداتشان در زمینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل عمومی عمل کنند.
علیخانی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای نیست که دولت بدهی چند هزار میلیاردی خود به شهرداری را پرداخت کند اظهار داشت: اما این مسئله توجیه عدم توجه دولت به مصوبات دوره خودش هم نباشد نمی‌شود و قوانین مجلس را هم مورد بی‌توجهی قرار بگیرد.
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اظهارات اخیر معاون رئیس جمهور که گفته است ما به تعهدات خود برای کمک به شهرداری عمل کرده‌ایم، گفت: منظور وی مربوط به پرداخت ۱,۵۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت بود که در دقیقه ۹۰ پرداخت شد و بخشی از تعهدات محسوب می‌شود.
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه و بودجه امسال باید حدود ۸ هزار میلیارد به حوزه حمل و نقل عمومی کشور از سوی دولت پرداخت شود، گفت: شهرداری از این محل، درخواست ۴ هزار میلیارد کمک به حمل و نقل عمومی شهر تهران را داده است و در حال حاضر این موضوع مورد بحث قرار گرفته است.
 
علیخانی خاطرنشان کرد: امیدواریم تخصیص اعتبارات در سال جدید باز هم به دقیقه ۹۰ نرسد.
 
تنها ۳۰ درصد از بدهی سهم شهرداری از محل جرایم راهنمایی و رانندگی از سوی دولت پرداخت شده است
 
وی با اشاره به اینکه دولت باید ۶۰ درصد از درآمدهای حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی را به شهرداری پرداخت کند، ابراز داشت: اما متأسفانه از رقمی که در سال گذشته بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان بوده تنها ۳۰ میلیارد پرداخت شده دولت این پول را به یک زخم دیگر زده است.
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر گفت: پرداخت ۳۰ میلیارد از سهم ۷۰۰ میلیاردی خنده دار است، آن‌وقت توقع دارند، حمل و نقل عمومی مشکل پیدا نکند؟ چطور آقای نوبخت گفتند ما بدهی‌های مختلف خودمان را پرداخت کرده‌ایم.
 
شهرداری باید دوره بیفتد و سهم خودش را بگیرد
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه درآمدهای حاصل از پارک حاشیه‌ای باید به خزانه واریز شود و از جمله درآمدهای شهرداری محسوب می‌شود، گفت: متأسفانه شهرداری باید دوره بیفتد که پول خودش را دریافت کند، یارانه بلیت مترو و اتوبوس در سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده که پرداخت نشده است.
 
وی در پاسخ به این سوال که درخواست‌های شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل و بهبود شرایط آن در تهران دیرهنگام بود و در سه سال گذشته جهشی وجود نداشته است اظهار داشت: باید در کمیسیون بدهی‌ها شهرداری را احصاء می‌کردیم و نمی‌دانستیم کدام بخش دولت بدهی دارد و باید از شهرداری آمار می‌خواستیم.
 
محکومیت دولت به پرداخت هزار میلیارد به شهرداری
علیخانی ادامه داد: درآمد شهرداری از محل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی حدود ۱۰ سال است، پرداخت نشده و حتی قالیباف (شهردار اسبق تهران) به خاطر این عدم پرداخت، از دولت شکایت کرده بوده و دولت محکوم شده اما از مبلغ محکومیت هزار میلیاردی دولت هنوز هم پرداختی صورت نگرفته است.
 
عدم ورود دستگاه‌های نظارتی به تخلفات دولت
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه این اشکال به دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و مجلس هم وارد است که چرا قوانین مصوب شده اجرا نمی‌شود گفت: دولت خود را موظف به پرداخت بدهی‌ها نمی‌داند و در این شرایط نمی‌توانیم توقع داشته باشیم به سند توسعه عمل شود.
 
علیخانی افزود: بخش زیادی از تعهدات شهرداری‌ها به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های دولت زمین مانده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: