• چهارشنبه ١١ تير ١٣٩٩-١٣:١٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨١٩٥
محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران:

متروی تهران با این منابع تا بیست سال آینده هم تکمیل نمی شود

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: کار تکمیل متروی تهران با این مبالغ و منابع کم امکان پذیر نیست. اگر به همین روال بخواهیم پیش برویم، تا بیست سال آینده هم مترو تکمیل نمی‎شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، در حضور محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، شهربانو امانی رییس کمیته ایمنی سازی حمل و نقل شورا، مناف هاشمی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران  و علی امام مدیر عامل شرکت مترو تهران از کارگاه خط ۷ مترو به منظور توسعه شمالی این خط بازدید کردند  و نیز در جریان  مطالعات راه اندازی خط ۱۰ مترو قرار گرفتند. 
محمد علیخانی در پایان این بازدید گفت:  تا به حال ایستگاه میدان کتاب و ایستگاه برج میلاد ساخته شده  و درحال آماده‎سازی ایستگاه‎های تقاطعی نواب و خیابان آذربایجان در خط 7 هستیم که امروز در دستور کار بازدید بود. 
وی ادامه داد: آنچه که پیداست، اینست که پروژه‎ها به علت مشکلات منابع مالی به کندی پیش می‎رود و تاکید شورا به شهرداری تهران پیگیری ظرفیت‎های قانونی کمک‎های دولت و اوراق مشارکت تصویب شده است  که در حال حاضر باید تخصیص پیدا کند. از طرفی  اجرای زون های  TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل ) در شعاع 300 متری ایستگاه ها نیز از سوی شورا به شهرداری تهران تکلیف شده چرا که  تنها راه حل تامین منابع مالی ساخت ایستگاه‎های مترو همین روش است. 
علیخانی افزود: طبق برآورد فعلی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ، برای توسعه و تکمیل ایستگاه‎های کلیه خطوط متروی تهران، به مبلغ دویست هزار ملیارد تومان نیاز است که البته این مبلغ باید به روز شود. لذا برای تامین این منابع هیچ راهی جز اجرای TOD نداریم. 
وی افزود: البته  در شهرداری تهران اراده لازم در این خصوص دیده نمی شود هر چند خوشبختانه معاونت حمل و نقل ترافیک فعال شده و در حال پیگیری این امور است. 
علیخانی افزود: با این‎حال با همین شیوه و مبالغ محدود می‎توان تعداد معدودی ایستگاه اضافه کرد اما کار تکمیل متروی تهران با این مبالغ و منابع کم امکان پذیر نیست و اگر به همین روال بخواهیم پیش برویم تا بیست سال آینده هم مترو تکمیل نمی‎شود. 
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا افزود: دولت که کمک نمی‎کند و به امید آن نباید نشست و منابع دیگر هم بسیار محدود است و هزینه‎ها هم که به صورت سرسام آوری بالا رفته است. پس راهی که باقی می‎ماند روشی نو و جدید است که بتوانیم منابع مالی را  تامین کنیم و آن راه  اینست که به شهرداری‎های مناطق اجازه داده شود که تا شعاع 300 متری ایستگاه‎های مترو تراکم بدهند و درآمد آن صرف مترو شود. در حال حاضر تنها راه درآمد و کسب اعتبارات مورد نیاز مترو همین است که حداقل از هر ایستگاه می‎توان هزار میلیارد تومان  برای ساخت مترو درآمد ایجاد کرد. 
وی در پایان افزود: در متروی  تهران حدود 250 ایستگاه داریم که بخش زیادی از آن‎ها این قابلیت را دارند، که شهرداری های مناطق  تا شعاع 300 متری آن‎ها تراکم و پروانه ساختمان‎های اداری، تجاری و مسکونی بدهد که هم مشکل ترافیک را حل می‎کند و هم تردد را چراکه مردم از همان ایستگاه‎ها به خانه ها و محل کار خود می‎روند.   
گفتنی است در ابتدای این بازدید علی امام توضیحاتی در خصوص راه اندازی خط 10 مترو و توسعه شمالی خط 7 مترو ارائه داد. 
وی گفت: بر اساس طرح جامع ریلی که در انتهای سال ۹۸ از سوی شورای عالی ترافیک تصویب  شد و تا افق ۱۴۲۰ را در نظر دارد،  باید بر اساس اولویت بندی  احداث خطوط ۷،۸،۹،۱۰در دستور قرار بگیرد .
امام افزود: از این میان خط ۱۰ به واسطه ویژگی هایی که دارد دارای اهمیت بیشتری است از جمله اینکه این خط، دسترسی مناطق غربی و کم برخوردار به مترو به ویژه در منطقه۲۲ ،  پوشش ۵۰درصدی مسافران مترو کرج و  کاهش تراکم از خط ۲ ، جذب سرمایه بسیار از طریق ایجاد مجتمع های ایستگاهی با توجه به زمینهای موجود در منطقه ۲۲ را فراهم می سازد. این خط به طول ۴۱ کیلومتر خواهد بود  و دار ای 34 ایستگاه می باشد که دسترسی  کریدور شرق به غرب شمال تهران را به مترو میسر می سازد. 
خط 10 مترو قرار است از بزرگراه شهید باقری در تقاطع با بزرگراه شهید همت آغاز و تا یکی از غربی ترین نقاط منطقه 22 امتداد یابد. 
امام همچنین در  توضیح دلایل ضرورت توسعه شمالی خط ۷ مترو گفت: تراکم بالای جمعیتی در جنت آباد شمالی، نزدیکی به انتهای خط ۴و ۶ ، وجود مراکز علمی و وجود شهرک های تازه ساخت از جمله دلایل توسعه شمالی خط 7 مترو می باشد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: