• چهارشنبه ١١ تير ١٣٩٩-١٣:٢٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨١٩٦
رئیس شورای شهر تهران در بازدید از خط 7 وطرح توسعه خط 10 متروی تهران:

هزینه ساخت مترو را می توان با پروانه و تراکم صادر شده در شعاع 300 متری ایستگاه ها تامین کرد

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مترو نیازمند تحول در تامین منابع وهزینه کرد است، گفت: در اجرای پهنه های تی او دی تا شعاع 300 متری ایستگاه های مترو می توانند پروانه و تراکم صادر کنند، که برای هر ایستگاه هزار تا 2 هزار میلیارد تومان پروانه صادر خواهد شد. لذا با هزینه پروانه ها و تراکم صادر شده، در شعاع 300 متری ایستگاه های مترو، می توان حداقل هزینه ساخت تونل و ایستگاه های مترو را تامین اعتبار کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی در بازدید اعضای کمیسیون عمران از خط 7 وطرح توسعه خط 10 متروی تهران که صبح امروز(11 تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در شرایطی که تامین اعتبار مهمترین دغدغه برای تکمیل خطوط مترو است، و امیدی به ارز خارجی نیست، و منابع شهرداری هم جوابگوی تکمیل خطوط مترو نیست، اجرای توسعه مبتنی بر حمل و نقل و بارگذاری یا همان پهنه های "تی اودی"* بهترین راه تامین اعتبار ساخت خطوط مترو است.

وی ادامه داد: در طول دوره فعلی، منابع کافی مالی از طرف شهرداری به مترو تخصیص داده نشده است. اما همین منابع ریالی محدود نیز در اولویت هزینه نگردیده، و بازدهی کافی را نداشته است. اگر می خواهیم ساخت مترو فعال شود، باید از منابع داخلی شهرداری تهران، بخصوص بودجه غیرنقد و بارگذاری در حاشیه ایستگاه های مترو، براساس توسعه شهری حمل ونقل محور استفاده کنیم. همچنین به دولت درباره تامین ارز و یارانه مترو فشار آورده شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره تصریح کرد: زمانی که  در شرکت مترو بودم، هزینه ساخت یک کیلومترتونل مترو بالغ بر ۱۰ میلیون  دلار، هزینه ساخت یک ایستگاه ۱۰میلیون دلار، و هزینه تجهیزات و واگن هم در همین حدود، یعنی حدود 20 میلیون دلار محاسبه می شد. به بیانی برای ساخت ۲۷ کیلومتر مترو، یک میلیارد و دویست میلیون دلار، با در نظر گرفتن استملاک املاک معارض اعتبار نیاز بود. این در حالی است که خط ۱۰ مترو با ۴۱ کیلومتر طول، بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، امیدی به ارز خارجی به مانند سالیان گذشته نداریم، و سیستم بانکی هم به واسطه بدهی شهرداری به آنها، بعید است به این موضوع ورود کند، گفت: از طرفی پیمانکاران گذشته، نظیر قرارگاه سازندگی خاتم، و سپاسد نیاز به تزریق اعتبار، برای ادامه کار دارند، که انتظار داریم مسئول محترم قرارگاه خاتم از مطالبات معوقه شهرداری از بنیاد تعاون سپاه، و شرکت رساتجارت، بوده ساخت مترو را تامین و تهاتر کند. و برای توسعه سایر خطوط، منابع داخلی شهرداری می ماند که آن هم محدود است.

وی ادامه داد: خط ۱۰ از ۷ منطقه عبور می کند، که مناطق برخورداری هم هستند. لذا یک راه می تواند جذب نقدینگی سرگردان باشد، که با توجه به مشکلات تورمی، می تواند کمکی به دولت هم باشد. البته این امر مشکلات خاص خود را دارد. بنابراین اجرای پهنه های "تی او دی" و پروژه های مجتمع ایستگاهی راه حل باقی مانده خواهد بود. در خصوص مجتمع های ایستگاهی به شهرداری اجازه داده می شود، برای اطراف مترو پروانه صادر کند. اما در خصوص پهنه های تی او دی این موضوع فرارتر می رود، و سبب خواهد شد کمک بهینه ای برای اتمام خطوط ریلی شود.

رئیس شورای شهر تهران همچنین اعلام کرد: در اجرای پهنه های تی او دی تا شعاع 300 متری ایستگاه های مترو می  توانند پروانه و تراکم صادر کنند، که برای هر ایستگاه هزار تا 2 هزار میلیارد تومان پروانه صادر خواهد شد. لذا با هزینه پروانه ها و تراکم صادر شده، در شعاع 300 متری ایستگاه های مترو، می توان حداقل هزینه ساخت تونل و ایستگاه های مترو را تامین اعتبار کرد. این در شرایطی است که اگر بخواهیم با همان منابع محدود داخلی شهرداری اقدام به ساخت این خطوط کنیم. همان منابع محدود هم در زمان ساخت، گیر خواهند کرد.

هاشمی در پایان گفت: در طول دوره فعلی، منابع کافی مالی از طرف شهرداری به مترو تخصیص داده نشده است. اما همین منابع ریالی محدود نیز در اولویت هزینه نگردیده، و بازدهی کافی را نداشته است. اگر می خواهیم ساخت مترو فعال شود، باید از منابع داخلی شهرداری تهران، بخصوص بودجه غیر نقد و بارگذاری در حاشیه ایستگاه های مترو، براساس توسعه شهری حمل ونقل محور استفاده کنیم. و به دولت درباره تامین ارز و یارانه مترو فشار آورده شود.

* پهنه های "تی اودی": مناطق مبتنی بر توسعه حمل و نقل محور

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: