• يکشنبه ٢١ ارديبهشت ١٣٩٩-١٣:١٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٧١٤
شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران:

کلید اصلی پیشگیری از فاجعه ملی زلزله تهران، احیای بافت فرسوده است

شهربانو امانی صدمات زلزله سهمگین پیش‌رو را فاجعه‌بار، و کلید اصلی جلوگیری از این فاجعه ملی را احیای بافت فرسوده تهران دانست.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، شهربانو امانی، عضو شورای شهر در دویست و دوازدهمین جلسه گفت: فاصله زلزله های تهران کوتاه تر شده است. در عرض 3 سال، دو زلزله بالاتر از 5 ریشتر در حوزه تهران رخ داده است. امسال دماوند و 3 سال پیش، ملارد. 13 سال قبل از آن کجور، 43 قبل از آن بویین زهرا و تا 100 سال پیش از آن زلزله مهم دیگری نداشتیم. فاصله ها ظاهرا شده اند 100سال، 43 سال، 13 سال، و 3 سال. از سوی دیگر، بر اساس مطالعاتی از سوی دکتر درویش زاده، به طور متوسط هر 150 تا 180 سال، یک زلزله سهمگین 7 ریشتری در این حوزه رخ داده است.

عضو شورای شهر در ادامه افزود: خبر دیگر نیز به نظر قابل تامل است که گرمایش زمین، سرعت حرکت گردش زمین را کاهش داده است و پیش بینی هایی مبنی بر فعالیت بیشتر گسل ها در اثر این کاهشِ سرعت رخ خواهد داد. من متخصص زلزله و زمین شناسی نیستم، و توان پیشگویی ندارم. ولی از کنار هم قراردادن واقعیات فوق و بزرگی و تراکم جمعیتی بافت‌های فرسوده تهران، هیچ چشم انداز خوبی متصور نیستم.

امانی با تاکید بر بافت فرسوده تهران، صدمات زلزله سهمگین پیش‌رو را فاجعه‌بار دانست، و گفت: ما با بحرانی ملی مواجه خواهیم شد. و با قبول فاکتورهای دیگر، کلید اصلی جلوگیری از این فاجعه ملی، احیای بافت فرسوده تهران است. تاکنون ایده ها و طرح های بسیاری به اجرا گذاشته شده است. لکن موفقیتمان در چند دهه اخیر معادل با هیچ بوده است.

این عضو شورای شهر ریشه اصلی این عدم موفقیت را بی ‌توجهی به ذینفعان اصلی دانسته، و گفت: در تمام این طرح ها، به جای رویکردی درونی به موضوع، مردم را فراموش کرده‌ایم و با رویکردی بیرونی و مداخله‌گرانه‌ی حاکمیتی، سعی در اصلاح این بافت ها داشته‌ایم، که هیچ کاری هم پیش نبرده‌ایم.

وی ادامه داد: زمان آن فرا رسیده است که نگاهمان را عوض کنیم. در احیای بافت فرسوده، پارامترهای زیادی دخیل هستند. من جمله توجه به سرانه‌ها و توسعه زیرساخت ها، لکن با وجود همه زیرساخت های خوب، تا بناها اصلاح و نوسازی نشوند، معضل پابرجاست. عمده پلاک های موجود در بافت فرسوده تهران، پلاک های کوچک هستند. و غلط بودن سیاست های تجمیع زمین، علت اصلی نو نَشُدن این بناها است. این سیاست ها که در طرح تفصیلی تهران موجود است، به هیچ وجه انگیزه مناسبی برای تجمیع این زمین ها، و توسعه و ساخت و ساز در آنها را نمی‌دهد. مشوق های ما هم عمدتا از نوع وام و بدهی بوده است، که جذاب نیست.

امانی با بیان اینکه، مردم اقتصاد را خوب می‌فهمند،گفت: اگر سیاست های تجمیع را بویژه در پلاک های کوچک موجود در بافت فرسوده اصلاح کنیم، مردم خودشان بافت‌ها و بناهای فرسوده را اصلاح خواهند کرد. و بخش بزرگی از بحران توسعه‌ای و بحران زلزله تهران مرتفع خواهد شد. اوج تشویق ما در احیای بافت فرسوده این است که با تجمیع 5 پلاک، یک طبقه تشویقی داده می‌شود. آخر کدام انسان عاقلی زحمت تجمیع 5 پلاک و 1 الی 2 سال اجاره نشینی و هزینه های تخریب و ساخت را به دلیل بهره‌مندی از یک طبقه اضافه بین 5 مالک به جان می‌خرد؟!!!

وی با تاکید بر اینکه اصلاحات مربوط به سیاست های تجمیع، تعارضی با محدودیت های جمعیت‌پذیری تهران نخواهد داشت، گفت:  هرچند که به نظر من، آنرا نیز باید بازبینی نمود. طی مطالعه ای که در سال 97 در کمیسیون حمل و نقل و کمیته تی. او. دی* انجام دادیم، بیش از 30 درصد بافت فرسوده تهران در زون* های حمل و نقلی قرار دارد، و می‌تواند با سیاست های جدیدِ پهنه‌بندی و تجمیع زمین که برای همین منظور در پهنه تی* تعریف و پیشنهاد کرده‌ایم، در اولویت اصلاحات قرار گیرد.

تی. او. دی راه حل احیای بافت فرسوده

این عضو شورای شهر،  تی. او. دی را راه حل احیای بافت فرسوده، پیاده‌مداری شهر، انسان محوری و محرک توسعه دانسته و گفت: نزدیک به سه سال است که شورای شهر، شهرداری را به انحا مختلف دعوت به اجرای مدل تی. او. دی در شهر تهران کرده است. کمیته تشکیل دادیم. چندین کتاب چاپ کردیم. چندین همایش برگزار کردیم. جلسات متعدد کارشناسی و مدیریتی برگزار کردیم. مشوق ایجاد کمیته‌ای بین دو معاونت در شهرداری شدیم. پهنه تی را معرفی و تعریف کردیم. دستورات واضحی در برنامه سوم گنجاندیم. دستورات واضحی در بودجه گنجاندیم. اکثر طرح های شهری که در جریانش قرار گرفتیم را از منظر تی. او. دی بررسی کردیم و نظرمان را اعلام کردیم. طرح تفصیلی منطقه 22 را از منظر تی. او. دی و با جزییات دقیق و به طور کمی، در 300 صفحه بررسی و گزارش کردیم.

وی ادامه داد: در سطح مدیران، کارشناسان و مناطق برای بیش از 600 نفر دوره‌های آموزشی تخصصی و عمومی برگزار کردیم. در همه سطوح با شهرداری رایزنی کردیم. موجی فکری و اندیشه ای حول آن به راه افتاد که هر خواب‌زده‌ای را تکان داد. اما دریغ از یک ذره حرکت در سطح مدیریت شهرداری!!! هر زمان هم پیگیری کرده‌ایم، حواله داده شدیم به این پاسخ های تکراری که، "داده‌ایم مطالعه کنند، در حال پیگیری است و هکذا". لبخند تلخمان را پنهان کردیم و تشکر نمودیم. زمانی هم که این مطالعات از گوشه و کناری دستمان می‌رسد، دردمان افزون می‌شود و خودمان را مضحکه این مدیران می‌بینیم. باری، بدون تردید، یکی از دستاوردهای مهم شورای پنجم، تلاش در نهادینه کردن رویکرد تی. او. دی در طراحی و برنامه‌ریزی شهر تهران است. و انشالله به همت شهردار محترم، به بار نشستن آن را در همین دوره ببینیم.

*تی او دی: رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی

*زون: منطقه

*پهنه تی: مبتنی بر تی. او. دی ، و کاربری حمل و نقل محور باشد


5-212

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: