• چهارشنبه ٣١ ارديبهشت ١٣٩٩-١٦:٢٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٨٢٠
الهام فخاری در نشست مشترک شوراهای اسلامی استان تهران و شهرستان ری:

شهرهای ایران با سابقه تمدنی کهن، شهرموزه‌های زنده هستند

الهام فخاری در نشست مشترک شورای اسلامی استان تهران و شهرستان ری به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی و موزه برگزار شد، گفت: بسیاری از روستاها و شهرهای ایران با پیشینه‌ی تمدنی کهن، موزه های زنده هستند و باید از این شهرها با نام موزه شهر یا شهر موزه یاد کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، الهام فخاری، رئیس شورای اسلامی استان تهران در این نشست مشترک گفت: در شعار سال گذشته، موزه ها و میراث فرهنگی به عنوان فرصتی برای بازبینی ارزش های فرهنگی اعلام شد. پرداختن به ارزش‌های فرهنگی کارویژه‌ای مهم بوده و نشان‌دهنده‌ی بایستگی توجه به بافت اجتماعی و فرهنگی است. امسال هم امیدواریم با شعار برابری، گوناگونی و دربر دارندگی ارزش های فرهنگی شاهد کوشش اثرگذار و روزگار بهتری برای فرهنگ باشیم.

وی در ادامه افزود: دگرگونی و  تداوم کار موزه ها در تاریخ فرهنگی جهان، آگاهی، آموزش و پاسداری از ارزش های فرهنگی و سرمایه‌های هویتی را به پیش برده است. و این کار از سوی نهادهایی ازجمله موزه ها در جامعه انجام می‌شود. موزه ها هویت بخشی و انسجام اجتماعی را در شهرها و شهرستان هایی مانند ری پایدار می‌کنند. در استان تهران با 16 شهرستان، از سرمایه ارزشمند فرهنگی و تاریخی و آیینی برخورداریم. بسیاری از روستاها و شهرهای ایران با پیشینه‌ی تمدنی کهن، موزه های زنده هستند و باید از این شهرها با نام موزه شهر یا شهر موزه یاد کرد.

فخاری همچنین تاکید کرد: سرمایه و میراث فرهنگی و تمدنی که در شهرهای ایران وجود دارد، در بسیاری از کشورهای دنیا نیست. سرمایه‌ها و اثرهایی که میراث ملموس و ناملموس در شهرستان ری و در زندگی روز مره مردم دسترس ‌پذیر هستند، ارزش‌های بزرگ و کمیابی به‌شمار می‌روند. ما از این فرصت برخورداریم که جهان و سپهر زندگی شهروندان ایرانی دارای پشتوانه‌ی چند هزار ساله مکانی، فرهنگی و اجتماعی است که به عنوان پشتوانه فرهنگی کشورمان، سرمایه‌ای نمادین است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در دهه‌های گذشته، سازه های کهن به مثابه نهادهای پویا، بازسازی و در سال‌های کنونی نگهداری شده‌اند. رویکرد پویایی زیستی در بازسازی ساختمان‌ و سازه‌های تاریخی و فرهنگی است، که می تواند زندگی راستین و مردم را به محیط های تاریخی برگرداند. امیدواریم با هماهنگی که در شورای شهرستان ری، با آیت الله ری شهری انجام خواهد داد، گام هایی سازنده‌تر برای بازیابی پهنه فرهنگی و گردشگری بی‌بی شهربانو، و دیگر اثرهای تاریخی کهن برداشته شود، تا بتوان از فضاهای تاریخی برای پویایی‌های فرهنگی بهتر بهره گرفت.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: