• سه شنبه ١٤ آبان ١٣٩٨-١٠:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٤٧٧
در جلسه شورای شهر تصمیم گیری شد؛6-174

مهلت یک ماهه برای انجام اصلاحات لایحه سندجامع رفاه اجتماعی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با استمهال یک ماهه برای انجام اصلاحات لازم در خصوص سند جامع رفاه اجتماعی موافقت کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورا بررسی لایحه سند جامع رفاه اجتماعی شهرداری تهران در دستور قرار گرفت.

در ادامه این امر حجت نظری به عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به قرائت نظر تخصصی این کمیسیون پرداخت و گفت: لایحه مذکور مروبط به دوره چهارم شورا است و از همین رو لازم است مفاد آن با در نظر گرفتن احکام برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران توسط معاونت امور اجتماعی و فرهنگی مورد بازبینی و بازنویسی قرار گیرد لذا نظر کمیسیون مبنی بر رد لایحه فعلی و بازگشت به معاونت اجتماعی شهرداری تهران جهت بازنویسی بر اساس مفاد برنامه سوم می باشد.

نظری در ادامه افزود: لایحه مذکور طی چندین جلسه توسط این کمیته تخصصی (کمیته اجتماعی) مورد بررسی قرار گرفت و نظرات اصلاحی با تایید کمیسیون فرهنگی شورا تایید و به شهرداری ارسال شد اما متاسفانه در زمان مقرر هبیچ پاسخی مبنی بر اعمال اصلاحات مورد نظر کمیسیون دریافت نشد. علاوه بر آن این لایحه بر اساس تکلیف ماده 104 مصوبه برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهیه شده است لذا با انقضای مدت زمان اجرای برنامه 5 ساله دوم، نظر کمیسیون رد لایحه مذکور می باشد.

نظری در ادامه همچنین خاطر نشان ساخت: به منظور تعیین چارچوب نظام خدمات و حمایت های اجتماعی شهرداری تهران، طرحی توسط کمیته اجتماعی در دست بررسی و تدوین است که ضمن جایگزینی با لایحه مذکور، قابلیت اصلاح مصوبه "استفاده از ظرفیت و همکاری و مشارکت شهرداری تهران در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی شهر تهران "را دارا می باشد.  

در ادامه جلسه موافقان و مخالفان نظر کمیسیون سخنان خود را ایراد نمودند.

زهرا نژاد بهرام با انتقاد از عدم رسیدگی به لایحه مذکور گفت: لایحه از سال 94 در دست بررسی بوده و ما می خواهیم بعد از گذشت 4 سال لایحه را رد کنیم لذا من به طی روند به شکل کنون اعتراض دارم .

وی افزود: کمیسیون تخصصی می بایست نظرات تخصصی خود را مطرح کند نه آنکه بر بازگردانده شدن آن اصرار داشته باشد.

در ادامه ابراهیم امینی گفت: بر اساس ماده 13 دستورالعمل نحوه اداره جلسات شورا که از سوی شورای عالی استان ها تببین شده مدت زمان سه ماه  برای بررسی طرح ها و لوایح از سوی کمیسیون ها پیش بینی شده و هیات رییسه سه بار بعه صورت مکتوب درخواست تسریع در بررسی لایحه مذکور را داشته است. لذا تاخیر در بررسی این امر از سوی هیات رییسه شورا نبوده است.

شهربانو امانی نیز گفت: برنامه دوم توسعه شهر تهران به اتمام رسیده و بودجه سال 97 را بر این مبنا بستیم که سال اتمام برنامه 5 ساله دوم  بوده لذا در زمان اجرای برنامه سوم این لایحه نیز باید مطابق با رویکرد های این برنامه بازنویسی شود.

سید ابراهیم امینی نایب رییس شورا که در زمان بررسی این لایحه ریاست جلسه را بر عهده داشت نیز گفت: پایان یافتن برنامه نیم تواند ناقض طرح ها و لوایح باشد و به بیانی طرح ها و لوایح بعد از پایان یافتن برنامه جاری خواهند بود.

سید محمود میر لوحی نیز گفت: علت اینکه 4 سال این لایحه در شورا چرخیده یک واقعیت بیش نیست و آن نبود منابع است که با توجه به گستردگی حوزه آسیب های اجتماعی نیاز به منابع فراوان دارد همچنانکه این روزها ما با چالش مرکز بهران نیز مواجهیم. اما این مسئله دلیل نمی شود که تکلیف را معلوم نکنیم.

وی ادامه داد: با استرداد لایحه مشکلی حل نمی شود و به نظرم اعضای کمیسیون فرهنگی باید رودربایستی را کنار بگذارند و در عین کمبود منابع تکلیف را روشن نمایند.

حجت نظری در ادامه گفت: ما هیچ جا نامی  از منابع نیاوردیم و خیلی جالب است کمیسیون برنامه و بودجه که در هر سری تلاش کرده بودجه فرهنگی را کاهش دهد   حالا مدافع بودجه فرهگی شده است.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که رویکرد برنامه دوم  با رویکرد برنامه سوم متفاوت است و اگر بخواهیم برنامه سوم را مکنطبق با برنامه دوم تنظیم کنیم به نوعی نقض غرض کرده ایم.

در ادامه مرتضی الویری پیشنهاد داد : استمهال یک ماهه صورت گیرد و شهرداری( معاونت اجتماعی)  نیز این آمادگی را دارد تا ظرف یک ماه با همکاری کمیسیون فرهنگی اصلاحات لازم را انجام دهد.

در ادامه جوادی یگانه معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری  تهران گفت: ما نیاییم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نقاط قوت شهرداری را تبدیل به ضعف کنیم. شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی جزو موفق‌ترین گروه‌ها بوده و در حوزه آسیب‌ها تغییر رویکرد در برنامه دوم و سوم وجود ندارد.البته جزئیاتی در تفاوت در نگاه به گرمخانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد وجود دارد که با این وجود پس گرفتن لایحه درست نیست.

در نهایت از سوی رییس جلیسه مقرر شد پیشنهاد آقای الویری مبنی بر استمهال یک ماهه برای انجام اصلاحات  لازم به رای گذاشته شود که با 10 رای موافق از 19 نفر حاضر این پیشنهاد به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه همچنین بررسی لایحه آیین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند نیز در دستور قرار گرفت و محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگپی شورا پیشنهاد داد : از آنجا مصوبه شهر دوستدار سالمند ذیل سند جامه رفاه اجتماعی است لذا این لایحه نیز در ذیل لیاحه قبل بازگشت داده شده و در همان حوزه سند جامع  رفاه اجتماعی یکپارچه بررسی شود.

مجید فراهانی به عنوان مخالف این پیشنهاد گفت: کشور ما رو به سالمندی است و مهم ترین مسائل امروز موضوع سالمندی محسوب می‌شود. قبلا مصوبه تصویب شده و اکنون نباید آیین‌نامه آن را رد کرد.

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر در واکنش به این لایحه عنوان کرد: به نظر من این آیین‌نامه باید در سند جامع رفاه اجتماعی دیده شود؛ چراکه سندهای متفاوت حوزه اجرایی را دچار سردرگمی می‌کند و کاهش دقت در مقررات را به همراه دارد.

در نهایت پیشنهاد بازگشت این لایحه و بررسی آن به صورت یکپارچه با سند جامع رفاه اجتماعی با نظر موافق اکثریت اعضا رای آورد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: