• سه شنبه ٤ شهريور ١٣٩٩-١٦:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٧٧٠
احمد مسجد جامعی پیشنهاد داد

شهرداری اعتبارات هزينه نشده را صرف مرمت تکایا و امامزاده های تهران کند

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه توجه به امامزاده‌ها، تكايا و حسينيه‌ها امري ضروري است، گفت: پیشنهاد من این است كه شهرداری در سال جاری اعتبارات برنامه‌هايي را كه براي محرم در نظر گرفته شده بود، و هزينه هم نشد، صرف تعمیر، مرمت و بازسازی اين اماكن کند. مردم در طول سال های سال، آجر به آجر آن‌ها را با دعا و گریه، روی هم گذاشته اند. و هم ذوق و شوق هنری و فنی، و توان خود را برای آراستن آنها به کار گرفته اند. اینها با هویت، معماری و هنر تهران و به تعبیري هماهنگ با مکتب تهران است. لذا سال آینده، یعنی سال 1400، سال مکتب تهران باشد، تا این توجه به این اماکن صورت گیرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی در دویست و سی و سومین جلسه شورا، با اشاره به انتخاب محسن هاشمی، به عنوان رییس شورا، در چهارمین سال پیاپی، گفت:، نقش ایشان در انسجام این شورا خیلی بالا است، كه متاسفانه کمتر به آن اشاره می شود، و گاهی هم متاسفانه مورد انكار قرار مي‌گيرد.

امامزاده‌ها، تكايا و حسينيه‌ها هويت محله‌ها و مناطق هستند

احمد مسجدجامعي در ادامه در تذكر خود بيان كرد: ما هرساله هزینه هایی برای برنامه های محرم از جمله عطر سیب و اربعین داشتیم، که امسال با توجه به بحران كرونا، نیازی به این برنامه ها نیست. در حالي كه ما برای آنها اعتبار پیش بینی کرده ایم، كه بهتر است اين بودجه را صرف تعمير و مرمت و بازسازي تكايا و حسينه‌هاي قديمي تهران قديم كنيم.

 وي در توضيح پيشنهاد خود به سابقه و تعداد فراوان تكايا و حسينيه هاي قديمي تهران، اشاره كرد و گفت: در سطح شهر تهران، تکایا و حسینیه‌های قدیمی بسیاری داریم، که بي‌ترديد هویت محله های شهر ما به آنها بستگی دارد. در تهران-ری- شمیران و خيلي مناطق ديگر از اين گونه اماكن وجود دارد، كه در هويت‌دهي به محله و منطقه و حتي شهر تهران بسيار حائز اهميت‌اند.

تقدير از دكتر حبيبي، بابت تاليف كتاب امامزاده‌هاي تهران

مسجدجامعي ضمن اشاره به تدوين و تهيه كتابي از سوي مرحوم دكتر حسن حبيبي، در خصوص امامزاده‌هاي تهران، گفت: خداوند مرحوم آقای دکتر حبیبی را رحمت کند كه تلاش زيادي به‌خرج داد، و کتابی با عنوان امام زاده‌های تهران نوشت، كه بسيار كار ارزشمندي است. چنين تحقيقاتي نشان مي دهد، تهران تعداد زیادی امام زاده دارد. در کنار همه اینها، تکایایی وجود دارد، و هر محله تهران حول محور یک امام زاده، مانند امام زاده زید، امام زاده یحیی، امام زاده اسماعیل، یا کنار یک تکیه شکل گرفته است. یعنی اینها محور محلات تهران، ری و تجریش بوده اند.

وي افزود: روستاهای پیرامون تهران هم به این صورت بوده، و در بسیاری از آنها تکایایی زیبا و ماندگار ساخته شده است، كه همه آن ها شاهد اشک و زیارت مردم بوده‌اند. مثلا در ری تکیه ای است که چهارصد سال پیش هم، در آنجا روضه خوانی شده است. در همین تهران تکیه ای وجود دارد که از صدو پنجاه سال پیش، تا حالا مانده است. سبک بنا و آرایه‌ها هم همان است. یعنی اینها به واقع تکیه- موزه و بخشی از هویت شهر است.

اعتباراتي كه هزينه نشدند، صرف تعمير، مرمت و بازسازي تكايا و امامزاده‌هاي قديمي شوند

وي در ادامه، توجه به اين امامزاده‌ها، تكايا و حسينيه‌ها را امري ضروري دانست، و گفت: پیشنهاد من این است كه شهرداری در سال جاری اعتبارات برنامه‌هايي را كه براي محرم در نظر گرفته شده بود. و هزينه هم نشد. صرف تعمیر ، مرمت و بازسازی اين اماكن کند. اين كار هزینه چندانی هم ندارد.

سال آينده سال مكتب تهران باشد

مسجدجامعي افزود: مردم در طول سال های سال با همه وجود اين اماكن و بناها را ساخته اند. آجر به آجر آن‌ها را با دعا و گریه روی هم گذاشته اند. و هم ذوق و شوق هنری و فنی و توان خود را برای آراستن آنها به کار گرفته اند. ولی در طول این چند سال، توجهی به آنها نکرده‌ایم. و به سمت‌های دیگر رفتیم.اینها با هویت، معماری و هنر تهران و به تعبیري هماهنگ با مکتب تهران است، که اعلام کردم سال آینده، یعنی سال 1400 ، سال مکتب تهران باشد.

بناهايي كه ويژگي‌هاي ممتاز هنري دارند

 

19_233

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: