محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران:
متروی تهران با این منابع تا بیست سال آینده هم تکمیل نمی شود
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: کار تکمیل متروی تهران با این مبالغ و منابع کم امکان پذیر نیست. اگر به همین روال بخواهیم پیش برویم، تا بیست سال آینده هم مترو تکمیل نمیشود.
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، در حضور محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، شهربانو امانی رییس کمیته ایمنی سازی حمل و نقل شورا، مناف هاشمی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران و علی امام مدیر عامل شرکت مترو تهران از کارگاه خط ۷ مترو به منظور توسعه شمالی این خط بازدید کردند و نیز در جریان مطالعات راه اندازی خط ۱۰ مترو قرار گرفتند.
محمد علیخانی در پایان این بازدید گفت: تا به حال ایستگاه میدان کتاب و ایستگاه برج میلاد ساخته شده و درحال آمادهسازی ایستگاههای تقاطعی نواب و خیابان آذربایجان در خط 7 هستیم که امروز در دستور کار بازدید بود.
وی ادامه داد: آنچه که پیداست، اینست که پروژهها به علت مشکلات منابع مالی به کندی پیش میرود و تاکید شورا به شهرداری تهران پیگیری ظرفیتهای قانونی کمکهای دولت و اوراق مشارکت تصویب شده است که در حال حاضر باید تخصیص پیدا کند. از طرفی اجرای زون های TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل ) در شعاع 300 متری ایستگاه ها نیز از سوی شورا به شهرداری تهران تکلیف شده چرا که تنها راه حل تامین منابع مالی ساخت ایستگاههای مترو همین روش است.
علیخانی افزود: طبق برآورد فعلی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ، برای توسعه و تکمیل ایستگاههای کلیه خطوط متروی تهران، به مبلغ دویست هزار ملیارد تومان نیاز است که البته این مبلغ باید به روز شود. لذا برای تامین این منابع هیچ راهی جز اجرای TOD نداریم.
وی افزود: البته در شهرداری تهران اراده لازم در این خصوص دیده نمی شود هر چند خوشبختانه معاونت حمل و نقل ترافیک فعال شده و در حال پیگیری این امور است.
علیخانی افزود: با اینحال با همین شیوه و مبالغ محدود میتوان تعداد معدودی ایستگاه اضافه کرد اما کار تکمیل متروی تهران با این مبالغ و منابع کم امکان پذیر نیست و اگر به همین روال بخواهیم پیش برویم تا بیست سال آینده هم مترو تکمیل نمیشود.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا افزود: دولت که کمک نمیکند و به امید آن نباید نشست و منابع دیگر هم بسیار محدود است و هزینهها هم که به صورت سرسام آوری بالا رفته است. پس راهی که باقی میماند روشی نو و جدید است که بتوانیم منابع مالی را تامین کنیم و آن راه اینست که به شهرداریهای مناطق اجازه داده شود که تا شعاع 300 متری ایستگاههای مترو تراکم بدهند و درآمد آن صرف مترو شود. در حال حاضر تنها راه درآمد و کسب اعتبارات مورد نیاز مترو همین است که حداقل از هر ایستگاه میتوان هزار میلیارد تومان برای ساخت مترو درآمد ایجاد کرد.
وی در پایان افزود: در متروی تهران حدود 250 ایستگاه داریم که بخش زیادی از آنها این قابلیت را دارند، که شهرداری های مناطق تا شعاع 300 متری آنها تراکم و پروانه ساختمانهای اداری، تجاری و مسکونی بدهد که هم مشکل ترافیک را حل میکند و هم تردد را چراکه مردم از همان ایستگاهها به خانه ها و محل کار خود میروند.
گفتنی است در ابتدای این بازدید علی امام توضیحاتی در خصوص راه اندازی خط 10 مترو و توسعه شمالی خط 7 مترو ارائه داد.
وی گفت: بر اساس طرح جامع ریلی که در انتهای سال ۹۸ از سوی شورای عالی ترافیک تصویب شد و تا افق ۱۴۲۰ را در نظر دارد، باید بر اساس اولویت بندی احداث خطوط ۷،۸،۹،۱۰در دستور قرار بگیرد .
امام افزود: از این میان خط ۱۰ به واسطه ویژگی هایی که دارد دارای اهمیت بیشتری است از جمله اینکه این خط، دسترسی مناطق غربی و کم برخوردار به مترو به ویژه در منطقه۲۲ ، پوشش ۵۰درصدی مسافران مترو کرج و کاهش تراکم از خط ۲ ، جذب سرمایه بسیار از طریق ایجاد مجتمع های ایستگاهی با توجه به زمینهای موجود در منطقه ۲۲ را فراهم می سازد. این خط به طول ۴۱ کیلومتر خواهد بود و دار ای 34 ایستگاه می باشد که دسترسی کریدور شرق به غرب شمال تهران را به مترو میسر می سازد.
خط 10 مترو قرار است از بزرگراه شهید باقری در تقاطع با بزرگراه شهید همت آغاز و تا یکی از غربی ترین نقاط منطقه 22 امتداد یابد.
امام همچنین در توضیح دلایل ضرورت توسعه شمالی خط ۷ مترو گفت: تراکم بالای جمعیتی در جنت آباد شمالی، نزدیکی به انتهای خط ۴و ۶ ، وجود مراکز علمی و وجود شهرک های تازه ساخت از جمله دلایل توسعه شمالی خط 7 مترو می باشد.