• دوشنبه ٩ تير ١٣٩٩-١٧:١٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨١٧٢
بهاره آروین در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس

فرآیند هوشمندسازی صدور پروانه همچنان درجا می‌زند

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با گلایه از معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: 3 سال است فرایند هوشمندسازی صدور پروانه درجا می‌زند در حالی که بیشترین گلایه مردم از شهرداری در همین حوزه است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران بهاره آروین عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس ضمن گلایه از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: شورای شهر پنجم از ابتدای کار خود در راستای تسریع و تسهیل فرایند صدور پروانه، هوشمندسازی و تمام الکترونیک کردن فرایند و اصلاح و کاهش مراحل آن را در قالب چند مصوبه مورد مطالبه قرار داد اما در فاز اجرا شاهد مقاومت از سوی معاونت ذی‌ربط هستیم.
 
وی یکی از گلایه‌مندی‌های بزرگ مردم از مجموعه شهرداری را کندی و بوروکراسی موجود در فرایند صدور پروانه دانست و تصریح کرد: متاسفانه شرایط موجود به گونه‌ای است که مراجعین حتی برای یک دستور نقشه ساده مجبورند ماه‌های طولانی در پله‌های شهرداری پایین و بالا بروند و تعداد زیادی امضا جمع کنند!
 
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه قرار نیست شهرداری به جای راه‌اندازی کار مردم به صورت قانونی، خود به مانعی بزرگ بر سر راهشان تبدیل شود، تصریح کرد: شورای شهر تهران از ابتدا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری را موظف ساخت در ارتباط با اصلاح و هوشمندسازی فرایند صدور پروانه یک لایحه به شورا ارائه کند اما متاسفانه با گذشت سه سال هنوز خبری از لایحه نیست! 
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه اعضای شورای شهر هم تذکراتی درخصوص عدم ارائه لایحه به شهردار داده‌اند، اظهار داشت: گذشته از مطالبه جدی مربوط به اصلاح و کاهش فرآیند‌ها، اگر همین فرآیند‌های موجود هم تمام الکترونیک شود و شهروند بتواند خودش با مراجعه به سایت به صورت الکترونیک مراحل کارش را پیگیری کند علاوه بر تامین رضایت شهروندان، پتانسیل‌های فسادزا نیز حذف می‌شوند. 
 
آروین ادامه داد: بعضی از تخلفات حوزه شهرسازی ناشی از تعارض منافع فردی است. کارمند دفتر خدمات یا شهرداری منطقه که تایید یا رد او می‌تواند در فرایند صدور پروانه یا صدور گواهی تغییر یا وقفه طولانی‌مدت ایجاد کند به خود اجازه می‌دهد از متقاضی تقاضای نامشروع مالی داشته باشد.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سوی دیگر، درصد معدودی از شهروندان نیز تقاضاهای خود را که در تعارض با ضوابط شهرسازی است به کارمندان ارائه می‌دهند و متاسفانه این فساد دو طرفه است. 
 
وی تاکید کرد: با الکترونیکی شدن فرآیندها از بروز این تخلفات جلوگیری خواهد شد و می‌توان به شروع یک تغییر پایدار به نفع شهر تهران و عموم شهروندان امیدوار بود.
 
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در خصوص راهکارهای مدیریت پیشین برای جلوگیری از تخلفات گفت: در دوره‌های پیشین مدیریت شهری تهران برای جلوگیری از تخلفات، در بعضی از شهرداری‌های مناطق راهکارهای غیرموثری مانند قراردادن دوربین بالای سر کارمندان اجرایی شده است.
 
آروین ادامه داد: غافل از اینکه تخلفات ساختمانی به این شیوه قابل جلوگیری نیست؛ زیرا مذاکرات فسادآمیز جلوی میز شهرداری منطقه رخ نمی‌دهد. بنابراین تلاش شورای شهر این است که با الکترونیکی شدن فرایندها، تعامل شهروند و کارمند شهرداری کمتر و کمتر شود.
 
وی اضافه کرد: سه سال برای پیشبرد این هدف فرصت کمی نیست اما با این وجود امروز فقط مرحله اول درخواست پروانه یعنی درخواست تخریب و نوسازی بنا، به صورت الکترونیکی قابل انجام است و برای هوشمندسازی باقی مراحل با مقاومت مواجه هستیم.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: این در حالی است که اتفاقا بخش زیادی از مراحل در خود شهرداری به صورت الکترونیک انجام می‌گیرد و به‌راحتی می‌توان به خود شهروند هم دسترسی داد. بنابراین معلوم نیست علت تعلل معاونت شهرسازی و معماری چیست.
 
آروین در توضیح سایر جزئیات مطالبه شورا از شهرداری گفت: یکی از خواسته‌های ما این بوده که هر موضوعی به صورت زمان‌مند و الکترونیک به شهروندان متقاضی پروانه اعلام شود و معلوم باشد هر بخش از شهرداری در چه فاصله‌ای به درخواست‌ها پاسخ می‌دهد.
 
وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در فرایند صدور پروانه حق بازگشت به مراحل قبلی وجود نداشته باشد. اینکه فرایند پس از مدت‌ها به مرحله آخر می‌رسد اما به دلیل وجود یک مشکل در مراحل قبلی مثل بازی مار و پله شهروند را به خانه اول بازمی‌گردانند به هیچ وجه منطقی نیست. این وضعیت نابه‌سامان به دلیل نبود ثبت الکترونیکی، ایجاد شده و نارضایتی بسیاری به همراه داشته است.
 
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر در ادامه اظهار کرد: ما کارگروهی را از طرف شورای شهر تهران مأمور کرده بودیم که در راستای هوشمندسازی و اصلاح فرایند صدور پروانه به صورت منظم با سازمان فاوا و معاونت شهرسازی و معماری تشکیل جلسه دهد اما با خبر شدیم از تشکیل جلسات هم خودداری می‌شود و گویی اساسا در شهرداری تهران اراده‌ای برای الکترونیکی شدن فرآیند صدور پروانه وجود ندارد.
 
عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: در جلسه روز سه‌شنبه کمیته شفافیت و شهر هوشمند که با حضور معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار می‌شود، از این معاونت توضیح خواهیم خواست و در یک سال باقیمانده از کار شورا سعی می‌کنیم در یک زمان‌بندی مشخص و دقیق به گونه‌ای پیش برویم که تمام‌الکترونیکی شدن صدور پروانه ساختمانی تا پایان دوره محقق شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: