• چهارشنبه ٢٣ بهمن ١٣٩٨-١٥:٥٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧١٦٧
سید محمود میرلوحی در دهمین مجمع جهانی شهری (WUF10) در ابوظبی مطرح کرد:

مدیریت شهری تهران به دنبال اجرای شهری برای همه است

عضو شورای اسلامی شهر تهران در اجلاس ابوظبی تاکید کرد: شهر تهران به دنبال تحقق شهری برای همه و کاهش فاصله مناطق شمال وجنوب و رعایت حقوق کودکان، بزرگسالان ومعلولان درتوزیع خدمات و زیرساخت های شهری است.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران دهمین مجمع جهانی شهری (WUF10) در بازه زمانی 8 تا 13 فوریه 2020 (14 تا 24بهمن)در ابوظبی، پایتخت کشور امارات متحده عربی برگزار شد. سید محمود میرلوحی، محمد علیخانی و الهام فخاری اعضای شورای اسلامی شهر تهران به همراه برخی از مسئولان مدیریت شهری تهران در این نشست حضور داشتند.

موضوع مناسبات و اختیارات دولت ملی ومحلی درتوسعه پایدارشهرها وسازوکار مشارکت ذینفعان وشهروندان موضوع بحث دهمین نشست تخصصی اسکان بشر درابوظبی بود.

سید محمود میرلوحی رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران دراین اجلاس که وزرای مسکن و توسعه شهری مالزی، بوتسوانا، زامبیا و شهرداران تونس، افغانستان و اروپا حضور داشتند بر لزوم تحقق توسعه همزمان وهمه جانبه فرهنگی اقتصادی و اجتماعی تاکید کرد و ازبرنامه سوم شهرتهران و تلاش درجهت تحقق شهری برای همه وکاهش فاصله مناطق شمال وجنوب و رعایت حقوق کودکان، بزرگسالان ومعلولان درتوزیع خدمات و زیرساخت های شهری نکاتی را عنوان کرد.

وی گفت: شهر تهران با۸ونیم میلیون ساکنین شب وده میلیون جمعیت روز برای حل چالش های زیست محیطی وحمل ونقل وکاهش آسیب های اجتماعی برنامه‌ریزی وتلاش میکند.

میرلوحی ادامه داد: هبیتات درصدد تنظیم بیانیه ۲۰۳۰ و تعیین اولویت‌هاست.  آشتی بین توسعه وهویت های بومی و محلی و همچنین تبین عناصرهمگرائی بین فرهنگ و صنعت و مدرنیته و تاکیدبرکاهش سیطره دولت مرکزی و افزایش نقش دولت های محلی دروضع مقررات ومشارکت شهروندان درتصمیم گیری هاسهم بیشتری در بیانیه خواهند داشت.

گفتنی است: این نشست با اظهارنظر مقامات رسمی کشورها درحوزه مسکن ومدیریت شهری و پژوهشگران عرصه فرهنگ و توسعه برگزار شد. که توجه به موضوع "فرهنگ بعنوان فرصت درتوسعه شهرها" نکته محوری درگزارش ها، سخنرانی ها و تحقیقات محققین حاضر در این برنامه بود.

مسئله مهاجرت از روستا ها به شهرها از جمله موضوعات مشترک مطرح شده از سوی مقامات کشورهای آفریقایی و آسیائی بود. همچنین تاکید شد که حتی تلاش دولت ها جهت ارائه خدمات و زیرساخت ها در وستاها مانع این عزیمت نشده و جاذبه های شهری همچنان کشش برای مهاجرت ایجاد می کند.

همچنین  آلودگی هوا ترافیک امنیت، آسیب های اجتماعی وحاشیه نشینی نیز وجه مشترک شهرهای بزرگ است.

نماینده کره جنوبی طرح مسکن ترکیبی و سبز را تجویز کرد و از برنامه ریزی شهری، نقش دولت مرکزی واختیارات دولت های محلی و مشارکت دادن ذینفعان و شهروندان درتصمیم گیری ها را مورد بحث قرار داد.

فرهنگ و نوآوری دراین اجلاس مورد تاکید قرار گرفت. به تعبیرنماینده سازمان ملل چون چالش ها گسترده و عمیق اند خلاقیت و نوآوری بسیار ضروری است.

در این نشست برنقش و جایگاه جوامع محلی و اینکه برنامه‌ریزی ها بایستی همه ذینفعان را مدنظرداشته باشد تاکیدات فراوانی شد و اینکه هیچ مکان، کشور و بخشی فراموش نشود و هیچ فردی مرجع دانسته نشود.

اگرچه گفته شد در این دوره از اجلاس 160کشور و 8000 نفرشرکت کننده حضور خواهند داشت اما اخبار ویروس کرونا و عدم حضور چینی ها نمایشگاه جانبی، جلسات و مراسم افتتاحیه را تحت تاثیر قرار داده بود.

محیط زیست، بحران آب و هوا، مصرف انرژی و لزوم کاهش کربن، پایداری وامنیت شهرها، فرهنگ صنعتی متعارض با علائق و هویت های بومی  و لزوم توجه به نیازهای جوامع محلی و مناسبات باجوامع فقیر از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست بر ضرورت توجه به آنها از سوی دولتها مرکزی و محلی تاکید شد.

گفتنی است دهمین مجمع جهانی شهری (WUF10) در بازه زمانی 8 تا 13 فوریه 2020 (14 تا 24بهمن)در ابوظبی، پایتخت کشور امارات متحده عربی در حال برگزاری است. موضوع کلی این مجمع "شهرهای دارای فرصت اتصال فرهنگ و نوآوری" است. این مجمع، به­منظور حمایت از موضوع ذکر شده، به برگزاری یک نمایشگاه شهری با هدف ترویج راه­ حل­ های نوآورانه و پایدار برای مقابله با چالش­های پیش ­روی شهرها و جوامع پرداخته است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: