• شنبه ٢٥ آبان ١٣٩٨-١٠:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٤٥٩
محمد سالاری در مراسم بزرگداشت روز شهر سازی بیان داشت؛

گفتمان مشارکت باید به الگوهای قابل تحقق تبدیل شود

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: برنامه سوم توسعه شهر تهران مانند برنامه های اول و دوم،کلکسیونی از آرزوها و خواسته های آرمانی ما و شهر است اما واقعیت اینست که این آرزوها در این برنامه محقق نخواهد شد مگر اینکه ما بتوانیم به یک برنامه اولویت محور هم در سطح محلات و هم در سطح راهبردی برسیم .

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری در نشست بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با موضوع "شهرسازی مشارکت مبنا" با اشاره به برگزاری دومین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز‌ استان‌ها در شهر مشهد گفت: عنوان این اجلاس "جایگاه حقوق عمومی در نظام شهرسازی و معماری ایران" بود و تقریبا تمام محورهایی که در نشست حاضر  به آن پرداخته شد، به نوعی راهبردهای تحقق جایگاه حقوق عمومی در شهرسازی و معماری بود، قطعا شهرسازی مشارکت مبنا به مفهوم مشارکت ذینفعان، در درجه اول مردم و سپس تشکل های حرفه ای،گروه های مرجع، دانشگاه ها و متخصصین و نهادهای عمومی و از مولفه های مهم توجه به جایگاه حقوق عمومی است که متاسفانه در نظامات تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور ما مغفول مانده و در مقایسه با منافع شخصی و گروهی جایگاه خوبی ندارد.

وی ادامه داد: موضوع شهرسازی مشارکتی و یا تصمیم گیری مشارکتی طی سال های اخیر در جامعه ما نهادینه شده است و در ادبیات کارشناسی مدیران تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور مورد استفاده قرار می گیرد و در مقدمه برنامه های توسعه شهری و بلند مدت کشور هم به آن توجه می شود، لذا جامعه، مبتنی بر کنشگری بسیار خوب جامعه حرفه ای و مدنی، آمادگی پذیرش برنامه ریزی و شهرسازی مشارکت مبنا و تحقق آن را دارد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مهم ترین رسالت ما در مدیریت شهری و در حوزه شهرسازی و معماری اینست که بتوانیم برنامه های تدوینی که بودجه آن نیز در برنامه سوم توسعه شهر تهران دیده شده و سازمان ها و نهادهای مرتبط اعم از معاونت شهرسازی و سایر معاونت ها و سازمان نوسازی، آن را دنبال می کنند منجر به یک الگو شود.

وی اضافه کرد: یکی از نگرانی های جدی من اینست، اکنون که نگاه مشارکت مبنادر مدیریت شهری حاکم شده و تشکل های حرفه ای نیز با تمام توان در عرصه، حضور پیدا کرده اند و همراهی می کنند، از آنجاییکه به دلیل محدودیت های درآمدی، رقم ناچیزی به اجرای برنامه ها در حوزه های مختلف اختصاص پیدا می کند، بعد از اتمام این دوره به سرخوردگی برسند. اگر ما نتوانیم ادبیات و گفتمان مشارکت را به الگوهای قابل تحقق تبدیل کنیم آن زمان، جامعه و کسانی که معتقدند شهر باید به کارگاه عمرانی تبدیل شود و مخالف این رویکردها هستند، دست برتر را خواهند داشت.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه من یکی از مدافعین جدی برنامه ها سازمان نوسازی، سازمان زیبا سازی و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران  هستم اما نقدهایی نیز به آن ها دارم اظهار داشت: مجموعه برنامه های این سازمان ها در راستای الگو سازی نیست. در شهر  تهران تمام مناطق در همه محله ها اقدامات متعددی انجام می شود اما این اقدامات تبدیل به الگو نمی شوند در حالیکه نباید محدود بودجه های مناطق بصورت پراکنده هزینه شود.

سالاری با تاکیدبر اینکه  مدیریت شهری تهران باید برنامه اولویت محور داشته باشد، گفت:  برنامه سوم توسعه شهر تهران نیز  مانند برنامه های  اول و دوم،کلکسیونی از آرزوها و خواسته های آرمانی ما و شهر است  اما واقعیت اینست که این آرزوها در این برنامه محقق نخواهد شد مگر اینکه ما بتوانیم به یک برنامه اولویت محور هم در سطح محلات و هم در سطح راهبردی برسیم. برنامه توسعه محله ای به مفهوم زیر سوال بردن برنامه راهبردی و جامع نیست و من نسبت با اینکه همه برنامه ها به سمت توسعه محله ای و محله گرایی برود، مخالفم.

وی با اشاره به تصمیمات دولت و مجلس گفت: متاسفانه نگاه بخشی نگری در  اتخاذ تصمیمات وجود دارد و نمایندگان می خواهند از همه ظرفیت ها برای شهر خود استفاده کنند، فارق از اینکه مصلحت کلان شهر، روستا و کشور چیست، بنابراین  قطعا برنامه های توسعه محله ای نیز در شهر  باید مبتنی بر برنامه راهبردی و کلان شهر باشد.

 

زهرا نژاد بهرام: مشارکت شهروندان برای رفع معضل محلات در تهران

 در این  نشست همچنین  زهرا نژادبهرام به عنوان رییس پانل شهرسازی مشارکت مبنا (مشارکت شهروندان و توسعه محله ای)، مطرح کرد: مشارکت مبنایی تنها در محلات و بافتهای آسیب دیده طرح نمی شود بلکه در محلات و مناطقی که از مشکلات دیگری نظیر ترافیک و... هم برخوردارند اجرا می شود.

رییس کمیته شهرسازی، به اتفاقی که در منطقه ۵ شهر تهران در خیابان بهار به وقوع پیوسته اشاره کرد و گفت: وجود دو بیمارستان در خیابان ۱۰ متری گره ترافیکی سنگینی ایجاد کرده بود که با کمک اهالی محل و مدیریت شهری اتفاق خوبی در حوزه مدیریت ترافیکی رخ داد و ساختمانی برای پارکینگ اختصاص یافت و مسایل شهروندان تا حدی مرتفع شد.

 همچنین در این مراسم عبدالرضا گلپایگانی معاون شهر سازی شهرداری تهران گفت: شهر مکانی است که  مرکز فعالیت های افتصادی و آموزشی است. لذا  نوع مواجه برای بهتر شدن شهر گره می خورد با کسانی که در شهر زندگی می کنند.

 وی در ادامه افزود:  در حال حاضر سازمان نوسازی شهرداری تهران در حال تهیه برنامه 180 محله در راستای توسعه محله است. این توسعه نیز در این جهت است که خواسته ذینفعان اصلی محله برآورده شود و ما می خواهیم بر اساس خواست مردم به سمت بهتر شدن محلات پیش رویم.

 گلپایگانی گفت: در حال حاضر 150 برنامه توسعه محله تهیه شده و 100 برنامه تصویب شده که در این کار بیش از هزار کارشناس معماری همکاری و فعالیت داشتند.

 معاون شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه بر اساس رویکردی در برنامه 5 ساله سوم توسعه محله محور  اغاز شده است گفت: این رویکرد بدون مشارکت مردم محله صورت نخواهد گرفت و در سال آینده به طور جدییت بیشتری پیگیری خواهد شد.

 وی ادامه داد: ما باید مردم محله را به سمتی ببریم که خواسته هاوم را با مدیریت شهری در میان بگذارند و بدانند خواسته هاشون شنیده می شود و اگر این اتفاق بیافتد کار بزرگی کردیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: