• سه شنبه ٧ مرداد ١٣٩٩-١٧:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٤٦٢
بهاره آروین تاکید کرد

تجمیع پژوهش‌های شهرداری‌ها در یک سامانه الکترونیک واحد از تضییع بیت‌المال جلوگیری می‌کند

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ضرورت تمرکزدهی پژوهش‌های شهری کلانشهرها در یک سامانه الکترونیک واحد، گفت: این کار از صرف هزینه برای پژوهش‌های یکسان کاسته و از تضییع بیت‌المال جلوگیری می‌کند.

ه گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، بهاره آروین در جلسه مجازی «اشتراک مطالعات و پژوهش‌های شهرداری کلانشهرها در سامانه پژوهشیار» که با هدف تجمیع و تمرکزدهی پژوهش‌های شهری کلانشهرهای کشور در یک سامانه واحد برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه ما در کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران خیلی کم شاهد این هستیم، که واحدهای شهرداری به صورت پیگیرانه ثبت الکترونیکی داده‌ها و شفافیت‌بخشی را دنبال کنند. بر این اساس از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران به خاطر برگزاری این جلسه مجازی سپاسگزارم.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران افزود: چندی پیش قرار شد دوستان بررسی کنند که آیا ظرفیت ثبت پژوهش‌های شهرداری‌های کلانشهرها در یک سامانه یکپارچه وجود دارد یا خیر.

وی ادامه داد: خوشحالم که این ایده اولیه به سرعت پیشرفت کرد و اکنون به اجرایی شدن آن فکر می‌کنیم.

آروین با تاکید بر اینکه در همه کلانشهرها مسائل مشابهی وجود دارد، و شهرداری‌ها اغلب با تجربه‌های یکسان مواجه می‌شوند، اظهار داشت: متاسفانه شرایط ثبت و انتشار پژوهش‌ها در هر کلانشهر به گونه‌ای است که مسئولان کلانشهرهای دیگر به صورت پراکنده و غیرسیستماتیک از آنها مطلع می‌شوند.

آروین گفت : بعضا به دلیل نبود ارتباط سیستماتیک میان شهرداری‌ها، پژوهشی که با بودجه بیت‌المال در یکی از شهرداری‌ها انجام شده، عینا در یک شهرداری دیگر انجام می‌شود، و این موازی‌کاری به نوعی تضییع بیت‌المال است.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: گاهی بودجه‌ای برای پژوهش‌ها پرداخت می‌شود، و بعد اصلا مشخص نیست ناظر آن چه کسی بوده و نتیجه پژوهش به کجا رسیده است. بنابراین ثبت پژوهش در یک بستر متمرکز الکترونیک سبب می‌شود، از اینگونه ابهامات هم جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: یکپارچه ‌سازی پژوهش‌های کلانشهرها نیاز به این دارد که در ابتدا آنها را در یک بستر واحد گردآوری کنیم. بعد انواع دسترسی‌ها را در اختیار شهرداری‌ها بگذاریم. چنین بستری می‌تواند به عنوان یک منبع جامع و کامل برای همگان قابل دسترسی باشد.

وی افزود: از آنجا که رسیدن سامانه پژوهشیار به مرحله فعلی انرژی زیادی برده است، شاید صلاح نباشد شهرداری‌های دیگر هم چنین انرژی و هزینه‌ای را صرف کنند. مرکز مطالعات شهرداری تهران می‌تواند دررابطه با دسترسی‌ها و خروجی‌های سامانه پژوهشیار تفاهمنامه‌ای تدوین کند، تا شهرداری‌های سایر کلانشهرها هم بتوانند با امضای آن،

پژوهش‌های خود را در این سامانه بارگذاری و از همه پژوهش‌های آن استفاده کنند.

آروین اضافه کرد: خوشبختانه شهرداری‌های کشور خیلی سریع به پویش شفافیت پیوسته‌اند و به همین دلیل تصور می‌کنم ظرفیت پیوستن به سامانه پژوهشیار هم در این نهادها وجود دارد.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در ادامه گفت: می‌توان یک دوره آزمایشی برای استفاده از سامانه پژوهشیار طراحی کرد، تا شهرداری ‌های مختلف کشور بتوانند مدتی از این سامانه استفاده کرده، و از نزدیک با مزایای آن آشنا شوند.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اساسا هدف از این تمرکزدهی این است که میان کلانشهرها تبادل تجربه اتفاق بیفتد. متاسفانه در کشور ما تبادل داده و تجربه میان سازمان‌ها و دستگاه‌ها به راحتی صورت نمی‌گیرد. اما با توجه به پیگیری‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، و آمادگی و همت خانواده شهرداری‌های کشور، امیدوارم خیلی زود بتوانیم این خبر خوش را به مردم بدهیم، که کلیه پژوهش‌های شهری کشور در یک سامانه واحد قابل مشاهده و دسترسی است، و از این پس بیت‌المال در زمینه‌های پژوهشی به صورت بهینه ‌تری مصرف می‌شود.

گفتنی است این جلسه با حضور مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، ریاست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران، و مدیران کمیته آمار، پژوهش و مطالعات کلانشهرهای کشور تشکیل شده بود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: