• دوشنبه ١٢ خرداد ١٣٩٩-١٢:٥٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٨٩٤
عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

«بهره‌برداری از پیاده راه‌ها» مخل رفت و آمد مردم می‌شود/ عملیات دفن پسماند در کشور مربوط به ۶۰ سال پیش است

عضو شورای شهر تهران ضمن انتقاد از وضعیت دفن زباله‌ها در آرادکوه گفت: آرادکوه هنوز مورد توجه جدی محیط زیست قرار نگرفته است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران «حسن خلیل‌آبادی» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ارسال لایحه پیاده‌راه‌ها برای تصمیم‌گیری در صحن شورا اظهار داشت: اگر پیاده راه‌ها عریض باشند و این امکان در آنها فراهم باشد که بتوان خلاءهای موجود در آن را به کسبه محله و یا بساط گستران اختصاص داد و برای آنها فرصت شغلی ایجاد کرد، امکان خوبی است.

لزوم انجام مطالعات کارشناسی دقیق بر روی لایحه بهره‌برداری از پیاده راه‌ها

او ادامه داد: اما متاسفانه شهر تهران اتومبیل محور است و پیاده راه‌ها کم عرض و کوچک و اگر بخواهیم به شهرداری مجوز دهیم، آنها را در اختیار بساط‌گستران بگذارد، خود این اتفاق مخل رفت وآمد مردم است. 

وی با تاکید بر اینکه در صورت اجرای این لایحه باید روی آن مطالعات کارشناسی دقیقی صورت گیرد، افزود: در برخی خیابان‌هایی که ساخت‌وساز در آنها به گونه‌ای شده است که به صورت دندانه‌ای درآمده و یا مسیرهای عریض این امکان وجود دارد، بتوان آن قسمت را اجاره و مورد بهره‌برداری قرار داد، اما اصولا در پیاده راه ها حتی فضای کافی برای تردد مردم هم نداریم. 

لزوم توجه به حقوق عامه مردم

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد، حقوق عامه مردم در این لایحه لحاظ نشده است، گفت: تلاش می‌کنیم با بررسی‌های کارشناسی  چکش کاری انجام دهیم و اگر قرار است لایحه به تصویب برسد، به گونه‌ای باشد که حقوق عامه مردم درنظر گرفته شود.

او با بیان اینکه به منظور رعایت حقوق عامه مردم این لایحه نیازمند اصلاح است، افزود: البته هنوز این طرح در صحن مطرح نشده است و در کمیسیون‌ها در حال بررسی است و هر زمانی که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد، به گونه‌ای آن را اصلاح می‌کنیم که حقوق عامه مردم در آن در نظر گرفته شود و معایب آن را برطرف خواهیم کرد. 

حجم تبلیغات شهرداری در خصوص کرونا کم شده است

خلیل‌آبادی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش تبلیغات شهری در زمینه پیشگیری و مقابله با کرونا از سوی شهرداری تهران که این احساس را به شهروندان منتقل نمی‌کند، تا خودمراقبتی داشته باشند و همچنان کرونا را جدی بگیرند، اظهار داشت: حجم تبلیغات شهرداری تهران در خصوص کرونا نسبت به زمان پیک بیماری کمتر شده است، اگرچه که آگاهی مردم نیز در این مدت بالاتر رفته است. 

او ادامه داد: در این مدت رسانه‌های رسمی از جمله صدا و سیما نیز تبلیغات خوبی را به نمایش گذاشتند. در شهرداری بیشتر به دنبال این هستیم که در محلات شهر تهران و از طریق سراهای محله آموزش‌های چهره به چهره با توجه به پروتکل‌ها صورت گیرد، چرا که این اقدام تاثیرگذاری بیشتری دارد و هم اکنون نیز در حال انجام است. 

حوزه فرهنگی و اجتماعی کم برخوردارترین بخش شهرداری است

خلیل آبادی با اشاره به توقف برخی فعالیت‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: کم‌برخوردارترین بخش شهرداری حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است که بودجه آن نیز در سال جاری کاهش یافته است. در معاونت فرهنگی و اجتماعی با کمبود بودجه روبرو هستیم و برخی پروژه‌ها به دلیل کمبود نقدینگی معطل مانده و امکان اجرایی شدن ندارند. 

خلیل آبادی همچنین در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور سال گذشته برای حل مساله محل دفن زباله‌ها در آرادکوه دستور رسیدگی داده بودند، اما همچنان بلاتکلیف است و تنها دستور  ارسال پرونده بوی نامطبوع واحدهای متخلف به مراجع قضائی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: مساله آرادکوه از جمله مشکلاتی است که شهرستان ری علاوه بر مساله فاضلاب، نگهداری بیماران روحی و روانی و ده‌ها مشکل دیگر با آن مواجه است. 

شهرری به مخروبه و زباله‌دانی تهران تبدیل شده است

او ادامه داد: این یک ظلم مضاعف به شهر ری است، در حالی که باید به عنوان یک میراث طبیعی و ملی برای شهر تهران محسوب شود و بام جنوبی تهران به حساب آید، به مخروبه و زباله‌دانی تهران تبدیل شده است. 

خلیل آبادی ادامه داد: چطور به بام شمالی تهران رسیدگی و آن را شیک می‌کنیم و امتیازات ویژه برای آن منظور می‌کنیم، اما مناطق جنوبی و بام جنوبی تهران نه!

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: اگر واقعا عدالت مساله اصلی مدیران است و عدالت طلبی شعار نیست، این منطقه بام جنوبی تهران است و باید همانند شمال شهر به آن رسیدگی شود. 

رئیس شورای شهرستان ری با بیان اینکه شهرداری برای این منطقه هیچگونه اقدامی انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: ما همیشه این موارد را متذکر می‌شویم، اما به آن جامه عمل داده نمی‌شود و گوش شنوایی وجود ندارد. 

کم لطفی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به شهرری

خلیل آبادی با بیان اینکه البته خبرنگاران نیز این مساله را درست مورد پیگیری مستمر قرار نمی‌دهند، گفت: تا زمانی که پیگیری به صورت مستمر انجام نشود و رسانه‌ها بر روی آن متمرکز نکنند، ظاهرا به اولویت اول مدیران تبدیل نمی‌شود. 

خلیل‌آبادی با بیان اینکه سازمان محیط‌زیست نسبت به شهرری کم لطفی زیاد داشته است، تصریح کرد: آرادکوه نیز یکی از آن مواردی است که هنوز مورد توجه جدی محیط زیست قرار نگرفته است. 

رئیس شورای شهرستان ری در ادامه گفت: البته اگر کاری هم بخواهند انجام دهند، به نظر می‌آید، برای مردم شهر ری نباشد، بلکه برای رفاه حال مسافران خارجی است که از فرودگاه امام وارد کشور می‌شوند و باید از این فضا برای رسیدن به شهر عبور کنند و متوجه بوی نامطبوع نشوند. 

او ادامه داد: اگر به خاطر مسافران خارجی هم شر این بوی نامطبوع از سر مردم شهر ری کم شود، ما تشکر می کنیم و امیدواریم به دستور رئیس جمهور، خواست مردم شهر ری توجه بیشتری شود. 

اقدام عملی روشنی نمی‌بینیم

خلیل آبادی در خصوص اقداماتی که از زمان صدور دستور رئیس جمهور برای آرادکوه انجام شده است، گفت: سازمان مدیریت پسماند می‌گوید در حال انجام اقداماتی هستیم، اما هنوز اقدام عملی روشنی ندیده‌ایم و حرف آقای علی‌پور نیز این بوده است که سازمان محیط زیست باید آن را اجرا کند. 

عضو شورای شهر تهران گفت: البته مدیریت شهری در این جابجایی چندان نقشی ندارد و باید سرزمین جدید و یا پروژه جدیدی برای پسماندهای تهران توسط سازمان محیط زیست تعریف شود. از سویی دیگر عملیات دفن پسماند در کشور ما نیز مربوط به شصت سال پیش است. کاهش پسماند و تفکیک از مبدا باید در کالبد مدیریت پسماند قرار گیرد و باید به همه این موارد در کنار هم نگاه کرد تا به نتیجه مطلوب رسید.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: