• سه شنبه ١٨ شهريور ١٣٩٩-١٧:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٩٠٨
احمد مسجدجامعي با اشاره به وضعيت نامناسب مكان - رويداد مهم انقلاب تاكيد كرد

با نگاهي ملي، نمادهاي مناسب در ميدان هفده شهريور ساخته شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: میدان شهداي هفده شهریور، میدان مهمی است و ارزش های فراوانی دارد. و نقطه عطف رویداد تاريخي هفده شهریور است. در باره اين مكان - رويداد مهم و تاريخي شعرها، سرودها گفته شد، و مقاله ها نوشته شد. ما هیچ اقدام ماندگاری برای این میدان نکرده ایم. مثلا یک نماد یا تندیس ویژه ای در حد و قواره این اتفاق مهم تاریخ معاصر پایتخت، یا یک کار ویژه ای یا حتی آرایش ویژه ای برای این میدان ایجاد نکرده ایم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعي در دویست و سی و پنجمین جلسه شورا، با بيان اين مطلب، گفت: منظور من کاری است که در قد و قواره این واقعه بزرگ تاریخی در دوره معاصر پایتخت باشد، چنین کاری انجام نشده است. سال های پیش هم اینگونه بود.

كارهاي نمايشي انجام مي شود

عضو شوراي شهر تهران با يادآوري اين نكته كه همیشه شاهد بوده ایم نزدیک هفده شهریور و نوزده شهریور، یک کار نمایشی انجام می شود و حرف هایی زده می شود، اظهار داشت: وقتي فصل آن تمام می شود، همه چیز تمام می شود. من  این تذکر را پیشترها هم داده ام و بی تاثیر هم نبوده، و از نتایج آن همان اثر حجمی است که دیروز در کنارش، شاخه گل گذاشتید.

وي به قرارداشتن ميدان شهداي هفدهم شهريور در ميان چند منطقه شهرداري، به عنوان يكي از عوامل كار نشدن اشاره كرد، و گفت: به نظرم یکی از دلایل مغفول ماندن اين ميدان آن است، که بین چند منطقه شهرداری از جمله مناطق 12 ، 13 و 14  قرار گرفته است. اما با توجه به جايگاه تاريخي اين مكان- رويداد لازم است  با نگاهي ملی و تصمیم فرامنطقه ای، شرایط مطلوب در آن ایجاد، و نمادهايي متناسب با اين رويداد تاريخي ساخته شود.

شهرداري نبايد و نمي تواند شهر را به سليقه خود بسازد

مسجدجامعي در ادامه سخنان خود ضمن بيان اين موضوع كه بالاخره ما حرف ها و برنامه هایی برای شهر داشتیم، بيان داشت: بايد به اين حرفها و برنامه ها توجه داشت، به خصوص این دوره که آقای شهردار خود شهرساز است. و دوستان و همکارانش نیز همینطور. شهرداری در قصه شهر دانای کل نیست، و تنها یکی از شخصیت های قصه شهر است. و همه حرف را شهرداری نمی زند. شهرداری مدیریت ونظارت می کند که همه صحبت کنند. بنابراين شهرداري نبايد و نمی تواند شهر را به سلیقه خود بسازد. همه شهر می بایست به سلیقه همه مردم ساخته شود. این حرف هایی است که ما می زنیم و کم کم دارد فراموش می شود.

بدون اطلاع ذينفعان، پياده رو خيابان كريمخان را تخريب كردند

عضو شوراي شهر سپس راسته كريمخان را مورد اشاره قرار داد، و گفت: در عين حال كه اين منطقه را مدنظر قرار دادم، اما صحبتم کلیت دارد. این راسته یک فضای عمومی است و در فضای عمومی، همه شهروندان حق مشارکت دارند. برخی از امور بر عهده شهرداری است. در واقع شهرداری باید زمینه مشارکت شهروندان را فراهم کند.

وي با بيان اين كه رفت وآمد خود من در این راسته به دلیل کتابفروشی ها زیاد است، بيان داشت: بخشی از پیاده رو این راسته را ناشرین وکتابفروشی ها به سلیقه خود یا دیگرکارشناسان شهری، بسیار مناسب و معمارانه ساخته اند. ولی به یکباره مشاهده کردیم، بدون اطلاع ذینفعان، تمام این پیاده روها را  تخریب کردند.

مسجدجامعي افزود: بعضی از آنها می گفتند، ما هزینه زیادی برای ترمیم و اصلاح پیاده رو داده ایم، و مشاور گرفته ایم. این نحوه دخالت کردن شهرداری در امور شهر همان مسئله دانای کل است.

به نگاهی که منجر به حذف مردم می شود اعتراض دارم

عضو شوراي شهر تهران در ادامه يادآور شد: خاطرم هست در دوره ای می خواستیم برای پیاده رو همین خیابان کار کنیم. آقای سلیمی، شهردار وقت منطقه بودند. با حضور شورایاران، ناشرین و دیگر ذینفعان محلی جلسه ای در نشر ثالث برگزار کردیم، و گفت و گو کردیم و نتايج خوبي هم از آن مشاركت به دست آمد. اکنون چه ضرورتی داشت که پیاده روهای خیابان کریم خان که بسیار خوب، متناسب و متنوع بود را خراب کنیم، و آن را یک دست کنیم؟ مثل این که شما بخواهید سیما و منظر شهر را یکدست کنید. شما آنرا باز پیرایی کنید و اگر نقطه ضعفی دارد، برطرف کنید. من به این نگاهی که منجر به حذف مردم می شود، اعتراض دارم. بالاخره خود مردم با سرمایه خود و سلیقه خودشان، مشاوران و طراحانی برای این کار انتخاب کرده بودند.

خودعقل کل پنداری را کنار بگذاریم

وي سپس به ويژگي هاي بخش هاي عمومي شهر پرداخت، و گفت: بخشی از قلمرو عمومی حاصل ابتکارات شخصی است، و فضای عمومی بایستی تجلی گاه کار و تعامل همه گروه های اجتماعی باشد. نه اینکه ما به جهت قدرت و قوتی که داریم، سلیقه خودمان را اعمال کنیم. لازم است این خودعقل کل پنداری را کنار بگذاریم، و بگوییم همه مردم با همدیگر؛ عقل کل هستند.

مسجدجامعي در پايان تدكر خود اظهار كرد: آقای شهردار که خود به این مسائل حساس هستند، و در برخی موارد هم انصافا رعایت می کنند. و جا دارد در مورد این مسائل که از حقوق مردم هم هست، توجه ویژه داشته باشند، و نظارت کنند. به خصوص این قبیل پیاده روها که مي توان گفت، اصلا مشکلی ندارد.

 

235-17

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: