• يکشنبه ١٨ خرداد ١٣٩٩-١٥:٠٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٩٥٣
زهرا صدراعظم نوری در نطق پیش از دستور مطرح کرد

محیط زیست با شیوع کرونا، نیاز به توقف فعالیت های مضر بشری را مشهود ساخت

رييس كميسيون سلامت،محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران گفت: شيوع ویروس کرونا در واقع نیاز محیط زیست به یک تنفس و توقف فعالیت های مضر بشری نسبت به محیط زیست را مشهود ساخت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، زهرا صدراعظم نوري در دويست و هجدهمين جلسه شورا، و در نطق پیش از دستور خود، همزمان با هفته جهاني محيط زيست، گفت: هر ساله روز 16 خرداد برابر با پنجم ژوئن، در سراسر جهان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می شود. به همین مناسبت هر سال در تمامی جهان، این روز را بمنظور یادآوری اهمیت مواردی همچون توانمند سازی مردم برای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن، و همچنین نقش محوری و اساسی جوامع بشری در ارتقای رفتار و بینش آنان در رویارویی با محیط زیست اطرافشان، گرامی می دارند.

وی ادامه داد:  موضوع روز جهانی محیط زیست در سال 2020 ، "تنوع زیستی" و شعار امسال، زمانی برای طبیعت

" " Time For Nature انتخاب شده است.

نوری افزود: اما سال جاری، پیام ها کاملا متفاوت است. پیام ها غالبا مرتبط با موضوع بحران پیش آمده به واسطه شیوع کرونا ویروس، و بیماری کوید ـ 19 در سراسر جهان خواهد بود. مهمترین این پیام ها، پیامی متفاوت است که همه کشورها از سوی طبیعت دریافت نمودند، که  نیاز محیط زیست به یک تنفس و توقف فعالیت های مضر بشری، نسبت به محیط زیست را آشکار ساخت.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، گفت : بحران کرونا، مانند همه بحران ها از قبیل جنگ، زلزله، سیل، آتش سوزی و بحران های دیگر، دارای ویژگی های یک بحــران می باشد، و شاید بسیار گسترده تر،  شاید اولین بحرانی است که بر همه جهان اثرگذار بوده، و تاثیر این بحران بسیار آشکار، و ابعاد بسیار گسترده و حتی بدون درمان شفاف می باشد. جهان تاکنون چنین بحرانی که همه کشورها را در یک تناوب زمانی به چالش بکشد، تجربه نکرده بود.

وی افزود: حال باید دید که آیا نسل انسان تحت تاثیر این اتفاق تغییر خواهد کرد؟ اگر شرایط فعلی به مدت یکسال ادامه داشته باشد، چهره شهرها و انسان ها و طبیعت چگونه خواهد بود؟ آیا کرونا فرهنگ مراودات و تعاملات اجتماعی و سبک زندگی و عادات انسان ها را تغییر خواهد داد؟

نوری خاطر نشان ساخت: بی شک جهان امروز تحت اثر فراگیری این ویروس، در حال تغییر است. فارغ از تبعات تلخ و کشنده ی این پاندمی*، اما نیمه دیگر این اتفاق بسیار شنیدنی است.

وی ادامه داد: ویروس کرونا، به ما یادآور می شود که سمت روشن تکنولوژی چقدر حیاتی است. شاید انسان پس از کرونا باید بیش از هر موضوعی وامدار تکنولوژی باشد. به عنوان نمونه، سیستم آموزش انسانی تغییر خواهد کرد. تمامی مدارس به ناچار به جدیدترین ابزار انتقال علم مجهز خواهند شد. و تعاریف بسیاری از علوم آموزشی دچار تحولی بزرگ خواهد شد. این اتفاق می تواند به صورت غیرمستقیم و بعضا مستقیم، از نابودی جنگل های بسیاری، جهت چاپ کتب درسی و آموزشی در سراسر سیاره محافظت کند.

این عضو شورا خاطر نشان ساخت: ویروس کرونا به طرز شگفت انگیزی میانگین مطالعه افراد سیاره را در یکسال افزایش خواهد داد. انسان های زیادی برای زنده ماندن مجبور به یادگیری و خواندن خواهند کرد. هنر و خلاقیت های فردی به شکل قابل توجهی رشد خواهد کرد. در مدت کوتاهی صنایع دستی و هنرهای مبتنی بر فرد، یک رنسانس تازه را تجربه خواهد کرد.

نوری افزود: اما تاثیرات این ویروس درحوزه محیط زیست و طبیعت بسیار جالب خواهد بود. اخیرا  یک تیم تحقیقاتی محیط زیست که شامل بیش از 50 دانشمند در زمینه محیط زیست و بیماری های بیولوژیکی درمرکز مطالعات محیط زیست "میشیگان" فعالیت می نمایند، معتقدند که "کرونا حیات بیولوژیک سیاره زمین را متحول خواهد کرد.

نوری ادامه داد: دانشمند ارشد این تیم تحقیقاتی، از کرونا به عنوان "یک تنفس عمیق" این سیاره نام برد. جایی که شاید حیات سیاره آبی به این اتفاق نیاز شدیدی داشت.

نوری در ادامه به مواردی که این دانشمندان به آنها استناد می نمایند، اشاره کرد، و گفت: این موارد  شامل:

کاهش بیش از 200 میلیون مترمکعب گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن

پایین آمدن دمای کره زمین در آینده نزدیک

حفظ بقای بیش از هفتصد گونه گیاهی و جانوری در صورت حفظ این وضعیت به مدت یکسال

آسمان های آبی تر

کاهش چند صد میلیون تن زباله، به دلیل تغییر سبک زندگی

افزایش چشمگیر بهداشت عمومی

اختصاص بودجه های هنگفت جهانی و احیای سندیکاها و مجامع بهداشت در سراسر جهان برای حفظ انسان

بهره مندی عمومی تر کشورهای فقیر دنیا از بهداشت و آموزش

✓ و در نهایت باورپذیرتربودن این دیدگاه که انسان مالک این سیاره نیست. لذا تغییر این نگاه برای بقای نسل بشر حیاتی است.

صدر اعظم نوری در ادامه افزود: یک مطالعه منتشر شده در ماه اردیبهشت سال 2020 نشان داد، که میزان انتشار روزانه کربن جهانی در طی اقدامات قرنطینه در اوایل آوریل، 17% کاهش یافته و می تواند منجر به کاهش سالانه انتشار کربن تا 7% شود، که این بزرگترین میزان کاهش در میزان انتشار کربن، بعد از جنگ جهانی دوم است. این کاهش ها عمدتا به کاهش استفاده از حمل و نقل و فعالیت های صنعتی، نسبت داده می شود. با این وجود، تغییرات اجتماعی ناشی از محدودیت ها و استفاده از فناوری، مانند ارتباط گسترده از راه دور و استفاده از فناوری کنفرانس مجازی، ممکن است تاثیر پایدارتری نسبت به کاهش کوتاه مدت استفاده از حمل و نقل داشته باشد.

وی گفت: بر اساس آمار منتشر شده از شرکت بررسی اتمسفر "کوپرنیکوس"، طی گزارشی که در بهمن ـ اسفند منتشر شد، میزان انتشار ذرات کمتر از 2.5 میکرون،  نسبت به سه سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی ذرات PM2.5، یکی از مهمترین آلاینده های هوا و تاثیرگذار در سلامتی موجودات زنده محســوب می شود. و در هنگام استنشاق، سیستم تنفسی را با مشکلات سلامتی جدی مواجه کرده، و موجب حاد و یا بدتر شدن بیماری های مزمن و سایر مشکلات تنفسی می شوند. با مقایسه تفاوت بین میانگین ماهانه فوریه در سال  2020 ، و میانگین ماهانه در سال 96، 97، 98 و 1399، از کاهش حدود 20 تا30% سطح ذرات PM2.5 ، در بخش های بزرگی از چین گزارش شده ، که براساس اطلاعات و مشاهدات ماهواره ای،  کاهش ذرات PM2.5 احتمالا به دلیل اقدامات علیه گسترش  COVID- 19  بوده، و ممکن است تا حدود زیادی مرتبط با کند شدن فعالیت های اقتصادی و حمل و نقل باشد. گزارشات جالب دیگری مبنی بر واکنش های مثبت طبیعت در دوران این بحران نشان می دهند که تغییرات بسیار مهمی در حال رخ دادن است، که به برخی از آنها میتوان اشاره نمود.

این عضو شورا ادامه داد: پایتخت هند یکی از آلوده ترین شهرهای جهان است. اما آسمان آن به رنگ آبی در آمده است. و بسیاری از مردم  می توانند برای اولین بار کوه های هیمالایا را ببینند. در "ونیز" ایتالیا، آب کانال معروف ونیز بقدری شفاف شده است که بطور واضح شنای ماهی ها در آن دیده می شود. پایتخت ایران نیز یکی از شهرهای آلوده است، که به لطف ویروس کووید 19 آسمـــانش این روزها آبی دیده می شود.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا گفت: به هر صورت، درک و باور این موضوع که زندگی ما کاملا با طبیعت در تعامل است، و اینکه اگر از طبیعت مراقبت نکنیم، نمی توانیم از خود مراقبت نماییم. ما را بر این خواهد داشت که با طبیعت به عنوان قویترین متحد انسان ها مهربان بوده، و بیش از ظرفیت تحمل محیط زیست بر آن فشار وارد نکنیم.

نوری ادامه داد: البته باید اذعان نمود که شرایط امیدوار کننده ای که در این مدت به دلیل ویروس کرونا برای محیط زیست به وجود آمده است، درمان نیست. بلکه یک مسکن مقطعی است. و نیاز است تا همه انسان ها در تغییر سبک زندگی و فعالیت های اقتصادی خود بازنگری داشته، و بدانند که این تاثیرات در صورت عدم توجه، منجر به بازگشت دوباره آلودگی هایی که تاحدودی کاهش داشته خواهد شد.

وی افزود: اینک که قریب به نیم قرن از تاریخچه روز جهانی محیط زیست می گذرد، به منظور بخشیدن چهره ای انسانی به مسائل محیط زیستی و توسعه پایدار و متوازن آن، بویژه در کلانشهر تهران، به عزمی جمعی بین نهادهای متولی سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها و منابع طبیعی، وزارت نیرو و مدیریت شهری نیاز است، تا ثمره و برکات تصمیمات منطبق بر اندیشه، تعهد و تخصص آنها مرهمی گردد، بر مخاطرات چندین ساله محیط زیستی ناشی از فعالیت صنایع خود روسازی قدیمی ایران، کیفیت سوخت و ناوگان خودرویی فرسوده، موتورسیکلت ها و انتشار مواد کربنی آنها، مدیریت پسماند و تصفیه فاضلاب های آلوده، تولید و دفع مواد پلاستیکی در طبیعت، مصرف سوخت های مازوت در نیروگاه های برق، کشاورزی سنتی با مصرف بالای آب و سموم شیمیایی و در نهایت نارسایی در ترویج و آموزش جهت کنترل آلودگی های محیط زیستی در صنایع مختلف.

نوری در پایان یاد آور شد: برای فراخوانی همگاني براي احقاق حقوق شهروندی در حوزه حفاظت از محیط زیست، از همه همكاران عزيز و ارجمند تقاضا دارم، در ضمیر بیدار خود خرد ورزند، که ابعاد کلیدی در رفع این قبیل مشکلات محیطی در شهرمان چیست؟

در پاسخ باید گفت: نگاه به مسئله‌ی آب و هوا، نگاه به مسئله‌ی دود و غبار، نگاه به مسئله‌ی جنگل ها، نگاه به مسئله‌ی هوای سالم، آب سالم و محیط زیست سالم، نگاه‌های اصلی است. و مسئولان کشور و مدیران شهری برای نجات از تضییع خسارت‌بار منابع حیاتی، طبیعی و ضایع شدن درخت، آب و خاک، مکلف به توجه و برنامه ‌ریزی دقیق، مدیریت صحیح و جدیت در کار می باشند.

*پاندمی: دنیا گیری